Przemoc w Mortal Kombat 11 niszczy psychikę? Twórca przez grę leczy PTSD
Media często wspominają o wpływie brutalnych gier na odbiorców, ale okazuje się, że z poważnymi problemami zmagają się też ich twórcy. Taka sytuacja miała miejsce przy okazji prac nad Mortal Kombat 11.
Media często wspominają o wpływie brutalnych gier na odbiorców, ale okazuje się, że z poważnymi problemami zmagają się też ich twórcy. Taka sytuacja miała miejsce przy okazji prac nad Mortal Kombat 11.
Mortal Kombat to seria, która z pełnych przemocy i krwi scen uczyniła swoją wizytówkę. Jednym z jej znaków rozpoznawczych są ciosy kończące, tak zwane Fatality, w których wojownicy eliminują oponentów na wyjątkowo brutalne i kreatywne sposoby. Wyrywane kończyny i łamane kości są tutaj na porządku dziennym, a najnowsza odsłona - Mortal Kombat 11 przedstawia wszystko to w jeszcze bardziej realistyczny sposób.
Brutalne gry często były tematem w mediach, ale te poruszały przede wszystkim ich wpływ na umysły graczy, zwłaszcza tych najmłodszych. Z innej perspektywy na sprawę tę spojrzeli redaktorzy serwisu Kotaku. Pojawił się tam artykuł o jednym z deweloperów, który pracował nad Mortal Kombat 11. Ujawnia on, że praca nad tą produkcją była przyczyną jego problemów ze snem z uwagi na koszmary. Sytuacja była tak poważna, że twórca przyznał, że zdarzało mu się nie spać przez kilka dni. Z czasem wybrał się on na terapię, gdzie zdiagnozowano u niego zespół stresu pourazowego.
Anonimowy twórca (nie chciał on ujawnić swoich danych) pracował nad animacjami i często oglądał brutalne sceny klatka po klatce. Do jego problemów przyczyniła się też cała otoczka w studio, w tym poszukiwanie i analiza materiałów źródłowych. Te, które wykorzystywano w trakcie prac potrafiły być naprawdę szokujące.
Nie był to odosobniony przypadek. Deweloper ujawnił też, że jego koledzy z pracy mieli podobne problemy, a niektórzy zwolnili się przez to z pracy. Podaje przykład jednego ze znajomych, który ujawnił, że praca nad Mortal Kombat 11 miała na niego ogromny wpływ - tak, że patrząc na swojego psa zaczyna wyobrażać sobie... jego wnętrzności.
Całą sprawę dla Kotaku skomentował też Alex Hutchinson, który pracował nad przeróżnymi grami - od Spore, aż po Assassin's Creed III i Far Cry 4. Przyznaje on, że gracze odbierają przemoc w grach inaczej niż osoby, które nie grają lub pracują nad takimi tytułami. Często traktują oni gry jako formę wyzwania, rywalizacji i brutalne sceny nie mają na nich aż tak dużego wpływu. Spore znaczenie ma tutaj również fakt, że osoby grające widzą te najbrutalniejsze fragmenty jedynie przez krótki czas podczas gdy twórcy spędzają nad nimi dziesiątki, a nawet setki godzin.
Źródło: kotaku.com / fot. WBIE
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 41 lat
ur. 1956, kończy 68 lat
ur. 1952, kończy 72 lat
ur. 1970, kończy 54 lat
ur. 1988, kończy 36 lat