Motyw przepowiedni w kinie
Najbardziej intrygujące jest to, co trudne do wyjaśnienia - zarówno w prawdziwym życiu, jak i w kinie. Tajemnicza wiedza o tym, co ma nastąpić, zawsze budzi pewien niepokój, co sprawia, że jest to niezwykle wdzięczny temat na filmową fabułę. Oto zestawienie filmów, w których pojawia się motyw przepowiedni zdających się całkiem dominować w życiu bohaterów, chociaż ich pochodzenia i prawdziwości trudno dowieść.
Najbardziej intrygujące jest to, co trudne do wyjaśnienia - zarówno w prawdziwym życiu, jak i w kinie. Tajemnicza wiedza o tym, co ma nastąpić, zawsze budzi pewien niepokój, co sprawia, że jest to niezwykle wdzięczny temat na filmową fabułę. Oto zestawienie filmów, w których pojawia się motyw przepowiedni zdających się całkiem dominować w życiu bohaterów, chociaż ich pochodzenia i prawdziwości trudno dowieść.
You Will Meet a Tall Dark Stranger
W komedii Woody’ego Allena także pojawia się motyw przepowiedni. Jedna z bohaterek filmu, Helena, trafia do wróżki Crystal. Helena jest w dołku. Dopiero co zostawił ją mąż dla o wiele młodszej kobiety i bardzo doskwiera jej samotność. Jej naiwność sprawia, że ślepo wierzy we wszystkie przepowiednie wróżki. Oczywiście są one dla niej niezwykle korzystne, w końcu kto z chęcią płaciłby za złe wieści? Złudzenia stają się dla niej najlepszym lekarstwem na samotność. Pewnego dnia wróżka zapowiada, że widzi na horyzoncie przystojnego nieznajomego, który wkrótce stanie się częścią życia Heleny. Od tego momentu kobieta niecierpliwie wyczekuje nowej miłości. Powoli proroctwa oszustki Crystal zaczynają wdzierać się także w jej rodzinne życie. Helena traktuje ją jak wyrocznię, która jest w stanie przewidzieć także przyszłość jej zięcia oraz córki. Z początku jej rodzina uznaje, że jest to zupełnie nieszkodliwe, jednak z czasem uzależnianie poszczególnych decyzji od położenia gwiazd zaczyna im coraz bardziej doskwierać. Córka Heleny w końcu stara się w dosyć radykalny sposób wyrwać ją z oparów paranoi, w którą zaczyna stopniowo popadać.
The Tragedy of Macbeth
Szekspirowski klasyk w wersji Romana Polańskiego. Obiecująca przepowiednia czarownic staje się źródłem wszelkiego zła. Historia o tym, jak daleko jest w stanie posunąć się człowiek, dla którego moralność staje się drugorzędna wobec możliwości objęcia władzy. Wizja zostania władcą przyćmiewa zasady, jakimi kierował się Makbet. Choć nie tylko jego można winić za wyrządzone zło - motorem napędowym działań była Lady Makbet, jego żona, która to właśnie nakłoniła go do pierwszego morderstwa. A potem już nie było odwrotu. Przedstawiona została historia człowieka o niezwykle słabej psychice, który nie radził sobie ze świadomością popełnionych przez niego niewybaczalnych zbrodni. Jego tragedia tkwiła w tym, że nie mógł już zawrócić z obranego kursu. Makbet musiał brnąć dalej w brutalną walkę, która czyniła go coraz słabszym. Ukazano drastyczną przemianę bohatera, który wypełniając poszczególne elementy przepowiedni, wydającej się być po pewnym czasie jego przekleństwem, zatracił swoje człowieczeństwo. Musiał kroczyć drogą zbrodni wbrew sobie, ponieważ jak powiedziało się „A”, trzeba powiedzieć i „B”.
The Eye
Trzeba przyznać, że pomysł na fabułę był niezwykle oryginalny. Mamy do czynienia z bohaterką, która jest niewidoma i dostaje szansę, by znów ujrzeć świat - zostaje poddana operacji rogówki, która kończy się sukcesem. Wraz z przeszczepionym okiem otrzymuje od jego dawczyni o wiele więcej niż tylko wzrok. Od tego dnia Sydney widzi znacznie więcej niż inni. Doświadcza wizji, za pomocą których dziewczyna, której oko zostało jej przeszczepione, wydaje się z nią komunikować. Sydney zaczyna funkcjonować w dwóch przenikających się światach. Widzi zmarłych, a także ich przewodników, którzy czuwają nad nimi w czasie wędrówki po zaświatach. Główna bohaterka zyskuje również zdolność przewidywania czyjejś śmierci. Okazuje się, że wraz z nowymi oczami przekazana została jej cząstka ich poprzedniej właścicielki. Mogłoby się wydawać, że Sydney tym samym dostaje od niej do wykonania pewną misję, której cel musi jednak odkryć sama.
Premonition
Główna bohaterka wiedzie, mogłoby się wydawać, idealne życie. Ma dwie córki i męża, którego kocha ponad wszystko. Pewnego dnia jednak ten idealny ład i porządek zostaje zachwiany. Linda, w której rolę wcieliła się Sandra Bullock, dostaje wiadomość, że jej mąż zginął w wypadku samochodowym. Od tego momentu jej życie zamienia się w koszmar. Następnego ranka budzi się, zastając swego - podobno zmarłego - męża obok siebie. Zaczyna jej się wydawać, że wiadomość o jego śmierci była jedynie złym snem, jej radość jednak nie trwa długo. Wydarzenia z dnia poprzedniego powtarzają się. Swoją wizję zaczyna traktować jako proroctwo tragicznego zdarzenia, które wkrótce będzie miało miejsce. Bohaterka rozpoczyna trzymający w napięciu wyścig z czasem, by ocalić swoją rodzinę, jednak czy zdąży w porę?
11:11:11. Liczba przeznaczenia
Fabuła filmu skupia się na historii amerykańskiego pisarza, Josepha Crone’a. Żona i córka mężczyzny umierają w tragicznych okolicznościach. Po tym wydarzeniu postanawia udać się do Barcelony, by pogodzić się z bratem i ojcem. Jego życie zaczynają wypełniać podejrzane zdarzenia, a każde z nich ma związek z liczbą 11. Główny bohater zaczyna mieć na tym punkcie obsesję. Pragnienie poznania znaczenia podejrzanych zbiegów okoliczności prowadzą go do odkrycia daty zawierającej w sobie apokaliptyczną przepowiednię. Historia ukazana w filmie jest zbudowana na kontrastach. Jednym z najbardziej widocznych są poglądy głównego bohatera i jego brata. Joseph jawnie ukazuje swoją niechęć do Kościoła, podczas gdy jego brat jest księdzem. Racjonalna wizja świata Josepha wyklucza w jego pojmowaniu istnienie Boga, diabła czy demonów. Zdarzenia, których stanie się świadkiem, będą prawdziwą próbą dla utrwalonego przez niego obrazu świata, tym samym jego racjonalne podejście do życia może legnąć w gruzach.
- 1
- 2 (current)
Źródło: fot. materiały prasowe
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat