Rynek płatnej telewizji w Polsce – analiza
Czy rynek płatnej telewizji w Polsce jest tak mocno zapchany, że nie ma w nim miejsca na kolejnego gracza? Platformy cyfrowe i telewizje kablowe trzymają się mocno, ale już niebawem będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowym zawodnikiem, który zawalczy o uwagę i portfele Polaków.
Czy rynek płatnej telewizji w Polsce jest tak mocno zapchany, że nie ma w nim miejsca na kolejnego gracza? Platformy cyfrowe i telewizje kablowe trzymają się mocno, ale już niebawem będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowym zawodnikiem, który zawalczy o uwagę i portfele Polaków.
Potencjalny klient, który chce płacić za dostęp do telewizji, ma też określone wymagania w stosunku do usług. Podstawą jest internet. Polacy mają dość płacenia kilku rachunków i chcą, by usługi telewizji i internetu dostarczane była razem (często dzięki łączeniu usług paczka ma niższą cenę, niż gdyby za telewizję i internet płaciło się osobno). Polacy idą z duchem czasu i podstawą dla nich jest też nagrywarka z dużym dyskiem twardym - funkcja tak bardzo popularna za Oceanem, w Polsce staje się wartościową funkcją dopiero od niedawna. Podstawą jest też multiroom, czyli możliwość uruchomienia kilku telewizorów w jednym gospodarstwie domowym.
Bez względu na jakość usług oferowanych przez potencjalnego nowego operatora kluczowa w pozyskiwaniu klientów będzie cena. Już dziś wiadomo, że nie może być ona wyższa niż obecnie. Aktualnie Polacy za telewizję płacą średnio około 50 zł. Warto zauważyć, że tylko 5% decyduje się za TV płacić powyżej 100 zł. Przeważnie są to paczki, w których znajduje się dostęp do ekskluzywnych treści, takich jak telewizja HBO i Canal+.
Dlatego też kluczem dla nowego dostawcy usług jest oferta wiązana, oferująca szeroki dostęp do telewizji i szybkiego internetu. Z badań wynika, że w Polsce z takiej oferty korzysta tylko kilka milionów gospodarstw domowych.
Okazuje się, że w Polsce z tzw. oferty wiązanej korzysta tylko 4,2 mln Polaków. Najpopularniejsza jest paczka "telewizja + internet". Przeważnie z takiej oferty korzystają ludzie w wieku 35-44 lat, posiadający wyższe wykształcenie i mieszkający w dużych miastach (gdzie łatwo o dostęp do takich paczek w kablówkach). Bardzo często są to też rodziny z 2-3 dzieci. Co ciekawe, dla 63% abonentów telewizji kablowych kluczowym elementem przyciągającym ich do korzystania z usług - przykładowo - UPC, Vectry, Multimedii jest usługa wiązana.
Obecnie na rynku 58% gospodarstw domowych posiada zarówno płatną telewizję, jak i internet. 31% z nich korzysta z usług jednego dostawcy, z kolei 27% ma podpisane 2 różne umowy - osobno na telewizję, osobno na internet.
Potencjalny nowy dostawca usług telewizyjnych i internetowych swoją markę na rynku może budować na podstawie trzech bloków:
- oferty wiązanej
Po co płacić 2 osobne rachunki za telewizję i internet, skoro można je połączyć w paczkę: bardzo szybki internet (co zapewnia technologia światłowodowa) oraz telewizja pozwalająca na wyświetlanie rozdzielczości 4K UHD. Tego typu paczki oferują telewizje kablowe, ale jak się okazuje - w Polsce wciąż nie są one zbyt popularne. Dla nowego operatora musi to być podstawa.
- niezadowoleniu klientów
Jak wynika z badań, około 1 mln abonentów sieci kablowych i platform cyfrowych jest gotowych zmienić operatora na innego. Dlatego nowy dostawca usług musi zrobić wszystko, by przekonać potencjalnych klientów do swojej oferty i reklamować ją w oparciu o nową technologię.
- stagnacji rynku
Od momentu, gdy platforma n i Canal+ połączyły się w platformę nc+, obserwujemy dość sporą stagnację na rynku usług telewizyjnych w naszym kraju (grafika poniżej). Sytuację nieco zmieniło wejście telewizji naziemnej, ale procent osób korzystających z tego sposobu oglądania telewizji wciąż jest niewielki. Nowy gracz oferujący ekskluzywną ofertę i gwarantujący wysoką jakość może solidnie namieszać na rynku.
Pamiętajmy jednak, że - jak w przypadku każdego nowego operatora, w każdej dziedzinie życia, nie tylko w przypadku telewizji i internetu - kluczowa jest także cena. Tylko atrakcyjna oferta (dobrze wyceniona) przeznaczona dla konkretnego grona odbiorców może sprawić, że nowy gracz osiągnie na rynku sukces i odbierze klientów dużym telewizjom kablowym i platformom cyfrowym. Na pewno z ciekawością będziemy przyglądać się działaniom Evio i wszystkim innym podobnie funkcjonującym operatorom.
Pobierz prezentację z pełnym raportem o Rynku płatnej telewizji w Polsce.
[sociallocker id="757055"] [/sociallocker]
- 1
- 2 (current)
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat