DLDSR – nowa technologia NVIDII poprawi jakość pecetowych gier
Firma NVIDIA zaprezentowała nową technologię poprawy jakości oprawy graficznej, która bazuje na renderowaniu obrazu w rozdzielczości wyższej niż docelowa.
Firma NVIDIA zaprezentowała nową technologię poprawy jakości oprawy graficznej, która bazuje na renderowaniu obrazu w rozdzielczości wyższej niż docelowa.
Kiedy na rynku zadebiutowała pierwsza generacja kart graficznych z linii RTX, jasne stało się, że oto jesteśmy świadkami kolejnego przełomu w branży gamingowej. Firma NVIDIA zapowiedziała wdrożenie i upowszechnienie technologii ray tracingu pozwalającej na generowanie realistycznie wyglądających świateł i cieni w czasie rzeczywistym.
I choć ze sprzętowego ray tracingu wciąż korzysta niewiele tytułów, debiut tego narzędzia wprowadził pod strzechy inną istotną technologię – Deep Learning Super Sampling i to ją należy utożsamiać z prawdziwym branżowym przełomem. Dzięki DLSS silnik graficzny może renderować obraz w niższej rozdzielczości, a następnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji wyszkolonej w procesie skalowania grafiki, aby rozciągnąć ją do docelowego rozmiaru. Technika ta pozwala nieznacznie obniżyć jakość grafiki względem obrazu renderowanego natywnie w danej rozdzielczości, a przy okazji zauważalnie zwiększyć płynność danej produkcji.
Wraz z aktualizacją sterowników NVIDII, którą zaplanowano na 14 stycznia, do DLSS dołączy nowe narzędzie, które powinno przykuć naszą uwagę – Deep Learning Dynamic Super Resolution. DLDSR również wykorzysta sztuczną inteligencję do skalowania obrazu, jednak w zupełnie innym celu. Zamiast renderować go w niższej rozdzielczości niż docelowa, wyrenderuje większy obraz, a następnie przeskaluje go w dół.
Takie działanie na pierwszy rzut oka może wydawać się irracjonalne, jednak downscaling ma swoje plusy – jeśli nasza karta ma zapas niewykorzystanej mocy, sięgnięcie po DLDSR pozwoli kosztem nieznacznego obniżenia płynności gry poprawić jej wygląd. Skalowanie obrazu w dół przy wsparciu algorytmów sztucznej inteligencji zadziała jak dodatkowy filtr wygładzający krawędzie. Technologia ta sprawdzi się rewelacyjnie m.in. w grach sprzed lat, które kiepsko radziły sobie z wyostrzaniem obrazu. Dzięki DLDSR zyskają nowe życie i będą wyglądały lepiej, niż kiedykolwiek wcześniej.
Według przedstawicieli NVIDII zaangażowanie w DSR inteligentnych algorytmów znacząco obniżyć obciążenie karty graficznej. Zdaniem korporacji wykorzystanie przez DLDSR renderu 2,25-krotnie większego niż docelowy pozwoli wygenerować obraz o jakości oferowanej przez DSR wykorzystującą czterokrotnie większy materiał źródłowy. A przy okazji nie wpłynie znacząco na obniżenie płynności rozgrywki.
Działanie nowego narzędzia zaprezentowano na przykładzie gry Prey odpalonej w 1080p, którą prezentujemy na zdjęciu głównym. Jak się okazało, skorzystanie z algorytmu DLDSR pracującego w 1620p pozwoliło uzyskać ostrość obrazu zbliżoną do grafiki wyrenderowanej przez DSR w rozdzielczości 4K. A przy okazji nie wpłynęło zbyt drastycznie na zredukowanie liczby klatek generowanych przez kartę graficzną w każdej sekundzie rozgrywki.
Warto zauważyć, że DLDSR ma jedną zasadniczą przewagę nad technologią DLSS wspominaną na początku artykułu. Twórcy gier nie muszą troszczyć się o jej implementację w silniku graficznym. Każdy użytkownik kart graficznych kompatybilnych z Deep Learning Dynamic Super Resolution będzie mógł odpalić to narzędzie w panelu NVIDII.
Jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co istotne w popkulturze
Źródło: TechSpot
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat