Białe kołnierzyki (2009)

White Collar

Białe kołnierzyki

White Collar przedstawia historię współpracy między niesamowicie uroczym i pomysłowym kanciarzem, Nealem Caffreyem, a agentem FBI, który ścigał go przez lata. Ich niecodzienna współpraca opiera się na pomocy przestępcy w łapaniu innych nieuchwytnych kryminalistów. Początkowo nieufny Peter zdaje sobie sprawę, że Neal kieruje się wnikliwością i intuicją, której nie można znaleźć po stronie prawa.

Trailery i materiały wideo

Białe kołnierzyki - zwiastun

Najnowsza recenzja redakcji

Białe kołnierzyki zmarnował niestety potencjał swojego finałowego sezonu. Odcinki były co najwyżej przeciętne, a wątki zostały uproszczone i upchnięte na siłę w 6 epizodach. Można co prawda winić stację za niezamówienie większej liczby odcinków, ale prawda jest taka, że serial da się w tym czasie godnie zakończyć. Udowodniła to choćby w zeszłym roku „Nikita”. Wątek Różowych Panter sam w sobie był ciekawy, jednak został poddany maksymalnej symplifikacji, przez co stracił na wiarygodności. W ciągu 6 odcinków Neal wstępuje do podobno najpotężniejszej grupy złodziei, a chwilę później planuje z nimi największy przekręt w historii, który całkowicie znika na 1 odcinek, aby przedstawić żonę Mozziego. Poza tym ta słynna sieć przestępców to w serialu właściwie tylko jedna osoba, która o wszystkim decyduje. Wszystko dzieje się za prosto i za szybko. Można by te wszystkie niedociągnięcia wybaczyć, gdyby nie tragiczny odcinek finałowy, który ten sezon ostatecznie pogrąża.

Największym mankamentem tego zakończenia jest przewidywalność. Właściwie już sam tytuł - "Au Revoir" - sugeruje ucieczkę Neala do Francji. Początek nie jest niby zły, chociaż różne pożegnania, podsumowania i toasty w toporny sposób starają się przypomnieć widzom, że to już finał. Pomysłu ze śmiercią Neala nikt chyba nie kupił po początkowej scenie z manekinem, której w tym odcinku w ogóle nie powinno być. Kiedy Neal strzela do kukły, po czym wyjmuje pocisk, oczywisty staje się plan sfingowania własnej śmierci głównego bohatera. Można było mieć jedynie nadzieję, że to tylko red herring, i liczyć, że twórcy nas jednak zaskoczą. Bo przecież nie mogą mieć wiernych widzów za aż takich idiotów, prawda? Okazuje się, że mogą. Scena kradzieży niczym szczególnym się nie wyróżnia, może poza Mozziem leżącym w deszczu pieniędzy. Szybko przechodzimy do najbardziej kuriozalnej sceny w całym odcinku, kiedy Keller i Caffrey dołączają do Mozziego w kanale.

Każda następna scena po tej jest bardziej absurdalna od poprzedniej. Keller grozi głównemu bohaterowi nożem. Na ruch Neala sięgającego po pistolet kompletnie nie reaguje, jakby czekał na jego manewr, wymachując przy okazji ostrzem dla zabawy. Chwilę potem w ckliwy do bólu sposób informuje Caffreya, że ten jest takim samym łotrem jak on. Doprowadza to naszego oszusta do łez w oczach i chyba jakiegoś zaćmienia umysłu. Keller odbiera mu broń i po krótkiej walce słyszymy strzał. Caffrey pada na ziemię, wyraźnie sztuczna krew zaczyna się lać, a widz siedzi i nie może uwierzyć, że to się dzieje naprawdę. Późniejsze sceny w kostnicy czy na korytarzu szpitala nie wzbudzają żadnych emocji, może poza okazjonalnym śmiechem politowania i żalem dla bohaterów, którzy po sfałszowanej śmierci przeżywają prawdziwą żałobę. Serial zamienia się nagle w melodramat z elementami nadnaturalnymi, bowiem Peter widuje co jakiś czas zjawę Neala. Dodatkowo jego syn nosi oczywiście imię „zmarłego” bohatera, jakże inaczej. Wszystko jest tak przewidywalne, ckliwe i podniosłe, że aż głowa boli. Widz, który śmierci protagonisty nie kupuje od początku, z emocjami przeżywanymi przez bohaterów nie może się po prostu zidentyfikować. Rok po sfingowaniu śmierci Neal o swoim niecnym czynie daje znać Peterowi za pomocą enigmatycznego korka od butelki. Ostatnie sceny sugerują, że Mozzie również o wszystkim wie, a dwójka głównych bohaterów będzie się za sobą uganiać w nieskończoność.

Warto podkreślić, że twórca serialu, Jeff Eastin, nie planował takiego zakończenia. W wywiadzie dla jednego z portali przyznał, że w jego zamyśle ostatnia scena miała wyglądać tak: Neal zgodnie z ustalonym razem z Peterem kontraktem staje się wolny. Musi zadecydować o swoim dalszym losie, podchodzi więc do słynnego nowojorskiego budynku Flatiron i rzuca monetą. Za pierwszym razem wypada awers. Bohater skręca w prawo, wsiada do limuzyny, w której czeka na niego Mozzie, i odjeżdżają razem, stając się najlepszymi przestępcami w historii. W tym momencie wracamy do Neala, który znowu rzuca monetą. Tym razem wypada reszka, skręca on więc w lewo i wchodzi do budynku FBI. Po kilku latach okazuje się, że Neal przejął schedę po Peterze i jest teraz szefem wydziału white collar, szczęśliwym agentem federalnym. Potem znowu wracamy do Neala, który nadal stoi w tym samym miejscu. Rzuca monetą i zanim możemy zobaczyć, która strona rzeczywiście wypadła, ekran wygasa. Nie dowiadujemy się, którą drogą podąży bohater. Jest to zakończenie, które Jeff Eastin zaplanował już 6 lat temu. Sprzedając serial stacji USA, miał w głowie tę właśnie scenę. Jednak aktorzy odgrywający główne role, Matt Bomer i Tim DeKay, uważali, że mają lepszy pomysł. To oni wymyślili zakończenie, które widzieliśmy na ekranie. Trudno stwierdzić, dlaczego twórca uległ propozycji aktorów, ale to ogromna szkoda, że nie stanął murem za swoją wizją. Opisane powyżej zakończenie byłoby o niebo lepsze i - co ważne - niejednoznaczne. W „Au Revoir” jasno widzimy, że Neal przez te wszystkie lata wcale się nie zmienił i pozostał oszustem, którego poznaliśmy 6 lat temu. Cały sens serialu właściwie przez to zagranie ginie. Przy całym szacunku do aktorów, ten odcinek pokazuje, że lepiej wychodzi im granie, więc niech się tego trzymają, a rozwój fabuły zostawią twórcom i scenarzystom.

Zobacz również: „American Crime” – zwiastun

Finał Białe kołnierzyki to niestety bardzo duże rozczarowanie. Boli ono tym bardziej, że gdyby nie uległość twórcy serialu, można by było tego wszystkiego uniknąć. W tym ostatnim odcinku absurd goni absurd, a jego fabuła jest przewidywalna od samego początku. Ogląda się go z niedowierzaniem, bowiem wiemy przecież, że ten serial stać na więcej. Najlepiej chyba o całym 6. sezonie zapomnieć albo pozostawić w wyobraźni oryginalne zakończenie planowane przez jego twórcę. No cóż, a mogło być tak pięknie…

Sezony

Sezon 1

  1. Pilot (24 października 2009)
  2. Threads (30 października 2009)
  3. Book of Hours (6 listopada 2009)
  4. Flip of the Coin (13 listopada 2009)
  5. The Portrait (20 listopada 2009)
  6. All In (27 listopada 2009)
  7. Free Fall (4 grudnia 2009)
  8. Hard Sell (19 stycznia 2010)
  9. Bad Judgment (26 stycznia 2010)
  10. Vital Signs (2 lutego 2010)
  11. Home Invasion (9 lutego 2010)
  12. Bottlenecked (23 lutego 2010)
  13. Front Man (2 marca 2010)
  14. Out of the Box (9 marca 2010)

Sezon 2

  1. Withdrawal (13 lipca 2010)
  2. Need to Know (20 lipca 2010)
  3. Copycat Caffrey (27 lipca 2010)
  4. By the Book (3 sierpnia 2010)
  5. Unfinished Business (10 sierpnia 2010)
  6. In the Red (17 sierpnia 2010)
  7. Prisoner’s Dilemma (24 sierpnia 2010)
  8. Company Man (31 sierpnia 2010)
  9. Point Blank (7 września 2010)
  10. Burke’s Seven (18 stycznia 2011)
  11. Forging Bonds (25 stycznia 2011)
  12. What Happens in Burma (1 lutego 2011)
  13. Countermeasures (8 lutego 2011)
  14. Payback (22 lutego 2011)
  15. Power Play (1 marca 2011)
  16. Under the Radar (8 marca 2011)

Sezon 3

  1. On Guard (7 czerwca 2011)
  2. Where There’s a Will (14 czerwca 2011)
  3. Deadline (21 czerwca 2011)
  4. Dentist of Detroit (28 czerwca 2011)
  5. Veiled Threat (5 lipca 2011)
  6. Scott Free (12 lipca 2011)
  7. Taking Account (19 lipca 2011)
  8. As You Were (26 lipca 2011)
  9. On the Fence (2 sierpnia 2011)
  10. Countdown (9 sierpnia 2011)
  11. Checkmate (17 stycznia 2012)
  12. Upper West Side Story (24 stycznia 2012)
  13. Neighborhood Watch (31 stycznia 2012)
  14. Pulling Strings (7 lutego 2012)
  15. Stealing Home (21 lutego 2012)
  16. Judgment Day (28 lutego 2012)

Sezon 4

  1. Wanted (10 lipca 2012)
  2. Most Wanted (17 lipca 2012)
  3. Diminishing Returns (24 lipca 2012)
  4. Parting Shots (31 lipca 2012)
  5. Honor Among Thieves (14 sierpnia 2012)
  6. Identity Crisis (21 sierpnia 2012)
  7. Compromising Positions (28 sierpnia 2012)
  8. Ancient History (4 września 2012)
  9. Gloves Off (11 września 2012)
  10. Vested Interest (18 września 2012)
  11. Family Business (22 stycznia 2013)
  12. Brass Tacks (29 stycznia 2013)
  13. Empire City (5 lutego 2013)
  14. Shoot the Moon (19 lutego 2013)
  15. The Original (26 lutego 2013)
  16. In the Wind (5 marca 2013)

Sezon 5

  1. At What Price (17 października 2013)
  2. Out of the Frying Pan (24 października 2013)
  3. One Last Stakeout (31 października 2013)
  4. Controlling Interest (7 listopada 2013)
  5. Master Plan (14 listopada 2013)
  6. Ice Breaker (21 listopada 2013)
  7. Quantico Closure (5 grudnia 2013)
  8. Digging Deeper (12 grudnia 2013)
  9. No Good Deed (19 grudnia 2013)
  10. Live Feed (9 stycznia 2014)
  11. Shot Through the Heart (16 stycznia 2014)
  12. Taking Stock (23 stycznia 2014)
  13. Diamond Exchange (30 stycznia 2014)

Sezon 6

  1. Borrowed Time (6 listopada 2014)
  2. Return to Sender (13 listopada 2014)
  3. Uncontrolled Variables (20 listopada 2014)
  4. All’s Fair (4 grudnia 2014)
  5. Whack-a-Mole (11 grudnia 2014)
  6. Au Revoir (18 grudnia 2014)

Co o tym sądzisz?

Z dniem 15.05.2019 dokonamy migracji systemu komentarzy. Nowy system komentarzy pozwoli nam m.in. rozwinąć funkcje, których nie możemy uzyskać w Disqus, zwiększy bezpieczeństwo strony i przyspieszy czas jej ładowania. W związku z tym wymagana jest Państwa zgoda na przeniesienie Państwa komentarzy do nowego systemu i powiązania go z Państwa kontem w serwisie naEKRANIE.pl. Prosimy o zalogowanie się na wszystkie konta disqus, z których Państwo korzystacie i powiązanie ich z naszym serwisem. W przypadku braku udzielenia tejże zgody, Państwa komentarze w dniu uruchomienia nowego systemu komentarzy przejdą proces zmiany na anonimowe. Proszę kliknąć tutaj, aby wyrazić zgodę i powiązać to konto.

Jeżeli posiadasz oddzielne konto w serwisie disqus kliknij tutaj, aby je powiązać

UWAGA: Ten komunikat będzie się pojawiał aż do momentu uruchomienia systemu nowych komentarzy niezależnie od tego czy wykonasz powyższe instrukcje czy nie.

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV