Ekranizacje komiksów dla dorosłych
Filmy superbohaterskie i inne komiksowe ekranizacje to zabawa dla rozwydrzonych nastolatków? Niekoniecznie. Przeczytajcie o kilku tytułach, które zarówno pod względem wykonania, jak i treści są zdecydowanie nieodpowiednie dla młodszych osób.
Filmy superbohaterskie i inne komiksowe ekranizacje to zabawa dla rozwydrzonych nastolatków? Niekoniecznie. Przeczytajcie o kilku tytułach, które zarówno pod względem wykonania, jak i treści są zdecydowanie nieodpowiednie dla młodszych osób.
A History of Violence
Kolejny kultowy film, o którym niewielu wie, że także powstał na podstawie komiksu. Dzieło autorstwa Johna Wagnera (twórcy Sędziego Dredda) powstało w 1997 roku i zostało wydane przez imprinty DC Comics - najpierw Paradox Press, później Vertigo. David Cronenberg dołączył do projektu już w momencie, gdy scenariusz był gotowy. Dopiero w czasie kręcenia filmu reżyser dowiedział się, że oparty jest o komiks, lecz i tak wraz z Viggo Mortensenem postanowili wprowadzić dość spore zmiany w scenariuszu. Jak wszyscy wiemy, ze słynnym Kanadyjczykiem za sterami film stał się bardzo brutalny, ponury i pełen seksu. W 2005 roku był jednym z kandydatów do zdobycia Złotej Palmy oraz zdobył nominację do Oscara za najlepszy film.
Constantine
Film o egzorcyście Johnie Constantinie w planach był już od 1997 roku i w pewnym momencie główną rolę miał w nim zagrać Nicholas Cage. Na szczęście przejął ją Keanu Reeves i wypadł w niej całkiem dobrze. Constantine korzystał z historii Dangerous Habits z komiksów Hellbrazer wydawanych przez Vertigo. Twórca tytułowej postaci, Alan Moore, po doświadczeniach z innymi ekranizacjami komiksów nie chciał mieć z produkcją nic wspólnego. Tak rzeczywiście się stało, a z czasem planowano kolejne ekranizacje jego komiksów. Od tych, choć uważanych za o wiele lepsze, Moore także się odcinał.
V for Vendetta
Pierwszym spektakularnym sukcesem ekranizacji Moore’a była adaptacja V jak Vendetta przez rodzeństwo Wachowskich. Reżyserzy poprosili nawet autora pierwowzoru o napisanie scenariusza, ten był jednak niewzruszony i zaznaczył, że jeżeli film powstanie, to on nie chce być uwzględniony nawet w napisach. Fabuła komiksu dzieje się pod koniec lat 90., lecz Wachowscy (od początku wielcy fani komiksu, którzy scenariusz mieli gotowy już podczas kręcenia drugiego i trzeciego Matrixa) postanowili historię uwspółcześnić i osadzić na przełomie lat 20. i 30. XXI wieku, zachowując jednak najistotniejsze wątki. Moore uważał, że porzucenie konfliktu między faszyzmem a anarchizmem na rzecz liberalizmu i neokonserwatyzmu znacznie spłyciło wątki i wydźwięk całego filmu. Nie zmienia to jednak faktu, że obraz Wachowskich stał się fenomenem, a maska z podobizną Guya Fawkesa szybko została przejęta przez różne środowiska i zmieniła się w symbol walki z opresyjnym rządem.
Watchmen
Udział Alana Moore’a przy tym filmie jest dokładnie taki sam jak przy poprzednim, czyli żaden. Także tutaj autor odmówił uczestnictwa w projekcie i poinformował, że nie ma zamiaru oglądać filmu. Cóż, jego strata, gdyż to właśnie Strażników uważa się nie tylko za najciekawszą ekranizację komiksów Moore’a, ale najlepszy film superbohaterski w ogóle. Oczywiście zostali oznaczeni literką R za przemoc, nagość i język, jednak to ich długość bardzo często jest dla tych najmłodszych granicą nie do pokonania – wersja reżyserska Strażników trwa ponad 3 godziny, a ostateczna wersja montażowa pół godziny dłużej. Ponadto tłem filmu jest polityka Stanów Zjednoczonych w okresie zimnej wojny, Snyder chciał także skupić się na satyrycznym podejściu do superbohaterów i często korzysta z konwencji kina noir, co powoduje, że Watchmen jest filmem złożonym i bardzo ambitnym, lecz dla niektórych momentami po prostu nudnym.
Blade
Klasyk luźno oparty o komiksy ze stajni Marvela. Blade jest hybrydą wampira oraz człowieka i - najprościej ujmując - stara się bronić tych drugich przed tymi pierwszymi. Za scenariusz odpowiada David S. Goyer, specjalista w tej dziedzinie, który później pracował nad trylogią Mrocznego Rycerza Christophera Nolana, choć jego teksty nigdy nie są chwalone za błyskotliwość. Na szczęście w tym filmie nie brakło odwagi - Blade zaskakuje brutalnością i mrokiem opowiadanej historii. Później powstały jeszcze dwa sequele i kto wie, być może wkrótce doczekamy się kolejnej części.
Deadpool
Nasz ulubiony ostatnio superbohater, który właśnie zmierza do kin. Deadpool znany jest z tego, że przełamuje czwartą ścianę, rzuca niewybrednymi żartami na lewo i prawo oraz potrafi być obsceniczny. Wygląda na to, że dokładnie tak samo będzie w filmie, co jest dość bezprecedensowym chwytem, szczególnie że Deadpool należy do większego uniwersum X-Men, w którym każdy film posiada kategorię wiekową PG-13. Jednak zarówno twórcy, jak i fani wiedzieli, że jeśli chcą dokładnie oddać ducha komiksowego pierwowzoru, muszą skorzystać z tego, co oferuje im wyższa kategoria wiekowa. Tym samym dostaliśmy już znakomitą kampanię reklamową, która potrafiła przekonać największych malkontentów, i pozostało nam jedynie czekać na gotowe dzieło, które, miejmy nadzieje, okaże się równie dobre.
Kingsman: The Secret Service
Rozpoczęliśmy zestawienie od współpracy Marka Millara z Matthew Vaughnem, to na nich także skończymy, szczególnie że oba tytuły stały się głośnymi i docenianymi produkcjami. Kingsman być może jeszcze ciekawszą, gdyż bawiącą się w wieloraki sposób różnymi motywami i chwytami. Najprostszy z nich to oczywiście spojrzenie z przymrużeniem oka na filmy o Jamesie Bondzie i etos pracy Agenta 007. Po drugie, to zupełnie inna rola Colina Firtha, który spełnia się w niej w stu procentach. Kingsman jest mocny, zabawny i widowiskowy, nic dziwnego więc, że szturmem zdobył kina i serca widzów. Po tak wielkim sukcesie (412 mln dolarów) oczywiste stało się, że powstanie sequel, którego produkcja zaplanowana jest na lipiec 2016 roku, a premiera na lato 2017.
- 1
- 2 (current)
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 41 lat
ur. 1961, kończy 63 lat
ur. 1959, kończy 65 lat
ur. 1972, kończy 52 lat
ur. 1962, kończy 62 lat