„The Story of Film – Odyseja filmowa” – recenzja
Rozpowszechnienie dźwięku w filmie na początku lat 30. diametralnie zmieniło produkcję filmową. Niepotrafiący się przystosować do nowej rzeczywistości odeszli w zapomnienie, a zyskali ci, którzy nie bali się próbować nieznanego.
Rozpowszechnienie dźwięku w filmie na początku lat 30. diametralnie zmieniło produkcję filmową. Niepotrafiący się przystosować do nowej rzeczywistości odeszli w zapomnienie, a zyskali ci, którzy nie bali się próbować nieznanego.

W kolejnej części Odysei filmowej Marka Cousinsa, w odcinkach czwartym, piątym i szóstym, przyglądamy się konsekwencjom wprowadzenia dźwięku do filmów, narodzinom hollywoodzkiego kina gatunków, prądom europejskim (załapały się nawet skromne przedwojenne eksperymenty filmowe z Polski w postaci "Przygody człowieka poczciwego" Stefana i Franciszki Themersonów) czy produkcjom Bliskiego oraz Dalekiego Wschodu aż do roku 1957. Cousins kontynuuje swoją narrację, dobrze dobierając przykłady filmów ilustrujących zmiany w kinie. Oglądamy narodziny filmu noir w Hollywood w latach 40. na przykładzie "Sokoła maltańskiego" Johna Hustona, sztandarowej produkcji tego nurtu, a narrator prosto i zwięźle tłumaczy nam, o co właściwie w tym noir chodziło. Trochę po macoszemu Cousins potraktował włoski neorealizm, który zrodził się w ruinach powojennego Rzymu, poświęcając mu jedynie kilka minut. Ten prąd jest na tyle interesujący i istotny dla europejskiej kinematografii, że powinien zająć więcej miejsca w Odysei filmowej.
Dokument ponownie udowadnia, że nie chce skupiać się jedynie na kinie głównego nurtu, sporą część poświęcając chociażby Jeanowi Renoir, który w latach 30. stanowił kontrę do rodzącego się hollywoodzkiego kina gatunków, czy Leni Riefenstahl, zapamiętanej przez historię dzięki nazistowskiemu filmowi propagandowemu o tytule "Triumf woli" oraz sfilmowaniu Igrzysk Olimpijskich z 1936 roku. Cousins nie ogranicza się jedynie do przedstawiania kolejnych kart filmowej przeszłości; próbuje także powiązać powstające nurty z sytuacją społeczną, polityczną czy ekonomiczną tamtych czasów, analizując, co mogło być przyczyną powstawania takich, a nie innych filmów. Spodobało mi się również znajdowanie omawianych technik czy stylów w nowszych produkcjach, a tym samym pokazanie, jaki poszczególni twórcy wywierali wpływ oraz jaką byli inspiracją dla kolejnych pokoleń reżyserów.
Można zauważyć, że w tej części swojej filmowej opowieści Mark Cousins prowadzi narrację bardziej rzeczowo niż w pierwszych odcinkach, unikając krytykowanej przeze mnie w poprzedniej recenzji pretensjonalności. Brak tutaj osobistych przemyśleń autora i egzaltacji - a przynajmniej ja tego nie zauważyłam, co pokazuje, że jeśli nawet całkowicie z tego nie zrezygnował, nie rzuca się to już tak w oczy - więc widz może się skupić całkowicie na odkrywaniu tajemnic filmowej historii, bez denerwowania się obecnością zbędnych wstawek o charakterze przemyśleń.
[image-browser playlist="576945" suggest=""]
Emisja kolejnych trzech odcinków serialu dokumentalnego The Story of Film - Odyseja filmowa dziś o 20:10. na kanale Ale Kino+
Poznaj recenzenta
Kamila HladiszPoznaj recenzenta
Adam Siennica


naEKRANIE Poleca
ReklamaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 42 lat
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1994, kończy 31 lat
ur. 1981, kończy 44 lat
ur. 1973, kończy 52 lat

