Ocena recenzenta:
5/10

Wojna płci – recenzja filmu

Wojna płci to film oparty na prawdziwej historii przełomowego wydarzenia w walce o prawa kobiet. Wydarzenia, które zdecydowanie zasługiwało na o wiele lepszą produkcję.

Emma Stone jest najważniejszym powodem, dla którego ten film warto obejrzeć. Jej rola tenisistki jest inna, niż te, do których nasz przyzwyczaiła. Z jednej strony ma charakter, silną wolę i pasję do tego, co robi, ale jednocześnie w życiu prywatnym wydaje się niepewna, nieśmiała i skryta. King w wykonaniu Stone nie jest ekspresywna, a wręcz wiele się dzieje w sercu tej postaci. Aktorka kapitalnie akcentuje różne niuanse i emocjonalne subtelności, nadając jej autentyczności. Jest ona postacią, którą w kinie opartym na faktach uwielbiamy: kupujemy w całości jej przedstawienie i od razu zapominamy, kto ją gra. Stone staje się tą postacią, tworząc oczekiwaną iluzję.

Problem rodzi się w konstrukcji całego filmu i w braku skupienia na tym, co jest w tej fabule najważniejsze. Idąc na Wojnę płci oczekuję tytułowego wydarzenia, które miały gigantyczny wpływ na walkę o równouprawnienie kobiet. Chcę zobaczyć kulisy, poczuć emocje oglądania czegoś epokowego i zrozumieć wagę tego, co jest pokazane.Twórcy utrudniają to skupiając ponad połowę filmu na bardzo powierzchownie przedstawionym romansie bohaterki z fryzjerką, Marilyn Barnett. Odkrywanie przez King jej orientacji seksualnej jest potraktowane banalnie, po macoszemu i bez emocjonalnej głębi. Ta część filmu nie jest w stanie przedstawić nam King, tak jak trzeba, Nie pozwala zrozumieć emocji, jakie nią targają w związku z romansem z kobietą i zdradą męża. To są poważne i obdarzone wielkim potencjałem wątki dramatyczne, które poruszono powierzchownie, nieciekawie i sztampowo. Emma Stone i Andrea Riseborough starają się nadać temu głębi, ale nie przeskoczą miałkości scenariusza. Taki wątek w tym filmie zasługiwał na coś o wiele lepszego.

Tytułowa wojna płci, czy mecz tenisa pomiędzy King i samozwańczym największym szowinistą w kraju też nie wychodzi ponad gatunkowe normy. Twórcy przedstawiają to z chirurgiczną precyzją bez większego emocjonalnego uderzenia. Ogląda się to nieźle, można w jakimś stopniu zrozumieć wagę tego niekwestionowanie wyjątkowego wydarzenia, ale jednocześnie czuć pójście na łatwiznę. Zagubienie pomiędzy filmem poruszającym ważne, społeczne problemy, a rozrywką z humorem i romansem. A najgorsze, że pozostaje po tym filmie wniosek, jaki nigdy nie powinien paść: jedno z najważniejszych wydarzeń w historii walki o równouprawnienie kobiet nie miałoby miejsca, gdyby nie działania jednego szowinisty. Wrażenie, że King jest tylko instrumentem tego człowieka, jest w jego tle i przypadkiem osiąga coś ważnego i staje się symbolem jest zbyt mocne. Kłopot w tym, że to ona powinna być na pierwszym planie, bo to ona ostatecznie wygrała i pokazała światu w tym absurdalnym pojedynku, że można. Postawiła ten krok. Rola Riggsa w tym wszystkim jest niezaprzeczalna, a jego szowinizm był bardziej na pokaz, ale nie jestem przekonany, czy wyróżnienie jego działań w takim kontekście wpływa dobrze na jego jakość. Przez to waga i znaczenie wojny płci gdzieś się rozmywa, a nie powinna.

Szkoda, że twórcy tego filmu postawili na tak ograne i banalne prowadzenie historii, które koniec końców umniejsza wadze tego ważnego wydarzenia. To wszystko zasługiwało na o wiele lepszy i sprawniej nakręcony film. Taki, który dopasowałby do klasy Emmy Stone, która jako jedyna stworzyła w tym filmie coś wybitnego.

Źródło: zdjęcie główne: materiały prasowe

Poznaj recenzenta

Adam Siennica

Zastępca redaktora naczelnego naEKRANIE,pl. Dziennikarz z zamiłowania. Fan Gwiezdnych Wojen od ponad 20 lat, wychowywał się na chińskim kung fu, kreskówkach i filmach z dużymi potworami. Nie stroni od żadnego gatunku w kinie i telewizji. Choć boi się oglądać horrory. Uwielbia efekciarskie superprodukcje, komedie z mądrym, uniwersalnym humorem i inteligentne kino. Najważniejsze w filmach i serialach są emocje. Prywatnie lubi fotografować i kolekcjonować gadżety ze Star Wars.


Najlepsze z 24h

Dawid Muszyński
0 -

Jackie – recenzja filmu

Natalie Portman po raz kolejny potwierdza swoją klasę i ogromny talent aktorski.

Ocena recenzenta:
8
Michalina Reda
0 -

Atak paniki – recenzja filmu [Festiwal…

Paweł Maślona zaproponował widzom czarną komedię stworzoną z pięciu zazębiających się ze sobą historii. Efekt?…

Ocena recenzenta:
8
Piotr Piskozub
0 -

Czy Osa ma na swoim stroju…

W sieci wrze po zaprezentowaniu najnowszych zdjęć z filmu Ant-Man i Osa. Poszło o strój…

Norbert Zaskórski
0 -

Cudowny chłopak – recenzja filmu

Cudowny chłopak to nowy film Stephena Chbosky'ego oparty na powieści R.J. Palacio. Czy jest to…

Ocena recenzenta:
8
Adam Siennica
0 -

Zaćma – recenzja filmu [Festiwal Filmowy…

Ryszard Bugajski, reżyser świetnie ocenianego Układu zamkniętego, powrócił z nowym filmem. Zaćma to historia z…

Ocena recenzenta:
6
Michał Kujawiński
0 -

Tak wygląda pierwszy projekt plakatu do…

Aktor wcielający się w postać Rocky'ego Balboa, Sylvester Stallone opublikował na swoim Instagramie pierwszy szkic…

Co o tym sądzisz?