Premiera (Świat)
17 lipca 2019Premiera (Polska)
17 lipca 2019ISBN
978-83-66140-94-3Polskie tłumaczenie
Agata TeperekLiczba stron
512Autor:
Jens LapidusGatunek:
KryminałWydawca:
Polska: Marginesy
Najnowsza recenzja redakcji
W trzeciej części cyklu o eksgangsterze Teddym i adwokatce Emelie ponownie pojawia się wątek śledztwa przeciwko tajemniczej grupie mężczyzn wykorzystujących nastolatki. Sprawa jest śliska i niebezpieczna, młoda pani adwokat i jej pomocnik stają przed ścianą, bijąc głową w mur, którego nic nie jest w stanie skruszyć, a śledztwo utworzonej przez policję specjalnej jednostki utyka w martwym punkcie. Nikolę, siostrzeńcę Teddy’ego, chęć zemsty za śmierć przyjaciela wciąga z powrotem w bagno przestępczego świata. Nowa bohaterka, Roksana, wikła się w narkotykowe porachunki kierowana chęcią wejścia do świata ludzi bogatych i modnych. Ta czwórka bohaterów walczy o prawdę, życie i wolność w nowej książce szwedzkiego pisarza, który w ciągu ostatnich lat dał się poznać jako autor znakomitych thrillerów.
Opowieść rozpoczęta w książce VIP Room i kontynuowana w Sztokholm delete to kryminał z ambicjami bycia czymś więcej. Gatunek noir generalnie ma ucho wyczulone na to, co dzieje się po mroczniejszej stronie życia, ale Lapidus w swoich książkach, a szczególnie w Top Dogg stara się dokonać oceny współczesnego szwedzkiego społeczeństwa i procesów w nim zachodzących, ze szczególnym uwzględnieniem tego, co skrywane jest za fasadą „szwedzkiego cudu”. Wątkiem przewodnim trylogii Lapidusa jest sposób, w jaki przeplatają się ze sobą świat polityki i świat przestępczy. Korupcja, która rozrasta się przenikając wszystkie poziomy społeczeństwa ma wpływ nie tylko na losy bohaterów, ale coraz bardziej wpływa na całą zbiorowość kraju, który uważany jest przez wielu za „ziemię obiecaną”. Wątek imigrantów i ich trudności w asymilacji, niemocy wobec rządzących nimi gangów i niemożności wyrwania się z zaklętego kręgu przemocy jest w Top Dogg niezwykle istotny. Lapidus, korzystając ze swojego prawniczego doświadczenia bardzo autentycznie opisuje nie tylko przestępcze podziemie, ale i działalność szwedzkiego wymiaru sprawiedliwości i jest to jeden z najmocniejszych punktów książki.
Top Dogg jest częścią większej całości i trudno się ją czyta bez znajomości poprzednich książek. W powieści jest wiele odniesień do przeszłych wydarzeń, dlatego czytelnicy, którzy są zaznajomieni z historią Teddy’ego i Emelie łatwiej wciągną się w akcję. Złożona fabuła zawiera kilka wątków i chociaż wszystkie ostatecznie się ze sobą łączą, dzieje się to dopiero w późnej fazie książki. Dodam, że finał jest niezwykle satysfakcjonujący i mimo pewnej przewidywalności zakończenia obu historii i tak czytelnik jest zadowolony z kilku zaskakujących rozwiązań zaproponowanych przez autora.
Top Dogg ma wszystkie te zalety, jakie mają inne książki Jensa Lapidusa. Zindywidualizowane postacie, charakterystyczny dla nich język, niemal filmowe sceny i wysoki poziom dramaturgii składają się na pełnokrwisty kryminał z socjologicznym tłem. Jest to bardzo dobra lektura dla każdego miłośnika literatury sensacyjnej, który oczekuje czegoś więcej niż tylko satysfakcji z rozwiązania kryminalnej zagadki.