Przeczytaj w weekend

Diabeł: Inkarnacja – hollywoodzki film nakręcony aparatem

Miniaturyzacja technologii reformuje kino. Dziś hollywoodzki film można nakręcić aparatem przeznaczonym na rynek konsumencki, tak jak zrobili to filmowcy od Sony.

Miniaturyzacja technologii reformuje kino. Dziś hollywoodzki film można nakręcić aparatem przeznaczonym na rynek konsumencki, tak jak zrobili to filmowcy od Sony.

Emil Borzechowski

Emil Borzechowski

Tagi:  aparat 

Niskobudżetowa produkcja Sony Pictures, film The Possession of Hannah Grace, prawdopodobnie nie zdobędzie Oscara, ale jest doskonałym przykładem na to, jak błyskawicznie rozwija się technologia. Do nakręcenia horroru nie wykorzystano klasycznych kamer filmowych, zamiast nich sięgnięto po Sony A7S II, porządny aparat bezlusterkowy z pełnoklatkową matrycą. Sprzęt, który zazwyczaj wykorzystuje się w studiu fotograficznym a nie na planie filmowym.

Jak na hollywoodzkie standardy A7S II jest urządzeniem skrajnie budżetowym, sam korpus kosztuje ok. 10 tysięcy złotych. Dzięki tak niskiej cenie urządzenia ekipa filmowa mogła kupić kilka modeli i wyposażyć je w różne anamorficzne obiektywy Hawk 65. Taki zabieg pozwolił błyskawicznie zmieniać rodzaj szkła, jakim kręcono poszczególne kadry.

Mieliśmy cztery czy pięć aparatów gotowych do pracy w każdym momencie, mogliśmy po prostu wziąć je i zacząć kręcić. Nigdy nie musieliśmy czekać na zmianę obiektywów. Wydaje mi się, że matryce pełnoklatkowe wskazują, w którą stronę kroczy branża. Patrząc na trendy na rynku aparatów cyfrowych i rozwój obiektywów, można przypuścić, że sprzęt ten jest przyszłością kinematografii - powiedział producent, Glenn S. Gainor.

Co ciekawe, aparat od Sony pod pewnymi względami sprawował się lepiej niż znacznie droższe kamery od RED czy Panavision. Ten pełnoklatkowiec charakteryzuje się płytką głębią ostrości i doskonale radzi sobie z rejestrowaniem materiału przy słabym świetle i dużych wartościach ISO. Obie te właściwości sprawiły, że idealnie nadawał się do kręcenia mrocznych scen.

Największe wyzwanie stanowiła dla nas 8-bitowa kompresja. Na pewno musieliśmy liczyć się z pewnymi ograniczeniami, ale obraz wyglądał fenomenalnie. Nie tego spodziewaliśmy się po 8-bitowej matrycy. Jeśli trzymasz się konkretnych zasad dotyczących ekspozycji i koloru, możesz uchwycić nim przepiękne, monumentalne obrazy - dodał Lennert Hillege, odpowiedzialny za zdjęcia do filmu.

Na pewno jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o tym, że era kamer filmowych dobiega końca. Jednak Gainor udowodnił, że można nakręcić film w hollywoodzkiej jakości wizualnej bazując wyłącznie na sprzęcie fotograficznym. A jeśli pełnoklatkowe aparaty trafią do mainstreamu, za kilka lat za kręcenie filmów będzie jeszcze prostsze.

Źródło: Sony

Co o tym sądzisz?

Wkrótce dokonamy migracji systemu komentarzy. Nowy system komentarzy pozwoli nam m.in. rozwinąć funkcje, których nie możemy uzyskać w Disqus, zwiększy bezpieczeństwo strony i przyspieszy czas jej ładowania. W związku z tym wymagana jest Państwa zgoda na przeniesienie Państwa komentarzy do nowego systemu i powiązania go z Państwa kontem w serwisie naEKRANIE.pl. Prosimy o zalogowanie się na wszystkie konta disqus, z których Państwo korzystacie i powiązanie ich z naszym serwisem. W przypadku braku udzielenia tejże zgody, Państwa komentarze w dniu uruchomienia nowego systemu komentarzy przejdą proces zmiany na anonimowe. Proszę kliknąć tutaj, aby wyrazić zgodę i powiązać to konto.

Jeżeli posiadasz oddzielne konto w serwisie disqus kliknij tutaj, aby je powiązać

UWAGA: Ten komunikat będzie się pojawiał aż do momentu uruchomienia systemu nowych komentarzy niezależnie od tego czy wykonasz powyższe instrukcje czy nie.

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV