Kinderland – recenzja komiksu
Data premiery w Polsce: 16 maja 2018Kinderland to najnowszy komiks precyzyjnego niemieckiego scenarzysty i rysownika, Marcusa Witzela, znanego lepiej jako Mawil. W swoim najnowszym dziele, Mawil w niekonwencjonalny i nowatorski sposób opowiada o upadającym komunizmie oraz niechybnym rozpadzie Muru Berlińskiego. Ważne wydarzenia historyczne rozgrywają się niejako w tle perypetii życiowych nastoletniego rozrabiaki, Mirco Watzke, który ponad wszystko umiłował sobie grę w ping ponga. Zatem, piłka w grze!
Kinderland to najnowszy komiks precyzyjnego niemieckiego scenarzysty i rysownika, Marcusa Witzela, znanego lepiej jako Mawil. W swoim najnowszym dziele, Mawil w niekonwencjonalny i nowatorski sposób opowiada o upadającym komunizmie oraz niechybnym rozpadzie Muru Berlińskiego. Ważne wydarzenia historyczne rozgrywają się niejako w tle perypetii życiowych nastoletniego rozrabiaki, Mirco Watzke, który ponad wszystko umiłował sobie grę w ping ponga. Zatem, piłka w grze!
Witzel ma na swoim koncie kilka bardzo udanych i wielokrotnie docenianych opowieści graficznych. Wystarczy przywołać doskonałą historię autobiograficzną, zatytułowaną Bend – jeden z najlepszych komiksów europejskich, koncentrujących się na burzliwych losach muzyków z amatorskiego zespołu rockowego. Mawil zgrabnie opowiada tu o swoich młodzieńczych wspomnieniach, złożonych relacjach z rówieśnikami oraz kolegami z anarchistycznego zespołu, o jakże wdzięcznej nazwie, Zsiadłe mleko. W albumie Możemy zostać przyjaciółmi, niemiecki scenarzysta prezentuje różne formy nastoletniej miłości, natomiast komiks Safari na plaży ukazuje fascynujące przygody dzielnego królika (Super Szaraka) oraz jego dziwną znajomość z roznegliżowaną, opalającą się topless, dziewczyną. Super Szarak to rzecz jasna pocieszne alter ego samego autora powyższych historii, co dodaje komiksowi Safari na plaży dodatkowej pikanterii.
W recenzowanej historii Witzel po mistrzowsku ukazał społeczność szkolną w NRD końca lat osiemdziesiątych poprzedniego stulecia. Świetnie wypada kolorowy wachlarz przedstawicieli różnych subkultur i stylów życia uczniów, a także uciemiężonych przez komunistyczny system belfrów. Grono pedagogiczne w szkole uczęszczanej przez Mirco stanowią – dobroduszny pan Maiwald, skupiona Pani Bechmann czy schorowany, nieustannie palący wuefista, Pan Plagwitz. Terror w szkole wprowadza natomiast surowa i okrutna Pani Kranz (typowa bawarska Helga), niekwestionowana Komendantka w szkole nr 7, wielka zwolenniczka rządzącej partii. Równie interesująco prezentują się tamtejsi uczniowie, na czele z protagonistą opowieści, jego nowym kumplem, niepokornym Torstenem, przedstawicielami Wolnej Młodzieży Niemieckiej (Bolec, Princ, Hendrik) oraz małoletnią donosicielką Angela Werkel (zbieżność imion, jak najbardziej celowa).
W szaroburej, ponurej rzeczywistości swoistym azylem i miejscem radości, dla młodego Mirco jest stół do tenisa stołowego. To przy nim toczą się zażarte boje z jego szkolnymi oponentami – wygrany mecz z rosłym, starszym Bolcem jest szansą dla protagonisty opowieści na zaistnienie oraz zmianę jego niskiej pozycji wśród rówieśników (wynikającej z jego mikrego wzrostu i wychudzonego ciała). W rzeczonym komiksie Mawil prezentuje również miłosne ekscesy jasnowłosego okularnika, jego trudny proces dojrzewania oraz fascynacje płcią piękną (vide: karty do gry z nagimi kobietami). Świetnie została zobrazowana jego relacja z łobuzerskim Torstenem, pełnienie, wielce niebezpiecznej w komunistycznym świecie, roli ministranta oraz udzielanie się w organizacji pionierskiej.
Kreskówkowa stylistyka, charakterystyczna dla twórczości niemieckiego plastyka, idealnie współgra z ponurym tonem wciągającej opowieści. Mawil w iście karykaturalny sposób zilustrował poszczególnych bohaterów – szczególne brawa za kreację Mirco, Torstena, Pani Kranz, Pana Plagwitza oraz ociekającej seksapilem matki Torstena. Najbardziej udanie wypadają zacięte pojedynki w ping-ponga, dynamiką przypominające kultową animację Kapitan Tsubasa. Mimo bajkowej estetyki, w komiksie znajdziemy sporo nagości i plansz o erotycznym zabarwieniu. Z całą pewnością nie jest to opowieść dla młodych czytelników.
Kinderland to najbardziej dojrzały i najlepszy z dotychczasowych albumów autorstwa Mawila. Niemiec pokazał, że o sprawach ważnych i tragicznych kartach z historii można opowiadać bez zbędnego patosu, ze sporą dawką ciepła, humoru oraz nostalgii. Słowem, dojrzewanie w cieniu upadającego komunizmu.
Źródło: fot. Kultura Gniewu
Poznaj recenzenta
Mirosław SkrzydłoKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat