Wieczna noc – recenzja książki
Data premiery w Polsce: 25 czerwca 2018Finałowa część trylogii Wirus traktującej o epidemii wampiryzmu rozpoczyna się dwa lata po niemal całkowitym wyeliminowaniu ludzkości, której niedobitki żyją w półmroku, w jakim Ziemia pogrążyła się po wybuchach nuklearnych.
Finałowa część trylogii Wirus traktującej o epidemii wampiryzmu rozpoczyna się dwa lata po niemal całkowitym wyeliminowaniu ludzkości, której niedobitki żyją w półmroku, w jakim Ziemia pogrążyła się po wybuchach nuklearnych.
Większość ocalałych godzi się na podporządkowanie wampirom, starając się po prostu przeżyć, inni kolaborują w zamian za korzyści, a garstka wciąż walczy, choć nadzieja w nich upada. Obozy dla ludzkich dawców krwi, eliminacja osób starszych i przywódców politycznych, biznesowych i intelektualnych, stare programy telewizyjne, niedożywienie, strach, apatia i zniechęcenia – Nowy Jork pod rządami Mistrza (jak i większość świata) doprawdy nie są dobrym miejscem.
Bohaterowie, których poznaliśmy w dwóch wcześniejszych częściach: Eph, Nora, Gus, Fet i pół-człowiek, pół-strzyga Quinlan ukrywają się i czekają na dogodny moment, by uderzyć, choć do dyspozycji mają tylko swoje słabnące siły i niewielką atomówkę bez detonatora. Do tego każdego z nich dręczą jego własne demony: Epha – przemieniona żona i porwany syn, który dorasta u boku znienawidzonego wroga, Norę – konieczność opieki nad matką z Alzheimerem, Gusa – zwampirzona rodzicielka trzymana w klatce, Feta – nieodpowiednia miłość, a Quinlana – przepowiednia i przeznaczenie. Mrok nad Nowym Jorkiem narasta, nie tylko ten dosłowny, ale i ten w sercach i umysłach ludzi i strzyg.
Mimo to The Night Eternal czegoś brakuje. Nie tylko charyzmatycznej postaci Abrahama Setrakiana kreowanej na starszą i doświadczoną przez los wersję van Helsinga, która zginęła pod koniec poprzedniego tomu. Nie, niestety nie tylko jego. Bowiem niby wieje grozą i niepokojem, a czytelnik miejscami ziewa. Dialogi bywają takie sobie, opisy nie porywają, lęki i koszmary bohaterów nie wywołują żywszego bicia serca, a do tego część z nich staje się tak irytująca, że samemu ma się ochotę usunąć ich z tego padołu łez, czego najlepszym przykładem jest nastoletni syn Ephreima – Zack.
Powieść, ostatnia z serii Wirusa nie wykorzystuje potencjału wiecznej nocy, jaka zapadła nad światem, jest do bólu nijaka, przewidywalna i niezbyt dobrze napisana. Ustępuje nawet The Strain, który oparto na tymże cyklu powieściowym, a że sam serial, mimo pewnych plusów, nie był najwyższych lotów... Nasuwa się smutny wniosek, że Guillermo del Toro jest świetnym reżyserem, ale za pisanie powieści brać się nie powinien. Nawet w towarzystwie.
Źródło: fot. Zysk i s-ka
Poznaj recenzenta
Monika KubiakKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 41 lat
ur. 1972, kończy 52 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1991, kończy 33 lat
ur. 1982, kończy 42 lat