„The Story of Film – Odyseja filmowa” – recenzja
Rozpowszechnienie dźwięku w filmie na początku lat 30. diametralnie zmieniło produkcję filmową. Niepotrafiący się przystosować do nowej rzeczywistości odeszli w zapomnienie, a zyskali ci, którzy nie bali się próbować nieznanego.
Rozpowszechnienie dźwięku w filmie na początku lat 30. diametralnie zmieniło produkcję filmową. Niepotrafiący się przystosować do nowej rzeczywistości odeszli w zapomnienie, a zyskali ci, którzy nie bali się próbować nieznanego.

W kolejnej części Odysei filmowej Marka Cousinsa, w odcinkach czwartym, piątym i szóstym, przyglądamy się konsekwencjom wprowadzenia dźwięku do filmów, narodzinom hollywoodzkiego kina gatunków, prądom europejskim (załapały się nawet skromne przedwojenne eksperymenty filmowe z Polski w postaci "Przygody człowieka poczciwego" Stefana i Franciszki Themersonów) czy produkcjom Bliskiego oraz Dalekiego Wschodu aż do roku 1957. Cousins kontynuuje swoją narrację, dobrze dobierając przykłady filmów ilustrujących zmiany w kinie. Oglądamy narodziny filmu noir w Hollywood w latach 40. na przykładzie "Sokoła maltańskiego" Johna Hustona, sztandarowej produkcji tego nurtu, a narrator prosto i zwięźle tłumaczy nam, o co właściwie w tym noir chodziło. Trochę po macoszemu Cousins potraktował włoski neorealizm, który zrodził się w ruinach powojennego Rzymu, poświęcając mu jedynie kilka minut. Ten prąd jest na tyle interesujący i istotny dla europejskiej kinematografii, że powinien zająć więcej miejsca w Odysei filmowej.
Dokument ponownie udowadnia, że nie chce skupiać się jedynie na kinie głównego nurtu, sporą część poświęcając chociażby Jeanowi Renoir, który w latach 30. stanowił kontrę do rodzącego się hollywoodzkiego kina gatunków, czy Leni Riefenstahl, zapamiętanej przez historię dzięki nazistowskiemu filmowi propagandowemu o tytule "Triumf woli" oraz sfilmowaniu Igrzysk Olimpijskich z 1936 roku. Cousins nie ogranicza się jedynie do przedstawiania kolejnych kart filmowej przeszłości; próbuje także powiązać powstające nurty z sytuacją społeczną, polityczną czy ekonomiczną tamtych czasów, analizując, co mogło być przyczyną powstawania takich, a nie innych filmów. Spodobało mi się również znajdowanie omawianych technik czy stylów w nowszych produkcjach, a tym samym pokazanie, jaki poszczególni twórcy wywierali wpływ oraz jaką byli inspiracją dla kolejnych pokoleń reżyserów.
Można zauważyć, że w tej części swojej filmowej opowieści Mark Cousins prowadzi narrację bardziej rzeczowo niż w pierwszych odcinkach, unikając krytykowanej przeze mnie w poprzedniej recenzji pretensjonalności. Brak tutaj osobistych przemyśleń autora i egzaltacji - a przynajmniej ja tego nie zauważyłam, co pokazuje, że jeśli nawet całkowicie z tego nie zrezygnował, nie rzuca się to już tak w oczy - więc widz może się skupić całkowicie na odkrywaniu tajemnic filmowej historii, bez denerwowania się obecnością zbędnych wstawek o charakterze przemyśleń.
[image-browser playlist="576945" suggest=""]
Emisja kolejnych trzech odcinków serialu dokumentalnego The Story of Film - Odyseja filmowa dziś o 20:10. na kanale Ale Kino+
Poznaj recenzenta
Kamila HladiszPoznaj recenzenta
Adam SiennicaZastępca redaktora naczelnego naEKRANIE,pl. Dziennikarz z zamiłowania i wykładowca na Warszawskiej szkole Filmowej. Fan Gwiezdnych Wojen od ponad 30 lat, wychowywał się na chińskim kung fu, kreskówkach i filmach z dużymi potworami. Nie stroni od żadnego gatunku w kinie i telewizji. Choć boi się oglądać horrory. Uwielbia efekciarskie superprodukcje, komedie z mądrym, uniwersalnym humorem i inteligentne kino. Specjalizuje się w kinie akcji, które uwielbia analizować na wszelkie sposoby. Najważniejsze w filmach i serialach są emocje. Prywatnie lubi fotografować i kolekcjonować gadżety ze Star Wars.
Można go znaleźć na:
Instagram - https://www.instagram.com/adam_naekranie/
Facebook - https://www.facebook.com/adam.siennica
Linkedin - https://www.linkedin.com/in/adam-siennica-1aa905292/




naEKRANIE Poleca
ReklamaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1979, kończy 46 lat
ur. 1958, kończy 67 lat
ur. 1972, kończy 53 lat
ur. 1983, kończy 42 lat
ur. 1984, kończy 41 lat

