Rynek płatnej telewizji w Polsce – analiza
Czy rynek płatnej telewizji w Polsce jest tak mocno zapchany, że nie ma w nim miejsca na kolejnego gracza? Platformy cyfrowe i telewizje kablowe trzymają się mocno, ale już niebawem będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowym zawodnikiem, który zawalczy o uwagę i portfele Polaków.
Czy rynek płatnej telewizji w Polsce jest tak mocno zapchany, że nie ma w nim miejsca na kolejnego gracza? Platformy cyfrowe i telewizje kablowe trzymają się mocno, ale już niebawem będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowym zawodnikiem, który zawalczy o uwagę i portfele Polaków.
Potencjalny klient, który chce płacić za dostęp do telewizji, ma też określone wymagania w stosunku do usług. Podstawą jest internet. Polacy mają dość płacenia kilku rachunków i chcą, by usługi telewizji i internetu dostarczane była razem (często dzięki łączeniu usług paczka ma niższą cenę, niż gdyby za telewizję i internet płaciło się osobno). Polacy idą z duchem czasu i podstawą dla nich jest też nagrywarka z dużym dyskiem twardym - funkcja tak bardzo popularna za Oceanem, w Polsce staje się wartościową funkcją dopiero od niedawna. Podstawą jest też multiroom, czyli możliwość uruchomienia kilku telewizorów w jednym gospodarstwie domowym.
Bez względu na jakość usług oferowanych przez potencjalnego nowego operatora kluczowa w pozyskiwaniu klientów będzie cena. Już dziś wiadomo, że nie może być ona wyższa niż obecnie. Aktualnie Polacy za telewizję płacą średnio około 50 zł. Warto zauważyć, że tylko 5% decyduje się za TV płacić powyżej 100 zł. Przeważnie są to paczki, w których znajduje się dostęp do ekskluzywnych treści, takich jak telewizja HBO i Canal+.
Dlatego też kluczem dla nowego dostawcy usług jest oferta wiązana, oferująca szeroki dostęp do telewizji i szybkiego internetu. Z badań wynika, że w Polsce z takiej oferty korzysta tylko kilka milionów gospodarstw domowych.
Okazuje się, że w Polsce z tzw. oferty wiązanej korzysta tylko 4,2 mln Polaków. Najpopularniejsza jest paczka "telewizja + internet". Przeważnie z takiej oferty korzystają ludzie w wieku 35-44 lat, posiadający wyższe wykształcenie i mieszkający w dużych miastach (gdzie łatwo o dostęp do takich paczek w kablówkach). Bardzo często są to też rodziny z 2-3 dzieci. Co ciekawe, dla 63% abonentów telewizji kablowych kluczowym elementem przyciągającym ich do korzystania z usług - przykładowo - UPC, Vectry, Multimedii jest usługa wiązana.
Obecnie na rynku 58% gospodarstw domowych posiada zarówno płatną telewizję, jak i internet. 31% z nich korzysta z usług jednego dostawcy, z kolei 27% ma podpisane 2 różne umowy - osobno na telewizję, osobno na internet.
Potencjalny nowy dostawca usług telewizyjnych i internetowych swoją markę na rynku może budować na podstawie trzech bloków:
- oferty wiązanej
Po co płacić 2 osobne rachunki za telewizję i internet, skoro można je połączyć w paczkę: bardzo szybki internet (co zapewnia technologia światłowodowa) oraz telewizja pozwalająca na wyświetlanie rozdzielczości 4K UHD. Tego typu paczki oferują telewizje kablowe, ale jak się okazuje - w Polsce wciąż nie są one zbyt popularne. Dla nowego operatora musi to być podstawa.
- niezadowoleniu klientów
Jak wynika z badań, około 1 mln abonentów sieci kablowych i platform cyfrowych jest gotowych zmienić operatora na innego. Dlatego nowy dostawca usług musi zrobić wszystko, by przekonać potencjalnych klientów do swojej oferty i reklamować ją w oparciu o nową technologię.
- stagnacji rynku
Od momentu, gdy platforma n i Canal+ połączyły się w platformę nc+, obserwujemy dość sporą stagnację na rynku usług telewizyjnych w naszym kraju (grafika poniżej). Sytuację nieco zmieniło wejście telewizji naziemnej, ale procent osób korzystających z tego sposobu oglądania telewizji wciąż jest niewielki. Nowy gracz oferujący ekskluzywną ofertę i gwarantujący wysoką jakość może solidnie namieszać na rynku.
Pamiętajmy jednak, że - jak w przypadku każdego nowego operatora, w każdej dziedzinie życia, nie tylko w przypadku telewizji i internetu - kluczowa jest także cena. Tylko atrakcyjna oferta (dobrze wyceniona) przeznaczona dla konkretnego grona odbiorców może sprawić, że nowy gracz osiągnie na rynku sukces i odbierze klientów dużym telewizjom kablowym i platformom cyfrowym. Na pewno z ciekawością będziemy przyglądać się działaniom Evio i wszystkim innym podobnie funkcjonującym operatorom.
Pobierz prezentację z pełnym raportem o Rynku płatnej telewizji w Polsce.
[sociallocker id="757055"] [/sociallocker]
- 1
- 2 (current)
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1998, kończy 26 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1949, kończy 75 lat
ur. 1970, kończy 54 lat