Najnowsza recenzja redakcji
"The 100" w 8. odcinku stawia bohaterów praktycznie pod ścianą. Otoczeni przez armię Ziemian mogą albo walczyć i zginąć, albo oddać Finna (Thomas McDonell) w ich ręce. I to się staje wątkiem bardzo ciekawie pokazującym przemiany zachodzące w poszczególnych postaciach, które za wszelką cenę starają się odcinać od przeszłości na Arce. Tam ludzkie życie było niewiele warte i potrzebowano ofiar, by utrzymać byt rasy ludzkiej na tyle długo, na ile jest to konieczne. Na Ziemi wszystko ulega zmianie - nowy świat, nowe zasady, ale nie wszyscy się im poddają. Widzimy, że Jaha (Isaiah Washington) i Kane (Henry Ian Cusick) są skorzy do podjęcia tej trudnej, ale koniecznej decyzji. Oni są reprezentacją przeszłości rasy ludzkiej, która na razie nie potrafi się zaadaptować do nowych warunków, a Abby Griffin (Paige Turco) jest tą przyszłością. Nie jest to żadne zaskoczenie, bo dysonans pomiędzy tymi postaciami był odczuwalny jeszcze w poprzednim sezonie, gdy obserwowaliśmy wydarzenia na Arce. Tutaj jest to naprawdę nieźle nakreślone i pokazuje, że dojrzewanie tych postaci może jeszcze zaprocentować.
Naturalnym krokiem w każdym aspekcie odcinka jest zatem obrona Finna bez względu na to, czy jest winny ludobójstwa, czy nie. Z jednej strony rozumiem i akceptuję taką kolej losu, bo większości tutaj zależy na tym, by dokonać zmian w społeczeństwie i skierować rasą ludzką na lepsze tory, nadając życiu wartość. Z drugiej jednak po pewnym czasie miałem odczucie, że trochę to wszystko popada w przesadę. Sytuacja jest beznadziejna, nadziei nie ma żadnej na ratunek Finna i zarazem mieszkańców całego obozu. Tak jakby twórcy specjalnie to przeciągnęli ile się da, by ukazać widzom każdego bohatera i jego podejście. Szczególnie samego Finna, który przez jakiś czas jest jedynie bezbronnym narzędziem skrywanym pod płachtą przed chciwym okiem rabusiów. I to właśnie jego wątek tutaj podoba mi się najbardziej, bo jak często mnie denerwował, a cały jego wybuch i dokonanie mordu było wyssane z palca i sztuczne, tak tę delikatną przemianę i ukazanie dojrzałości przyjmuję z pozytywnym zaskoczeniem. Twórcy pozwolili dorosnąć Finnowi przez te wydarzenia, pokazując go w zupełnie innym świetle. Choć w sytuacji, gdy każdy ślepo chce go uratować, jego oddanie w ręce nieprzyjaciół wydaje się oczywiste, nie było to aż takie pewne, biorąc pod uwagę konwencję serialu.
[video-browser playlist="638175" suggest=""]
Trochę mieszane odczucia wywołują retrospekcje. Z jednej strony nadają one większej wagi Finnowi i jego przemianie. Pozwalają dokładnie zrozumieć jego charakter, dlaczego podjął przez te ostatnie odcinki takie, a nie inne decyzje, a nawet (trochę) dlaczego poszedł w taką skrajność. Z drugiej jednak cały ten wątek z Raven to okrutnie banalny romans, który nie jest za bardzo przerysowany.
To wszystko jednak ma uzasadnienie kierujące do końcówki odcinka, która - powiedzmy sobie to szczerze - jest szokująca. Pierwszy raz "The 100" zaskoczyło mnie tak mocno, gdy zginął Wells - wówczas wyrokowałem wyrwanie się tego serialu z bagna młodzieżowego romansu, w który często wpadają seriale stacji The CW. Ten cliffhanger udowadnia tezę, która mówi nam bardzo jasno i wyraźnie, że twórcom zależy na rozwoju ciekawszym, bardziej atrakcyjnym dla różnych grup odbiorców, w którym ewentualny romans jest może na drugim albo nawet trzecim planie. Decyzja Clarke jest szokująca, bo twórcy rzucają tę postać na rejony, które dla seriali młodzieżowych są kompletnie niezbadane. Nawet rzekłbym, że jest to pewien symbol - tutaj nie ma miejsca na ckliwość, bo ten świat wymaga zbyt wielu poświęceń, by można było zbudować bezpieczny dom. I zarazem to wszystko pokazuje, że twórcom przyświeca zasada, która wbrew pozorom nie jest zbyt często stosowana w serialach młodzieżowych - niektórzy bohaterowie zmieniają się i po prostu dorastają przez wydarzenia, które oglądamy. Jeśli spojrzymy na Clarke z początku serialu i porównamy ją do osoby, która posunęła się do tak dramatycznego kroku, by oszczędzić cierpień temu, kogo darzyła uczuciem, to tak, jakbyśmy patrzyli na dwie różne postacie - na dziewczynę i kobietę, którą ukształtowały traumatyczne przeżycia. Efekt po prostu znakomity.
Czytaj również: „Misja 100″ – książkowy pierwowzór „The 100″
"The 100" w 2. sezonie bardzo poprawiło jakość i oferuje widzom coś więcej niż kalkę podobnych tematycznie seriali z domieszką romansu. Ten serial odkrył własną tożsamość, dostarczając rozrywki na naprawdę niezłym poziomie. Oby twórcy dalej tak zaskakiwali i polepszali całość ciekawymi motywami.
Zdjęcie główne: materiały prasowe
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (19 marca 2014)
- Earth Skills (26 marca 2014)
- Earth Kills (2 kwietnia 2014)
- Murphy’s Law (9 kwietnia 2014)
- Twilight’s Last Gleaming (16 kwietnia 2014)
- His Sister’s Keeper (23 kwietnia 2014)
- Contents Under Pressure (30 kwietnia 2014)
- Day Trip (7 maja 2014)
- Unity Day (14 maja 2014)
- I Am Become Death (21 maja 2014)
- The Calm (28 maja 2014)
- We Are Grounders, Part 1 (4 czerwca 2014)
- We Are Grounders, Part 2 (11 czerwca 2014)
Sezon 2
- The 48 (22 października 2014)
- Inclement Weather (29 października 2014)
- Reapercussions (5 listopada 2014)
- Many Happy Returns (12 listopada 2014)
- Human Trials (19 listopada 2014)
- Fog of War (3 grudnia 2014)
- Long Into an Abyss (10 grudnia 2014)
- Spacewalker (17 grudnia 2014)
- Remember Me (21 stycznia 2015)
- Survival of the Fittest (28 stycznia 2015)
- Coup de Grâce (4 lutego 2015)
- Rubicon (11 lutego 2015)
- Resurrection (18 lutego 2015)
- Bodyguard of Lies (25 lutego 2015)
- Blood Must Have Blood, Part 1 (4 marca 2015)
- Blood Must Have Blood, Part 2 (11 marca 2015)
Sezon 3
- Wanheda, Part 1 (21 stycznia 2016)
- Wanheda, Part 2 (28 stycznia 2016)
- Ye Who Enter Here (4 lutego 2016)
- Watch the Thrones (11 lutego 2016)
- Hakeldama (18 lutego 2016)
- Bitter Harvest (25 lutego 2016)
- Thirteen (3 marca 2016)
- Terms and Conditions (10 marca 2016)
- Stealing Fire (31 marca 2016)
- Fallen (7 kwietnia 2016)
- Nevermore (14 kwietnia 2016)
- Demons (21 kwietnia 2016)
- Join or Die (28 kwietnia 2016)
- Red Sky at Morning (5 maja 2016)
- Perverse Instantiation, Part 1 (12 maja 2016)
- Perverse Instantiation, Part 2 (19 maja 2016)
Sezon 4
- Echoes (1 lutego 2017)
- Heavy Lies the Crown (8 lutego 2017)
- The Four Horsemen (15 lutego 2017)
- A Lie Guarded (22 lutego 2017)
- The Tinder Box (1 marca 2017)
- We Will Rise (15 marca 2017)
- Gimme Shelter (22 marca 2017)
- God Complex (29 marca 2017)
- DNR (26 kwietnia 2017)
- Die All, Die Merrily (3 maja 2017)
- The Other Side (10 maja 2017)
- The Chosen (17 maja 2017)
- Praimfaya (24 maja 2017)
Sezon 5
- Eden (24 kwietnia 2018)
- Red Queen (1 maja 2018)
- Sleeping Giants (8 maja 2018)
- Pandora’s Box (15 maja 2018)
- Shifting Sands (22 maja 2018)
- Exit Wounds (5 czerwca 2018)
- Acceptable Losses (19 czerwca 2018)
- How We Get to Peace (26 czerwca 2018)
- Sic Semper Tyrannis (10 lipca 2018)
- The Warriors Will (17 lipca 2018)
- The Dark Year (24 lipca 2018)
- Damocles – Part One (31 lipca 2018)
- Damocles – Part Two (7 sierpnia 2018)
Sezon 6
- Sanctum (30 kwietnia 2019)
- Red Sun Rising (7 maja 2019)
- The Children of Gabriel (14 maja 2019)
- The Face Behind the Glass (21 maja 2019)
- The Gospel of Josephine (28 maja 2019)
- Memento Mori (11 czerwca 2019)
- Nevermind (18 czerwca 2019)
- The Old Man and the Anomaly (25 czerwca 2019)
- What You Take With You (9 lipca 2019)
- Matryoshka (16 lipca 2019)
- Ashes to Ashes (23 lipca 2019)
- Adjustment Protocol (30 lipca 2019)
- The Blood of Sanctum (6 sierpnia 2019)
Sezon 7
- Episode 1 (20 maja 2020)
- The Garden (27 maja 2020)
- False Gods (3 czerwca 2020)
- Hesperides (10 czerwca 2020)
- Welcome to Bardo (17 czerwca 2020)
- Nakara (24 czerwca 2020)
- The Queen's Gambit (1 lipca 2020)
- Anaconda (8 lipca 2020)
- The Flock (15 lipca 2020)
- A Little Sacrifice (5 sierpnia 2020)
- Etherea (12 sierpnia 2020)
- The Stranger (19 sierpnia 2020)
- Blood Giant (9 września 2020)
- A Sort of Homecoming (16 września 2020)
- The Dying of the Light (23 września 2020)
- The Last War (30 września 2020)
Co o tym sądzisz?