Pierwszy zwiastun filmu Aquaman – analiza materiału
Pierwszy zwiastun filmu Aquaman pełen jest smaczków i detali, które mogą nam umknąć w trakcie oglądania - czas najwyższy rozebrać trailer na czynniki pierwsze.
Pierwszy zwiastun filmu Aquaman pełen jest smaczków i detali, które mogą nam umknąć w trakcie oglądania - czas najwyższy rozebrać trailer na czynniki pierwsze.
Na Comic-Conie w San Diego zaprezentowano pierwszy zwiastun filmu Aquaman. Długo wyczekiwany materiał spotkał się z całkiem dobrym przyjęciem ze strony fanów, choć w większości komentarzy widać przede wszystkim uwagi dotyczące aspektów wizualnych ukazanego świata. Tymczasem wideo staje się prawdziwą kopalnią, jeśli chodzi o kierunki fabularne i ekranowe rozwiązania, które w swoim dziele postanowił wykorzystać reżyser James Wan. Warto przyjrzeć się więc zwiastunowi nieco wnikliwiej. Choćby po to, by odkryć, że nadchodząca odsłona DCEU nie jest - jak starają się to absurdalnie wyłuszczyć niektórzy internauci - "kopią" filmu Black Panther. Walka o władzę jest jednym z najbardziej znanych motywów literackich i kinowych w historii naszej cywilizacji; Szekspir mógłby mocno zirytować się twierdzeniem, że to nie on, a Ryan Coogler spopularyzował ów motyw na największą skalę.
Zwiastun rozpoczyna się od ujęć potwierdzających, jak wielkie znaczenie dla fabuły będzie miała geneza tytułowego bohatera. Pierwsze sceny materiału rozgrywają się w latach 80. w Amnesty Bay w amerykańskim stanie Maine (to ta sama lokacja, w której Bruce Wayne werbował Arthura Curry'ego w filmie Justice League) - latarnik Tom Curry odkrywa na brzegu mocno zranioną królową Atlandydy, Atlannę, której ciało wyrzuciły na brzeg fale. Jak już wiemy, między kobietą a mężczyzną zrodzi się z biegiem czasu uczucie, którego owocem stanie się Arthur. Warto zauważyć, że to jedyna relatywnie dłuższa sekwencja z całego trailera, w której pojawia się Atlanna. Na podstawie doniesień z planu i zaprezentowanego na Comic-Conie drugiego materiału możemy jednak wnioskować, że po ukrywającą się w Amnesty Bay królową w końcu przybyli Atlantydzi - Arthur będzie najprawdopodobniej wierzył, że za swoje przewinienia i opuszczenie królestwa została ona stracona.
Odnotujmy też, że główny bohater musi mocno wierzyć w swoje przeznaczenie. W dalszej części materiału wyjaśni on przecież, mówiąc o swoich rodzicach, że "życie pchnęło ich ku sobie", a jego matka przepowiada mu, gdy jest jeszcze dzieckiem, że "pewnego dnia będzie mógł pojednać nasze światy". Wychowanie i wpajane młodemu Arthurowi przekonania nabierają znaczenia w kontekście walki o tron Atlantydy ze swoim przyrodnim bratem, królem Ormem aka Ocean Masterem.
Powyżej widzimy jedną ze scen retrospekcji - młody Arthur udaje się na wycieczkę szkolną do Boston Aquarium; gdy zaczną prześladować go rówieśnicy, chłopak zrozumie, że może porozumiewać się z morskimi istotami. James Wan puszcza w tym momencie oko w stronę fanów komiksów: przypomnijmy, że przez długie lata Aquaman był traktowany jako heros drugiej kategorii, a jego komunikacja z rybami stała się obiektem wielu żartów i kpin (jak już wiemy z DCEU, nawet Bruce'a Wayne'a). Ujęcie może także potwierdzać, że Curry porozumiewa się ze stworzeniami z głębin na poziomie telepatii, wpływając na ich zachowanie i mogąc w dowolnym momencie przywołać. Takie podejście zastosowano dopiero w czasie Srebrnej Ery Komiksu; przez pierwsze kilkanaście lat od swojego komiksowego debiutu w 1941 roku Aquaman faktycznie rozmawiał z rybami.
Sekwencja z Boston Aquarium najprawdopodobniej stanowi dla chłopaka zatarcie granicy pomiędzy życiem na lądzie a w morzu. Zwróćmy uwagę, że kolejne ujęcie to już zamanifestowanie mocy herosa - ten płynie szybko w kierunku łodzi podwodnej, dając jeszcze po drodze wyraz swojemu sarkastycznemu podejściu do życia. Napisy w środku okrętu sugerują dość wyraźnie, że mamy tu do czynienia ze statkiem wchodzącym w skład rosyjskiej marynarki wojennej, który został uprowadzony przez piratów. Powinniśmy przyjrzeć się uważniej jednemu z nich; z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że w pełni zamaskowany najemnik to albo David Hyde, albo jego ojciec (pierwszy z nich to ten sam, który później z wykorzystaniem pomocy króla Orma i atlantydzkiej technologii przemieni się w złoczyńcę, Czarną Mantę). Nie jest więc wykluczone, że w tej scenie Hyde albo zginie, albo poniesie wielkie straty, choćby materialne, pragnąc następnie zemścić się na swoim przeciwniku.
W zwiastunie po raz pierwszy pojawia się Mera, księżniczka Xebelian, jednego z siedmiu podwodnych królestw Atlantydy, która informuje Arthura, że jego przyrodni brat zamierza wypowiedzieć wojnę mieszkańcom lądu - wiemy już, że Orm wini naszą cywilizację za nadmierną ekspansję i degradację morskiego środowiska (te same motywacje przejawiał on w komiksach z serii New 52). Wszystko wskazuje na to, że Curry, nie chcąc mieć nic do czynienia ze sprawami Atlantydy, początkowo odmówi, a do zmiany decyzji ostatecznie przekona go... sam Orm. Atak podwodnego królestwa zostaje bowiem przeprowadzony w formie zalania lądu potężnym tsunami, a jego pierwsza fala trafia w Amnesty Bay - Orm najprawdopodobniej już w tym momencie wie, że Arthur również jest pretendentem do tronu Atlantydy i chce go zlikwidować. Wiele wskazuje na to, że podróżujących autem Arthura i jego ojca (warto też nadmienić, że żyjącego samotnie, bez Atlanny) ochroni sama Mera za pomocą pozwalającej jej manipulować wodą mocy hydrokinezy (innymi słowy: Mera potrafi tworzyć wodne "bańki").
Powyższe ujęcie pokazuje nam legendarnego króla Atlana na tronie Atlantydy, uderzającego o skałę słynnym Trójzębem Neptuna. Możemy zaryzykować twierdzenie, że sekwencja ukazująca jego wątek pojawi się w prologu produkcji. Drugi z pokazanych na Comic-Conie materiałów wyjawia nam, że Aquaman na ekranie przywdzieje swój klasyczny kostium; najprawdopodobniej inspirowany strojem, który w tej scenie nosi na sobie Atlan.
Odnotujmy, że w zwiastunie tytułowy bohater trzykrotnie pokazuje mistrzostwo w łapaniu broni, którymi atakują go jego przeciwnicy - najpierw jest to miecz, następnie trójząb. Pierwsze ujęcie pochodzi najprawdopodobniej ze sceny z rosyjską łodzią podwodną, w której heros pojawił się w poprzednich scenach ze zwiastuna.
Aquaman i Mera w strojach wskazujących na to, że postacie znajdują się na lądzie. Jak dowiedzieliśmy się z drugiego comic-conowego materiału, oboje będą podróżować w celu odnalezienia wiadomości pozostawionej przez króla Atlana - jest ona związana z Trójzębem Neptuna, który byłby w stanie zjednoczyć wszystkie siedem królestw Atlantydy. Wiele wskazuje jednak na to, że cała sekwencja rozgrywa się na powierzchni, ale Atlantydy; wedle doniesień ma ona pokazać ogrom i piękno pustynnej części tego świata.
To ujęcie ma nam z kolei pokazać zarówno sporą obecność humoru w filmie, jak i wizualną maestrię Wana - fani od dawna zastanawiali się nad tym, w jaki sposób na ekranie wypadnie porozumiewanie się postaci pod wodą. Zwróćmy też uwagę na to, że w tej scenie Aquaman ma na sobie charakterystyczną zbroję atlantydzkiego wojownika.
Powyżej widzimy pierwszy kadr, który ma nam pokazać szerszą panoramę Atlantydy. Abstrahując od oceny aspektów wizualnych i feerii barw widocznej w ujęciu, zauważmy, że królestwo rozciąga się w obrębie rafy koralowej - to dlatego działania ludzkości, skutkujące choćby podnoszeniem się temperatury oceanów i postępującym w zastraszającym tempie procesem wymierania podmorskich roślin i zwierząt, stają się solą w oku króla Orma. Jego motywacje w żaden sposób nie będą więc zero-jedynkowe; możemy przypuszczać, że bez interwencji Atlantydy królestwo mogłoby nie przetrwać (naturalnie inną sprawą pozostaje kwestia użytych w tym celu przez Orma środków).
- 1 (current)
- 2
Źródło: Zdjęcie główne: Warner Bros.
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1981, kończy 43 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1963, kończy 61 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1961, kończy 63 lat