

PlayStation 5 Pro firmy Sony ma w 2026 roku zmniejszyć dystans do najnowocześniejszej technologii skalowania FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) firmy AMD. Eksperci chwalą opartą na uczeniu maszynowym PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) za znaczną poprawę w stosunku do tradycyjnych metod, ale niemniej zauważają też miejsce na poprawę, bo PSSR nie dorównuje AMD FSR 4 czy NVIDIA DLSS. Zacieśniona współpraca między Sony a AMD – wzmocniona niedawnymi przełomowymi osiągnięciami FSR 4 – wskazuje na przyspieszony postęp w nadchodzących latach.
Architekt PlayStation, Mark Cerny, ujawnił Eurogamerowi, że w 2026 roku Sony planuje zintegrować sieć neuronową leżącą u podstaw AMD FSR 4 z systemem PSSR w PS5 Pro. Nastąpiło to po potwierdzeniu przez AMD współpracy z Sony nad FSR 4, który zadebiutował na procesorach graficznych z serii Radeon RX 9000. Wczesne testy FSR 4 wykazały doskonałą jakość obrazu w porównaniu do wcześniejszych skalerów AMD szeroko stosowanych w grach konsolowych.
PS5 Pro wykorzystuje już aspekty architektury AMD RDNA 4 (znajdującej się w procesorach graficznych RX 9000) do skalowania z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Jednak PSSR pozostaje obecnie w tyle zarówno za FSR 4, jak i DLSS firmy NVIDIA pod względem wydajności. Cerny przypisuje to różnicom sprzętowym: PS5 Pro nie obsługuje sparsity- kluczowej funkcji RDNA 4, która optymalizuje skalowanie obciążeń poprzez pomijanie zbędnych obliczeń. Pomimo tego konsola może nadal zapewniać solidne wyniki dzięki optymalizacji oprogramowania i współpracy deweloperów.

Cerny określa rozwój PS5 Pro jako fundamentalny wysiłek w długoterminowej strategii Sony i AMD mającej na celu udoskonalenie skalowania opartego na sztucznej inteligencji, co będzie miało wpływ na przyszłą konsolę PlayStation 6. Partnerstwo pozwala Sony wykorzystać postępy AMD w zakresie skalowania obrazu za pomocą sztucznej inteligencji, podczas gdy AMD zyskuje wgląd w wiedzę specjalistyczną Sony w zakresie optymalizacji gier na konsole. Plotki na temat PS6 sugerują, że będzie wykorzystywać procesor AMD Zen 6 i procesor graficzny oparty na architekturze AMD UDNA, następcy obecnej RDNA.
Doniesienia wskazują, że również nowy handheld Nintendo Switch 2 będzie korzystał z upscalera, a konkretnie z architektury Ampere firmy NVIDIA (stosowanego w serii kart graficznych RTX 30) z obsługą DLSS lub lżejszym wariantem tej techniki. To oznacza, że będzie pierwszą konsolą przenośną wykorzystującą skalowanie grafiki z użyciem uczenia maszynowego.

Źródło: Opracowanie własne/TechSpot


