„Joanna”: Świadome umieranie – recenzja
O śmierci w kulturze za pośrednictwem takich formuł jak: wiersze, opowiadania, filmy, sztuki, publikacje czy utwory muzyczne, zostało powiedziane już naprawdę wiele. „Joanna” w reżyserii Anety Kopacz podejmuje ten temat z nieco innej – bardziej uniwersalnej – strony, czy jednak czyni to w trafny sposób?
O śmierci w kulturze za pośrednictwem takich formuł jak: wiersze, opowiadania, filmy, sztuki, publikacje czy utwory muzyczne, zostało powiedziane już naprawdę wiele. „Joanna” w reżyserii Anety Kopacz podejmuje ten temat z nieco innej – bardziej uniwersalnej – strony, czy jednak czyni to w trafny sposób?
„Joanna” jest filmem dokumentalnym bazującym na blogu Joanny Sałygi, który zaczęła prowadzić po tym, kiedy dowiedziała się, iż jest chora na raka – remisja była już niemożliwa, operacja mająca na celu wycięcie przerzutów nie do końca się powiodła, zaś lekarze dawali jej jeszcze pół roku życia. Kontekst filmu zapowiada ciężki, depresyjny i niepozostawiający cienia nadziei temat. Jest jednak zupełnie inaczej, bowiem reżyserce udało się podejść do zagadnienia w znacznie bardziej lekki i uniwersalny sposób, osadzając ciężkość całej historii na osi relacji matki z dzieckiem oraz na humorze, którego - jak na film traktujący o tak poważnej kwestii jak śmierć - jest zaskakująco dużo.
[video-browser playlist="659343" suggest=""]
Obraz Kopacz wydaje się być bardziej historią traktującą o świadomym umieraniu i żegnaniu się z bliskimi niż kolejną próbą zszargania emocjonalnie widza tylko po to, aby w żadnym razie nie pozostawić go obojętnym. Reżyserka stanęła przed niełatwym wyzwaniem, bowiem z jednej strony chciała pokazać wnętrze domowego ogniska, specyfikę relacji Joanny z dzieckiem oraz mężem, a także nieco zaznaczyć tę namacalną intymność panującą pośród nich. Okazało się być to bardzo trudne, jednak wykonalne – niestety dość mocno ucierpiała na tym narracja, która w filmie jest ledwo co funkcjonuje, przez co „Joanna” wydaje się być przede wszystkim luźnym kolażem obrazów pozbawionych spójności. Aż chciałoby się rzec: niczym losowo powybierane posty z bloga. Pomimo kulejącego powiązania pomiędzy kolejnymi scenami z życia Sałygów nie można powiedzieć, iż obraz nie porusza - dotyka bowiem wewnętrznych strun emocjonalnych. Kopacz jednak stara się nie wzruszać widzów tanimi wyciskaczami łez; woli zasiać w widzu pewną myśl, dać początek rozważaniom, ale w niewymuszony sposób.
Czytaj również: Aneta Kopacz: „Teraz pracuję 48 godzin na dobę” – wywiad
Zdjęcia Łukasza Żala charakteryzują się niesamowitą surowością, dużą głębią ostrości, która roztacza wokół bohaterów otoczkę intymności, tym sam doskonale wpasowując się w nieskomplikowane kadry. Ważne jest także to, iż reżyserka nie stosuje na widzach swoistej zasady szantażu emocjonalnego, nie zestawiając ze sobą scen, w których Joanna wyraźnie cierpi i żegna się ze światem, ze scenami wpisującymi się w swoiste kino familijne, jednocześnie nie wywołując w widzu wymuszonych uczuć. W tym wypadku „Joannę” można nawet odczytać jako obraz optymistyczny, wlewający w widza nadzieję, choć niepozbawioną goryczy. Nadzieja umiera bowiem ostatnia.
Poznaj recenzenta
Jan StąporKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1977, kończy 47 lat
ur. 1993, kończy 31 lat
ur. 1973, kończy 51 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1969, kończy 55 lat