B.B.P.O: Piekło na Ziemi. Tom 4 - recenzja komiksu
Data premiery w Polsce: 12 sierpnia 2020W czwartym tomie wciągającej serii grozy Piekło na Ziemi z uniwersum Hellboya agenci Biura Badań Paranormalnych i Obrony podejmują desperackie próby powstrzymania inwazji krwiożerczych bestii o iście gargantuicznych rozmiarach. Na scenę wkraczają nowi bohaterowie, którzy wkrótce mogą przechylić szalę zwycięstwa na stronę nieszczęsnej ludzkości. Poznajemyintrygujące fakty o niektórych postaciach, a walka z potworami staje się coraz bardziej zażarta.
W czwartym tomie wciągającej serii grozy Piekło na Ziemi z uniwersum Hellboya agenci Biura Badań Paranormalnych i Obrony podejmują desperackie próby powstrzymania inwazji krwiożerczych bestii o iście gargantuicznych rozmiarach. Na scenę wkraczają nowi bohaterowie, którzy wkrótce mogą przechylić szalę zwycięstwa na stronę nieszczęsnej ludzkości. Poznajemyintrygujące fakty o niektórych postaciach, a walka z potworami staje się coraz bardziej zażarta.
Wcześniejsza część Piekła na Ziemi złożona była z kilku doskonale poprowadzonych opowieści, w których obserwowaliśmy zmagania agentów z żarłocznymi kreaturami. Razem z dzielnymi bohaterami przemierzaliśmy zniszczone miasta, pogorzeliska i wyludnione krainy, w których śmiałkowie napotykali niedobitków oraz zaciekle atakujące ich bestie. Do mocno przetrzebionej drużyny powróciła władająca ogniami Liz. Świetnie wypadł wątek agentki Fenix, a prawdziwą wartość pokazał pochodzący z czasów prehistorycznych, wojownik Howards. Trzeba też podkreślić działania rosyjskich Służb Nauk Specjalnych, pod dowództwem (przypominającego potwora Frankensteina) generała Josifa Niczajko. Mike Mignola i John Arcudi po raz wtóry stworzyli zajmujące historie grozy, a rysunki Laurence’a Campbella, Petera Snejbjerga, Tylera Crooka i Jamesa Harrena są niebywale realistyczne i klimatyczne.
Nie inaczej sprawy się mają w recenzowanym woluminie, w którym Mignola i Arcudi konsekwentnie rozbudowują świat zrujnowany przez diabelskie monstra. Mamy tu do czynienia z kilkoma doskonale zaprezentowanymi opowieściami, koncentrującymi się na danych postaciach i odwołującymi się do różnych gatunków szeroko rozumianej grozy. Album otwiera nowela Diabelskie skrzydła, stanowiąca ukłon w stronę wczesnych rozdziałów pierwotnej serii Hellboy. Jej akcja rozgrywa się w siedzibie BBPO, gdzie na wpół obłąkany profesor O’Donnell zapoznaje się z ważnymi aktami, w których pojawia się małoletni acz butny Piekielny Chłopiec. Jednocześnie obserwujemy strategiczne rozmowy wiekowej Panyi, Liz, doktor Corrigan i Fenix – kobiet bezpośrednio zaangażowanych w walkę z potworami.
W Przerwanym równaniu przenosimy się do dalekiej Japonii. Johann Kraus wraz z garstką agentów (wygadany Enos, Samson i Hashimoto) trafiają do samego epicentrum walki ogromnego monstrum Ogdru Hem z kaiju. Widowiskowo prezentują się grafiki debiutującego w cyklu Joe’go Querio. Kameralnie wypada historia Robota z charakterystycznymi ilustracjami Tylera Crooka. Pierwsze skrzypce ogrywają tutaj zlęknieni mieszkańcy małego miasteczka, próbujący poradzić sobie w postapokaliptycznej rzeczywistości. Prawdziwą grozę budzą tutaj martwe ciała znajdujące się w całym mieście, które zespolone są z toksyczną grzybnią. Finał owej opowieści jest na wskroś pesymistyczny, tragiczny i drastyczny, kojarzący się z twórczością japońskiego artysty, Junji Ito (vide: Uzumaki. Spirala). W podzielonej na pięć rozdziałów historii Ciało i kamień jesteśmy świadkami kolejnej bitwy agentów z kreaturami, przenosząc się przy tym do czasów prehistorycznych i wioski agenta Howarda.
Pozostałe dwie opowieści napisane przez Mignolę i Camerona Stewarta, skupiają się na perypetiach młodej agentki Ashley Strode, dotąd odgrywającej epizodyczną rolę w całej awanturze. Opowieści Egzorcyzm i Egzorcysta odnoszą się do oniryzmu, demonologii, okultyzmu i czarnej magii, a wprowadzenie do fabuły nowej postaci okazało się strzałem w dziesiątkę. Duchy, nawiedzone domostwa i osoby, potężne zaklęcia, artefakty o wielkiej mocy oraz wizyty młodej dziewczyny w piekielnych otchłaniach to najmocniejsze akcenty owych historii. Aurę tajemniczości wzbogacają wyborne rysunki Camerona Stewarta i Mike’a Nortona, upiorny wygląd demonów oraz posępna kolorystyka.
W rzeczonym tomie seria nabiera widocznego tempa i powiewu świeżości. Mignola, Arcudi, Stewart i grupa uzdolnionych rysowników stworzyli jedną z najlepszych serii grozy we współczesnym komiksie, która ani na chwilę nie schodzi z wysokiego poziomu. Czysta groza, gigantyczne stwory, dzielni agenci, niesamowity klimat i doskonała szata graficzna. Słowem, rewelacja.
Poznaj recenzenta
Mirosław SkrzydłoKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat