PlayStation zacieśnia współpracę z AMD
Firmy Sony i AMD pogłębiają współpracę w zakresie opartego na uczeniu maszynowym skalowania grafiki do wysokich rozdzielczości, co oznacza jeszcze lepszą grafikę w grach na konsole PlayStation 5 Pro oraz przyszłe PlayStation 6, którego premiera spodziewana jest w latach 27-28.
Firmy Sony i AMD pogłębiają współpracę w zakresie opartego na uczeniu maszynowym skalowania grafiki do wysokich rozdzielczości, co oznacza jeszcze lepszą grafikę w grach na konsole PlayStation 5 Pro oraz przyszłe PlayStation 6, którego premiera spodziewana jest w latach 27-28.

PlayStation 5 Pro firmy Sony ma w 2026 roku zmniejszyć dystans do najnowocześniejszej technologii skalowania FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) firmy AMD. Eksperci chwalą opartą na uczeniu maszynowym PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) za znaczną poprawę w stosunku do tradycyjnych metod, ale niemniej zauważają też miejsce na poprawę, bo PSSR nie dorównuje AMD FSR 4 czy NVIDIA DLSS. Zacieśniona współpraca między Sony a AMD – wzmocniona niedawnymi przełomowymi osiągnięciami FSR 4 – wskazuje na przyspieszony postęp w nadchodzących latach.
Architekt PlayStation, Mark Cerny, ujawnił Eurogamerowi, że w 2026 roku Sony planuje zintegrować sieć neuronową leżącą u podstaw AMD FSR 4 z systemem PSSR w PS5 Pro. Nastąpiło to po potwierdzeniu przez AMD współpracy z Sony nad FSR 4, który zadebiutował na procesorach graficznych z serii Radeon RX 9000. Wczesne testy FSR 4 wykazały doskonałą jakość obrazu w porównaniu do wcześniejszych skalerów AMD szeroko stosowanych w grach konsolowych.
PS5 Pro wykorzystuje już aspekty architektury AMD RDNA 4 (znajdującej się w procesorach graficznych RX 9000) do skalowania z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Jednak PSSR pozostaje obecnie w tyle zarówno za FSR 4, jak i DLSS firmy NVIDIA pod względem wydajności. Cerny przypisuje to różnicom sprzętowym: PS5 Pro nie obsługuje sparsity- kluczowej funkcji RDNA 4, która optymalizuje skalowanie obciążeń poprzez pomijanie zbędnych obliczeń. Pomimo tego konsola może nadal zapewniać solidne wyniki dzięki optymalizacji oprogramowania i współpracy deweloperów.

Cerny określa rozwój PS5 Pro jako fundamentalny wysiłek w długoterminowej strategii Sony i AMD mającej na celu udoskonalenie skalowania opartego na sztucznej inteligencji, co będzie miało wpływ na przyszłą konsolę PlayStation 6. Partnerstwo pozwala Sony wykorzystać postępy AMD w zakresie skalowania obrazu za pomocą sztucznej inteligencji, podczas gdy AMD zyskuje wgląd w wiedzę specjalistyczną Sony w zakresie optymalizacji gier na konsole. Plotki na temat PS6 sugerują, że będzie wykorzystywać procesor AMD Zen 6 i procesor graficzny oparty na architekturze AMD UDNA, następcy obecnej RDNA.
Doniesienia wskazują, że również nowy handheld Nintendo Switch 2 będzie korzystał z upscalera, a konkretnie z architektury Ampere firmy NVIDIA (stosowanego w serii kart graficznych RTX 30) z obsługą DLSS lub lżejszym wariantem tej techniki. To oznacza, że będzie pierwszą konsolą przenośną wykorzystującą skalowanie grafiki z użyciem uczenia maszynowego.

Źródło: Opracowanie własne/TechSpot



naEKRANIE Poleca
ReklamaKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1999, kończy 26 lat
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1976, kończy 49 lat
ur. 1972, kończy 53 lat

