Mustang – recenzja filmu
Data premiery w Polsce: 8 kwietnia 2016Mustang to film oparty na przeciwnościach. Mamy tu podział na starych konserwatywnych i na tych pragnących zabawy oraz beztroski młodych. Młodzieńcza chuć ściera się tu z wywiązującą się z tradycji powściągliwością, a wszystko rozgrywa się na tle kontrastującej prowincji z bardziej liberalnym Stambułem.
Mustang to film oparty na przeciwnościach. Mamy tu podział na starych konserwatywnych i na tych pragnących zabawy oraz beztroski młodych. Młodzieńcza chuć ściera się tu z wywiązującą się z tradycji powściągliwością, a wszystko rozgrywa się na tle kontrastującej prowincji z bardziej liberalnym Stambułem.
Przedstawioną w Mustang historię można odbierać dwutorowo. Z jednej strony mamy obraz ograniczania kobiet i łamania ich praw powiązany z sytuacją polityczno-społeczną Turcji, a z drugiej historię o młodzieńczym buncie, którego nie sposób ujarzmić. Mustang opowiada historię pięciu sióstr żyjących na tureckiej prowincji. Po śmierci rodziców opiekuje się nimi babcia i wujek. Początek filmu to prosta opowieść o młodzieńczej beztrosce i radości, które dość brutalnie rozbijają się o ścianę złożoną z tradycji, religii i kultury. Dziewczynki przestają być traktowane jak dzieci, ale jako materiał na żony, który ponad wszystko musi być czysty. Ograniczenia na nie nakładane są coraz większe i prowokują je do coraz bardziej śmiałych ekscesów.
Przedstawione w filmie bohaterki są głodne życia, łakną kolejnych doznań, a ograniczane przez rodzinę buntują się coraz mocniej. Pomimo młodego wieku prezentowane są w skąpych strojach, a w ich ruchach i czynach dostrzec można dużą dawkę erotyzmu. Po drugiej stronie stoją ich babcia, wujek i wszędobylscy obserwatorzy w postaci sąsiadów czy obcych ludzi. Nadają oni seksualny charakter pospolitym wydawałoby się czynnościom, jak choćby na początku filmu, gdy niewinne zabawy z chłopcami odbierane są przez nich jako grzeszne. Jedna z pięciu sióstr mocno wyróżnia się z otoczenia. Najmłodsza, Lale, mniej interesuje się chłopcami, ciekawsza dla niej jest piłka nożna oraz lokalne mecze i to właśnie ona najbardziej buntuje się, widząc, co dzieje się z jej siostrami, które z ich wolą lub bez wydawane są za mąż. To jej opór jest najbardziej wyraźny i to on najjaskrawiej prezentuje przedstawiony przez reżyser sprzeciw. Deniz Gamze Ergüven pokazuje obraz Turcji prowincjonalnej, konserwatywnej, innej od Stambułu, który to zresztą jest dla Lale wymarzonym miejscem.
Debiutująca tym filmem reżyser wyraźnie nakreśla poruszany przez nią problem. Losy poszczególnych dziewczynek to obraz najczęstszych trudności, na jakie natrafiają kobiety w obecnej Turcji. Mustang ma być więc obyczajowym manifestem przeciwko nierównemu traktowaniu kobiet na całym świecie. Wydaje się, że zamierzony cel został osiągnięty. Poruszony problem był szeroko komentowany choćby dzięki otrzymaniu przez film nominacji do Oscara.
Mustang to film świetny technicznie. Imponuje przekonująca gra młodych aktorek i przepiękna praca kamery, która ukazuje nam nie tylko samą historię, ale też towarzyszący jej nadmorski klimat, który po prostu cieszy oczy. Obraz nie jest pozbawiony jednak wad. Reżyser zarzucić można przekoloryzowanie historii i samych postaci. Pozorna neutralność opowiadanej historii przeradza się w liberalny i feministyczny manifest, który dla części widowni może okazać się momentami zbyt przerysowany.
Jest to obraz nieustannej walki i ścierania się młodzieńczej namiętności z dojrzałym konserwatyzmem. To film o dorastaniu i losach kobiet w trudnych warunkach tradycjonalistycznej tureckiej prowincji. Nominowany do Oscara debiut Deniz Gamze Ergüven zmusza do refleksji i wywołuje dyskusję o prawach kobiet, urzekając jednocześnie swoim pięknem.
Źródło: zdjęcie główne: materiały prasowe
Poznaj recenzenta
Bartosz GajewskiKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat