Repertuar kin Nowość Program TV

Miasto 44 (2014)

Śr. ocena 6.7

Znasz ten film? Oceń!

0,0

Zgłoś błąd na stronie

Trailery i materiały video

Najnowsza recenzja redakcji

Powstanie Warszawskie doczekało się dobrego filmu. Oceniamy Miasto 44, najnowszy obraz Jana Komasy.

Bardzo na Miasto 44 czekałem. I wierzyłem w nie. Gdy sypnęło recenzjami i opiniami po głośnym pokazie na Stadionie Narodowym, wszystko przeczytałem i czekałem dalej. Bo to, co najbardziej krytykowano – eklektyzm gatunkowy, wplatanie muzyki, której nikt by się nie spodziewał, tempo i przejaskrawianie – wydawało mi się potencjalnymi atutami tego filmu. Czekałem tym bardziej, że od lat chciałem zobaczyć dobry film o Powstaniu Warszawskim. Zupełnie niezależnie od dyskusji o sensie tej wielkiej, ponad dwumiesięcznej bitwy, to po prostu potężny fragment naszej historii najnowszej. I od wielu, wielu lat nie było pomysłu, pieniędzy, zdolnych twórców, by pokazać go interesująco w kinie. Zły był „Pierścionek z orłem w koronie” Wajdy ponad dwadzieścia lat temu; potem nie było już prawie nic, a to prawie było jeszcze gorsze. Apogeum całej sytuacji mieliśmy w zeszłym roku, gdy do kin weszły dwa małe, nieudane filmy o powstaniu i oba zgodnie zdobyły nominacje w kategorii „żenujący film na ważny temat” podczas ostatniego rozdania nagród dla najgorszych polskich filmów Węże.

Ale dość o tym. Oto Miasto 44 Jana Komasy – młodego twórcy, który swą debiutancką Salą samobójców udowodnił, że potrafi filmowo opowiadać rzeczy niegłupie, a przede wszystkim, że potrafi opowiadać tak, by ludzie poszli do kina. I oto teraz on, z dużym (jak na polskie warunki) budżetem, ze wsparciem ze strony Muzeum Powstania Warszawskiego stworzył fresk historyczny o 1944 roku. O Warszawie. O młodych ludziach, którzy z entuzjazmem poszli wyzwalać swoje miasto. O miłości. O bezsilności. O wielu innych sprawach, które udało mu się pokazać nadzwyczaj przekonująco i nowocześnie, wiernie i interesująco. To po prostu dobry film: z wyrazistymi bohaterami; z fabułą, która wciąga i w którą po prostu wierzymy; ze świetnymi efektami; z narracją, której nie powstydziliby się najlepsi hollywoodzcy opowiadacze. Komasa przede wszystkim nie boi się – nie boi się, gdy uzna, że do filmu pasuje włączyć piosenki Czesława Niemena; nie boi się złamać patosu humorem i odwrotnie, nie boi się formalnych aluzji do różnych gatunków filmowych (scena w kanałach) czy w ogóle dalekich kulturowych odniesień (dubstep). To właśnie za to jest przez wielu krytykowany, a moim zdaniem świetnie się to wszystko tu sprawdza. Gdzie trzeba – podbija emocje. Gdzie trzeba – działa jak mocny kontrapunkt. O to dziś w dobrym i zarazem popularnym kinie chodzi.

Czytaj również: Jan Komasa: Marzyłem o takim budżecie – wywiad

I dlatego z pełnym przekonaniem polecam Miasto 44. I wierzę, że zobaczą go miliony widzów. I to z własnej woli, a nie w ramach szkolnych wycieczek. Bo – podobnie jak Sala samobójców – to po prostu film o młodych ludziach, ich dylematach i ich przeżyciach. Tym razem w warunkach ekstremalnych, ale tak właśnie ekstremalnie było siedem dekad temu w stolicy naszego kraju.

Zdjęcie główne: materiały prasowe

Pokaż całą recenzję

Obsada

Aleksander Saski
Alicja "Biedronka"
Kama (Kamila Jędrusik)

Powiązane Artykuły

Norbert Zaskórski
-

Filmy polskie 2019 – oczekiwane premiery

2019 rok zapowiada się naprawdę ciekawie dla polskiego kina. W tym artykule przedstawię Wam nasze…

Wiktor Fisz
weekend
-

Polactwo buractwo. Jaką twarz ma Polska we współczesnym kinie znad Wisły?

Film Twarz Małgorzaty Szumowskiego określany jest jako antypolski, szyderczy, prześmiewczy i poniżający. Według wielu (nie…

Jędrzej Skrzypczyk
-

naEKRANACH #96 – Najlepsze polskie filmy dekady

Na Festiwalu Filmowym w Gdyni widzowie mogli zobaczyć najnowsze rodzime kino - tymczasem w naEKRANACH…

Ewa Kubaszewska
1-

Jak powstaje film?

Zastanawialiście się kiedyś, jak z pomysłu powstaje film i dlaczego w to przedsięwzięcie zaangażowanych jest…

Co o tym sądzisz?

Z dniem 31.03.2019 dokonamy migracji systemu komentarzy. Nowy system komentarzy pozwoli nam m.in. rozwinąć funkcje, których nie możemy uzyskać w Disqus, zwiększy bezpieczeństwo strony i przyspieszy czas jej ładowania. W związku z tym wymagana jest Państwa zgoda na przeniesienie Państwa komentarzy do nowego systemu i powiązania go z Państwa kontem w serwisie naEKRANIE.pl. Prosimy o zalogowanie się na wszystkie konta disqus, z których Państwo korzystacie i powiązanie ich z naszym serwisem. W przypadku braku udzielenia tejże zgody, Państwa komentarze w dniu uruchomienia nowego systemu komentarzy przejdą proces zmiany na anonimowe. Proszę kliknąć tutaj, aby wyrazić zgodę i powiązać to konto.

Jeżeli posiadasz oddzielne konto w serwisie disqus kliknij tutaj, aby je powiązać

UWAGA: Ten komunikat będzie się pojawiał aż do momentu uruchomienia systemu nowych komentarzy niezależnie od tego czy wykonasz powyższe instrukcje czy nie.