Losowi gracze zmierzą się w StarCrafcie II ze sztuczną inteligencją
Firmy Alphabet i Blizzard postanowiły przeprowadzić arcyciekawy eksperyment - sztuczna inteligencja DeepMind zmierzy się z losowymi graczami w meczach online, aby sprawdzić skuteczność jej techniki gry.
Firmy Alphabet i Blizzard postanowiły przeprowadzić arcyciekawy eksperyment - sztuczna inteligencja DeepMind zmierzy się z losowymi graczami w meczach online, aby sprawdzić skuteczność jej techniki gry.
Inżynierowie z Alphabet, firmy-matki Google, chcą sprawdzić, jak algorytmy sztucznej inteligencji DeepMind sprawdzą się w meczach on-line w grze StarCraft II. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, w jaki sposób zostanie przeprowadzony ten eksperyment. Człowiek nie będzie wiedział, czy gra z maszyną, czy żywym graczem.
Firmy zajmujące się rozwojem rozwiązań z zakresu uczenia maszynowego od wielu miesięcy eksperymentują z grami sieciowymi. W mediach najgłośniej mówiło się o sztucznej inteligencji od OpenAI, która wielokrotnie pokonywała zawodowych graczy w meczach Dota 2, zarówno w trybie 1v1, jak i rozgrywkach drużynowych. Firma zorganizowała nawet otwarty turniej sieciowy, w którym każdy mógł wziąć udział. Jak się okazało, tylko niewielki odsetek graczy przeciwstawił się tej sztucznej inteligencji - w 7215 spotkaniach człowiek był górą zaledwie 42 razy.
Projektanci DeepMind również postanowili przetestować swoje algorytmy AI w starciu z szerokim gronem graczy, ale wprowadzili do procedury testowej bardzo istotną modyfikację - osoby partycypujące w projekcie nie zostaną poinformowane, że grają z maszyną. Eksperyment zostanie przeprowadzony w wąskim gronie użytkowników z Europy, którzy w preferencjach rozgrywki 1v1 włączą opcję "DeepMind opt-in". Dzięki temu w losowych momentach w procesie matchmakingu będą przydzielani do gry ze sztuczną inteligencją. I prawdopodobnie przegrają z kretesem.
Warto bowiem wspomnieć, ze szanse na wygranie z AlphaStar - tak nazwano o SI stworzoną na potrzeby testów - będą minimalne. Naukowcy wykorzystali technologię uczenia maszynowego, aby ich algorytm pozyskał wiedzę, którą normalny człowiek zdobyłby po przegraniu 200 lat w StarCrafta II bez przerwy. Dzięki ultraszybkim komputerom oprogramowaniu udało się rozegrać miliony partii 1v1 w znacznie krótszym czasie. Co zaowocowało perfekcyjnym opanowaniem gry i upokorzeniem zawodowych graczy, którzy na jedenaście starć z AlphaStar wygrali tylko jedno. Amatorzy teoretycznie nie powinni mieć najmniejszych szans na wygraną.
Badacze specjalnie przeprowadzają ten eksperyment w trybie niejawnym, aby gracz zachowywał się podczas rozgrywski dokładnie tak, jakby walczył z żywym przeciwnikiem. Inżynierowie stojący za AlphaStar liczą na to, że dzięki temu uda im się pozyskać bardziej wiarygodne dane dotyczące sposobu analizowania sytuacji przez sztuczną inteligencję.
szt
Źródło: Engadget / Zdjęcie: DeepMind
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat