Źródło. Epic Games
Afera rozkręciła się w momencie, w którym serwis Bloomberg poinformował o usunięciu Fortnite’a z zasobów App Store. Stało się to zaraz po tym, jak w życie wszedł nowy mechanizm pozwalający kupować cyfrową walutę V-bucks z pominięciem mobilnych sklepów dla Androida oraz iOS-a. Dzięki nowej polityce Epic Games nie musiał płacić marży od mikrotransakcji, zaś gracze mogli nabyć V-bucsy z 20-procentową zniżką.
Ruch ten wywołał wściekłość w Apple, bo choć Epic Games nie usunęło możliwości kupowania waluty za pośrednictwem usługi Apple, to stało się to najzwyczajniej nieopłacalne. Korporacja z Cupertino wydała w tej sprawie oficjalne oświadczenie:
Epic udostępniał aplikacje w App Store od dekady i czerpał korzysści z ekosystemu App Store takich jak narzędzia, możliwość prowadzenia testów oraz szeroka dystrybucja, które Apple oferuje wszystkim deweloperom. Epic zgodził się na regulamin oraz wytyczne App Store dobrowolnie i byliśmy dumnie, że zbudowali tak intratny biznes w App Store. To, że ich obecne interesy skłaniają ich do wymuszania specjalnego traktowania, nie zmienia faktu, że te wytyczne mają stworzyć wszystkim deweloperom równe szanse na rozwój i czynić sklep bezpiecznym dla wszystkich użytkowników. Dołożymy wszelkich starań, aby podjąć rozmowy z Epic i usunąć sporne elementy, dzięki czemu Fortnite mógłby powrócić do App Store.
Tim Sweeney od dawna krytykował postawę Apple wobec partnerów biznesowych. W lipcowym wywiadzie z CNBC otwarcie zarzucił firmie, że 30-procentowa marża jest zbyt wygórowana i Apple uniemożliwia wdrażania całego szeregu aplikacji oraz usług do swojego ekosystemu, które w jakiś sposób nie są zgodne z ich wizją urządzeń mobilnych.
Na odpowiedź z drugiego obozu również nie trzeba było zbyt długo czekać. Fortnite zniknął również ze Sklepu Play, a Google tak skomentowało całą sytuację:
Choć Apple i Google zdecydowanie potępiają poczynania Epic Games, decyzja o usunięciu Fortnite'a nie była łatwa - wszak obie korporacje czerpią ogromne zyski z mikrotransakcji realizowanych w tej produkcji.
Źródło: Engadget / DualShockers