
Najnowsza recenzja redakcji
Zapowiedziane już przed sezonem pojawienie się Justice Society of America jest największą wartością drugiego odcinka Legends of Tomorrow. Oto bowiem na mały ekran zawitał prototyp Ligi Sprawiedliwości, bodaj pierwsze i najstarsze komiksowe zrzeszenie superbohaterów. Stawili się w składzie: Hourman, Commander Steel, Obsidian, Stargirl, Doctor Mid-Nite oraz Vixen, ale jeśli nie znaliście tych bohaterów wcześniej, to nie zdziwcie się, jeśli po seansie dalej nie skojarzycie części z nich. Ekranowy czas alokowany został w wyraźnie nierównym stopniu, co zmieni się zapewne dopiero z biegiem czasu.
Z uwagi na komiksowe korzenie zabrakło także odpowiedniej dawki podniosłości, choć ta nigdy nie leżała przecież w naturze produkcji The CW. Zamiast tego, co zasugerowane było już w końcówce premiery, serial proponuje elementy estetyki kiczu. Ostatecznie wypada to nieźle, o campowość się nie ociera (może poza kostiumem Stargirl, który jednak wierny jest pierwowzorowi), a aktorzy podchodzą do swojego zadania z werwą. Już w otwierających minutach otrzymujemy starcie z Legendami, które jednak - wedle wokabularza rodzimych komentatorów sportowych - ocenić wypada na mocno średnie. Cała sekwencja jest płynna, kamera pracuje dobrze, ale impakt ciosów chowany jest za montażem. Lepiej w tym kontekście wypada choćby późniejsze starcie w paryskim barze. Bądź co bądź, bijatyki są istotnym argumentem w odbiorze tak konstruowanych seriali, a pokazują to choćby aktualne odcinki Arrow, w których kluczową poprawą jest odczucie faktycznej fizyczności scen akcji.
Świetny był za to motyw muzyczny towarzyszący akcji superbohaterów - szkoda, że nie skorzystano z niego później. Być może zostawiany jest na kolejne cięższe wagowo sceny. Oby w przyszłości postarano się także o ukazanie kompetencji i dyscypliny JSA w pełnej krasie, ponieważ w bieżącym epizodzie częściej o nich słyszeliśmy, niż faktycznie je widzieliśmy. Podobnie sztucznie wypadła dynamika relacji pomiędzy protagonistami, którzy postawieni zostali przed koniecznością wyboru nowego lidera grupy. Sam motyw jest ciekawy, konieczny do odniesienia się, ale przekazywanie pałeczki, dyskusje, logika działań i dylematy potraktowane są tu wybiórczo. Jest to także pokłosie tradycyjnie już zdawkowej fabuły, która daje się streścić w jednym zdaniu: grupa Legend Jutra łączy siły z Justice Society of America, aby powstrzymać nazistów przed przejęciem tajemniczego artefaktu. Priorytetem – do czego powinniśmy się już niestety przyzwyczaić – jest akcja i humor. Ten drugi wypada nieźle (zabawne głosowanie na pokładzie Waveridera), a gdzieś po drodze poznać możemy również muzyczne inklinacje profesora Steina (Victor Garber). Ma być lekko i niezobowiązująco.
Spośród nowych postaci najwięcej uwagi otrzymała Vixen, wcześniejsza – a śmiem twierdzić, że bardziej przekonująca i wdzięczna dla oka - inkarnacja bohaterki znanej już z serialowego uniwersum. Wchodzi ona w interakcje z Rayem Palmerem, które groziły powtórką z rozrywki, ale ostatecznie ich wątek wypadł znośnie. Interesująca jest relacja Nate’a Heywooda ze swoim przodkiem, która nie jest typowo oczywista, z niezłym skutkiem unika sentymentalnego fałszu, a dodatkowo dotyka problemu ciężaru bohaterstwa. Przed postacią rysuje się tym samym intrygująca przyszłość, potwierdza się także, że obsadowy wybór Nicka Zano był trafioną decyzją. Ładna buzia poszła w parze z urokiem i aktorską swobodą, co przecież w warunkach stacji The CW standardem nie jest.
Nierozłączny element Legends of Tomorrow stanowią zmieniające się realia historyczne. Zaprezentowane tym razem lata 40. wypadają podobnie jak zwykle – powierzchownie, ale na tyle akceptowalnie, aby ich nie kwestionować. Ciekawy aspekt stanowi obecność Jeffersona, który z racji koloru skóry bywa często kijem w szprychach historii. Scenarzyści, zmuszeni stawić czoła temu faktowi, przemycają więc czasami społeczny komentarz. Tym razem w krótkim dialogu można było zobaczyć agresywną reakcję czarnoskórego bohatera na nie wprost rasistowskie, ale zdezaktualizowane już dziś określenie Negro (czyli w prostej linii odpowiednik polskiego Murzyna). Podobny moralizatorski, acz humorystyczny ton narzucono również Rayowi Palmerowi zmuszonemu zasalutować nazistowskiemu generałowi.
Bez wchodzenia w szczegóły paradoksów czasowych i rachunku zmarnowanych potencjałów zaznaczyć należy, iż odcinek serwuje na koniec zaskakujący twist, który wypada intrygująco, sprawdza się i jednocześnie potwierdza, że bardzo dobrym pomysłem było wprowadzenie Reverse-Flasha i Damiena Darhka – ugruntowanych już arcyłotrów, obiecujących szerszy kontekst. Daje to również nadzieję, że w obliczu krótszego sezonu (normalne 13 odcinków) fabuła będzie miała ręce i nogi, a jednocześnie uniknie niepotrzebnych zapychaczy.
Nie obyło się jednak bez zgrzytów, a tym były przede wszystkim fatalne efekty specjalne jednego ze złoczyńców. Łatwo założyć można, iż Legends of Tomorrow estetycznie nie wzbije się nigdy ponad poziom jarmarcznego chałturzenia, a w treści pozostanie chaotyczną i odmóżdżającą rozrywką. Zawsze to jednak jakaś rozrywka, z jednej strony niemająca być może samodzielnej racji bytu, z drugiej jednak obcowanie z nią nie przyniesie fanowi Flarrowverse zażenowania i ukruszenia zębów. A przynajmniej tyle obiecuje na razie początek drugiego sezonu.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot, Part 1 (21 stycznia 2016)
- Pilot, Part 2 (28 stycznia 2016)
- Blood Ties (4 lutego 2016)
- White Knights (11 lutego 2016)
- Fail-Safe (18 lutego 2016)
- Star City 2046 (25 lutego 2016)
- Marooned (3 marca 2016)
- Night of the Hawk (10 marca 2016)
- Left Behind (31 marca 2016)
- Progeny (7 kwietnia 2016)
- The Magnificent Eight (14 kwietnia 2016)
- Last Refuge (21 kwietnia 2016)
- Leviathan (28 kwietnia 2016)
- River of Time (5 maja 2016)
- Destiny (12 maja 2016)
- Legendary (19 maja 2016)
Sezon 2
- Out of Time (13 października 2016)
- The Justice Society of America (20 października 2016)
- Shogun (27 października 2016)
- Abominations (3 listopada 2016)
- Compromised (10 listopada 2016)
- Outlaw Country (17 listopada 2016)
- Invasion! (1 grudnia 2016)
- The Chicago Way (8 grudnia 2016)
- Raiders of the Lost Art (24 stycznia 2017)
- The Legion of Doom (31 stycznia 2017)
- Turncoat (7 lutego 2017)
- Camelot/3000 (21 lutego 2017)
- Land of the Lost (7 marca 2017)
- Moonshot (14 marca 2017)
- Fellowship of the Spear (21 marca 2017)
- Doomworld (28 marca 2017)
- Aruba (4 kwietnia 2017)
Sezon 3
- Aruba-Con (10 października 2017)
- Freakshow (17 października 2017)
- Zari (24 października 2017)
- Phone Home (31 października 2017)
- Return of the Mack (7 listopada 2017)
- Helen Hunt (14 listopada 2017)
- Welcome to the Jungle (21 listopada 2017)
- Crisis on Earth-X, Part 4 (28 listopada 2017)
- Beebo the God of War (5 grudnia 2017)
- Daddy Darhkest (12 lutego 2018)
- Here I Go Again (19 lutego 2018)
- The Curse of the Earth Totem (26 lutego 2018)
- No Country for Old Dads (5 marca 2018)
- Amazing Grace (12 marca 2018)
- Necromancing the Stone (19 marca 2018)
- I, Ava (26 marca 2018)
- Guest Starring John Noble (2 kwietnia 2018)
- The Good, the Bad and the Cuddly (9 kwietnia 2018)
Sezon 4
- The Virgin Gary (22 października 2018)
- Witch Hunt (29 października 2018)
- Dancing Queen (5 listopada 2018)
- Wet Hot American Bummer (12 listopada 2018)
- Tagumo Attacks!!! (19 listopada 2018)
- Tender is the Nate (26 listopada 2018)
- Hell No, Dolly! (3 grudnia 2018)
- Legends of To-Meow-Meow (10 grudnia 2018)
- Lucha De Apuestas (1 kwietnia 2019)
- The Getaway (8 kwietnia 2019)
- Séance and Sensibility (15 kwietnia 2019)
- The Eggplant, The Witch & The Wardrobe (22 kwietnia 2019)
- Egg MacGuffin (29 kwietnia 2019)
- Nip | Stuck (6 maja 2019)
- Terms of Service (13 maja 2019)
- Hey, World! (20 maja 2019)
Sezon 5
- Meet the Legends (14 stycznia 2020)
- Miss Her, Kiss Her, Love Her (21 stycznia 2020)
- Slay Anything (4 lutego 2020)
- A Head of Her Time (11 lutego 2020)
- Mortal Khanbat (18 lutego 2020)
- Mortal Khanbat (25 lutego 2020)
- Mr. Parker's Cul-De-Sac (10 marca 2020)
- Romeo v Juliet: Dawn of Justness (17 marca 2020)
- Zari, Not Zari (21 kwietnia 2020)
- The Great British Fake-Off (28 kwietnia 2020)
- Ship Broken (5 maja 2020)
- Freaks and Greeks (12 maja 2020)
- I Am Legends (19 maja 2020)
- The One Where We're Trapped On TV (26 maja 2020)
- Swan Thong (2 czerwca 2020)
Sezon 6
- Ground Control to Sara Lance (2 maja 2021)
- Meat: The Legends (9 maja 2021)
- The Ex-Factor (16 maja 2021)
- Bay Of Squids (23 maja 2021)
- The Satanist's Apprentice (6 czerwca 2021)
- Bishop's Gambit (13 czerwca 2021)
- Back to the Finale Part II (20 czerwca 2021)
- Stressed Western (27 czerwca 2021)
- TBA (11 lipca 2021)
- Bad Blood (18 lipca 2021)
- The Final Frame (8 sierpnia 2021)
- Bored on Board Onboard (15 sierpnia 2021)
- Silence of the Sonograms (22 sierpnia 2021)
- TBA (29 sierpnia 2021)
- The Fungus Amongus (5 września 2021)
Sezon 7
- TBA (13 października 2021)
- The Need For Speed (20 października 2021)
- WVRDR_ERROR_100 [Oest-of-th3-Gs.gid30n] NotFound (27 października 2021)
- Speakeasy Does It (3 listopada 2021)
- It's a Mad, Mad, Mad, Mad Scientist (10 listopada 2021)
- Deus Ex Latrina (17 listopada 2021)
- A Woman's Place is in the War Effort! (24 listopada 2021)
- Paranoid Android (12 stycznia 2022)
- Lowest Common Denominator (19 stycznia 2022)
- The Fixed Point (26 stycznia 2022)
- Rage Against the Machines (2 lutego 2022)
- Too Legit to Quit (23 lutego 2022)
- Knocked Down, Knocked Up (2 marca 2022)

