

Na koniec swojego wyjątkowo długiego przemówienia na GPU Technology Conference (GTC), dyrektor generalny firmy NVIDIA Jensen Huang dzielił scenę z inspirowanym Gwiezdnymi Wojnami droidem BDX, który samodzielnie się poruszał, odpowiadał w swoim robcim dialekcie niczym R2-D2 i nawet reagował na polecenia wydawane głosem. A przy tym był wyjątkowo sympatyczny.

Silnik fizyczny Newton
Silnik fizyczny Newton o otwartym kodzie źródłowym został zaprojektowany, aby pomóc robotom uczyć się złożonych zadań z większą precyzją i ekspresją. Ta wysoce konfigurowalna technologia pozwoli programować interakcje robotów z różnymi przedmiotami i materiałami, jak choćby sypkim żwirem czy piaskiem, jaki napotkały C3PO i R2-D2 na Tatooine.
„Newton będzie kompatybilny z ekosystemem narzędzi Google DeepMind do programowania robotów, w tym z silnikiem fizyki MuJoCo, który symuluje ruchy robotów z wieloma stawami”, czytamy w komunikacie NVIDIA.
Wczesna wersja Newtona ma zostać wypuszczona jeszcze w 2025 roku.

Wizja Disneya dla robotycznych postaci
Disney planuje jako jeden z pierwszych wdrożyć silnik fizyki Newton, wykorzystując go do rozwoju swojej platformy zrobotyzowanych postaci.
Po kilku kontrolowanych demonstracjach, ostatnio na SXSW 2025, Disney uważa, że technologia jest gotowa. Firma planuje już w przyszłym roku zaprezentować roboty inspirowane Gwiezdnymi Wojnami w kilku swoich parkach rozrywki.

Rewolucja NVIDIA w dziedzinie sztucznej inteligencji
Podczas ponad dwugodzinnego przemówienia Huang podkreślił ogromną transformację zachodzącą w informatyce, nazywając ją przejściem od „wyszukiwania” do generowania.
„Teraz sztuczna inteligencja rozumie treść tego, o co pytamy i znaczenie naszych żądań... i generuje dla nas odpowiedź, zamiast pobierać dane, zasadniczo zmieniając sposób wykonywania obliczeń” – wyjaśnił Huang.
Na GTC 2025 dyrektor generalny NVIDIA przedstawił również wiele innych innowacji, w tym:
- Blackwell Ultra, nową rodzinę chipów AI, która ma zostać wprowadzona na rynek w drugiej połowie 2025 roku
- Groot N1, podstawowy model AI dla robotów humanoidalnych
- Procesor graficzny nowej generacji, który pojawi się w 2026 r.
- Nową linię „osobistych komputerów AI”.
Ta współpraca między trzema potęgami technologicznymi przesuwa granice robotyki i sztucznej inteligencji, przenosząc dotychczas fikcyjne postacie do prawdziwego świata w sposób wcześniej niewyobrażalny.
Cały keynote Jensena Huanga z GTC 2025 można obejrzeć na YT. BDX pojawia się na scenie około 2 godziny i 11 minuty.
Źródło: Opracowanie własne/TechCrunch/Deadline/NVIDIA

