Sztuczna inteligencja zdecyduje, które filmy warto nakręcić

Nie człowiek, a sztuczna inteligencja oceni potencjał sprzedażowy scenariusza filmowego. Algorytm ScriptBook mógłby ocalić Sony Pictures przed wyprodukowaniem 22 nierentowych produkcji.

Nie człowiek, a sztuczna inteligencja oceni potencjał sprzedażowy scenariusza filmowego. Algorytm ScriptBook mógłby ocalić Sony Pictures przed wyprodukowaniem 22 nierentowych produkcji.

Prawdopodobnie każdy z nas poszedł na jakiś film wyłącznie dlatego, że spodobał mu się zwiastun, a po seansie żałował każdej wydanej na niego złotówki. Filmowcy zmagają się z podobnym problemem - niejednokrotnie zdarzało im się zachwycić jakimś scenariuszem i wydać na jego realizację miliony dolarów tylko po to, aby zbłaźnić się przed widzem i zarobić na produkcji marne ochłapy. Niestety, dobra opowieść to nie wszystko, scenariusz musi mieć potencjał sprzedażowy. ScriptBook twierdzi, że nie musimy w tej kwestii polegać wyłącznie na ludziach, możemy wspomóc się sztuczną inteligencją.

Ta belgijska firma napisała narzędzie, które poddaje drobiazgowej analizie każdy aspekt scenariusza. Oprogramowanie ScriptBook jest w stanie wskazać bohaterów i antybohaterów, określić cechy ich charakteru oraz emocje, jakie nimi targają. Precyzuje także docelowego odbiorcę, wskazując jego domniemaną płeć oraz kolor skóry i analizuje wypowiedzi postaci pod kątem równości płciowej. Sprawdza m.in., czy postaci kobiece prowadzą rozmowy, które nie dotyczą mężczyzn oraz ile dialogów prowadzonych jest między samymi kobietami lub mężczyznami.

Ale zdecydowanie najważniejszą funkcją oprogramowania jest możliwość przewidzenia, czy produkcja ma szansę na kasowy sukces.

Sztuczna inteligencja do oceniania potencjału finansowego filmów wykorzystuje technologię uczenia maszynowego. Inżynierowie nauczyli ją, jak należy interpretować propozycje na podstawie 6500 istniejących scenariuszy. Dzięki temu udało się uzyskać skuteczność przewidywania na poziomie 84%. Czy to dużo? Podczas prezentacji oprogramowania na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach przedstawiciele firmy przyznali, że zlecili sztucznej inteligencji przeanalizowanie 62 scenariuszy filmów wypuszczonych przez Sony Pictures w latach 2015-2017. Oprogramowanie poprawnie wskazało 22 spośród 35 produkcji, które okazały się klapą finansową.

Oczywiście sztuczna inteligencja nie jest doskonała i potrafi niedoszacować potencjału jakiejś produkcji. Jak zauważyli programiści, algorytm przewidział, że La La Land zarobi 59 milionów dolarów, a zyski w rzeczywistości przekroczyły 100 milionów. Sztuczna inteligencja nie pomyliła się jednak w ogólnej ocenie dzieła, stwierdzając, że warto zrealizować ten scenariusz.

Źródło: Źródło: variety.com / Zdjęcie: pixabay.com

Co o tym sądzisz?

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV