Carrie jest przesłuchiwana przez śledczych w sprawie zamachu bombowego na CIA. Stara się oczyścić choć częściowo imię Brody'ego, ale nikt nie chce nawet słyszeć, że były kongresmen może być niewinny. W tym czasie Saul, jako nowy dyrektor agencji stara się uratować agencję przez polityczną śmiercią. Planują duży atak na terrorystyczną siatkę, który może przywrócić wiarę w zdolności obronne CIA. Nadchodzi też czas, kiedy Dana może opuścić spotkania grupy dla niedoszłych samobójców i wrócić do domu.
Najnowsza recenzja redakcji
Najmniejszy szczegół lub niedopatrzenie może doprowadzić do katastrofy. Carrie Mathison od kilkunastu lat niesie za sobą brzemię odpowiedzialności za to, że nie udaremniła ataku na World Trade Center. Tragedia z 12 grudnia 2012 roku ma dla niej jednak o wiele bardziej osobisty wymiar. Claire Danes wciela się tak naprawdę w dwie postaci – nieprzewidywalną, nachalną, ale niesamowicie trzeźwo i błyskotliwie myślącą analityczkę CIA oraz wyważoną, nieco przytłumioną i mającą tylko przebłyski geniuszu kobietę zniewoloną przez leki. Carrie cały czas chciałaby być tą pierwszą wersją samej siebie, ale uniemożliwia jej to choroba bipolarna. Uwięziona między tymi dwoma światami, jest narażona na kompromitację i brak wiarygodności w oczach bliskich oraz przełożonych. I tak oto dochodzi do paradoksalnej sytuacji: kiedy w pierwszym sezonie nikt nie brał na poważnie jej przypuszczeń, że Brody był terrorystą – teraz nikt nie wierzy, że jest on niewinny.
Kongres rozpoczyna przesłuchania mające na celu gruntowne zbadanie sprawy ataku i odszukanie odpowiedzialnych za zaniedbania instytucjonalne, które w efekcie doprowadziły do wybuchu. Wygląda na to, że "uzdrowienie" Centralnej Agencji Wywiadowczej zależy w dużej mierze od znalezienia kozła ofiarnego. Twarzą tragedii jest Brody, ale zniknął bez śladu. Powszechna wiedza jest taka, że zamach był przeprowadzony od wewnątrz i w dużej mierze odpowiada za niego obywatel Stanów Zjednoczonych. Typowa dla USA interwencja zbrojna w obcym kraju spotkałaby się w tych okolicznościach z międzynarodowym napiętnowaniem. Amerykanin utożsamiany jest z atakiem, więc na pożarcie mediów i systemu sprawiedliwości trzeba również wytypować osobę z własnego obozu. Tak się składa, że jest jedna idealna kandydatka. Tylko czy (oprócz polityków) nóż w plecy wbiją jej także najbliższe osoby?
[video-browser playlist="634879" suggest=""]
Homeland przeszło transformację w swoim drugim sezonie i stało się odpowiedzią telewizji na zamach z 11 września. Ogólne ramy terrorystycznego świata były wówczas prostsze, kiedy to w epoce post-9/11 George W. Bush - siejąc politykę strachu i paranoi – rozpoczął dwie wojny w dalekich krajach (z których jeden nie miało nic wspólnego z atakami na WTC) w celu szerzenia światowej demokracji. Jack Bauer ratując świat nie zadawał się z terrorystami pochodzenia amerykańskiego, choć od czasu do czasu zdarzył się jakiś potężny pseudopatriota lub ktoś rządny staromodnej zemsty. Była to rozrywka wpół eskapistyczna, która miała na celu przynieść komfort obywatelom w tamtym trudnym okresie.
Homeland obiera zupełnie inną drogę. Wraz z 2014 rokiem wojna w Afganistanie dobiegnie końca, a Osama bin Laden został odnaleziony i zabity, co przyniosło ulgę wszystkim Amerykanom. Prezydent Obama nie sieje paniki i na każdym kroku stara się uspokajać publikę w kwestii potencjalnego zagrożenia. Jest bardzo powściągliwy w nakazywaniu zbrojnych interwencji. Twórcy serialu Showtime testują jednak czujność swoich widzów - prokurują zamach terrorystyczny, w który mocno zamieszany jest obywatel USA. Dlaczego to robią? Ponieważ ludzie nawzajem wciągają się w spiralę strachu i niepewności. No bo skoro rząd obserwuje każdy ich ruch, szpieguje cywili i zleca ataki dronów na wrogich kombatantów z amerykańskim paszportem – bez należytego procesu sądowego – to przecież coś jest na rzeczy. Homeland odzwierciedla rzeczywistość bardziej, niż nam się wydaje. Świat post-12/12 jest w serialu niczym innym, tylko odbiciem obecnej ery post-post-9/11, gdzie symbolem wcielonego zła nie jest już bin Laden – może nim być każdy.
[video-browser playlist="634881" suggest=""]
Wrogiem publicznym nr 1 w Stanach jest obecnie Nicholas Brody, a kontynuacja wątku jego rodziny to bardzo dobre posunięcie ze strony scenarzystów. Ogromny potencjał ma w sobie wątek przedstawiający losy bliskich pierwszego terrorysty USA. Wygląda na to, że Mike nie mógł znieść medialnej gorączki, jaka rozgorzała wokół Jess i jej dzieci, więc ci muszą radzić sobie bez jego wsparcia. Sytuacja finansowa jest nie do pozazdroszczenia, a na dodatek próba samobójcza Dany jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Na przestrzeni sezonu będziemy zapewne świadkami stopniowego powracania Brodych do względnej normalności, choć znając ten serial, przed nimi jeszcze sporo gorzkich niespodzianek od losu.
Saul został mianowany nowym dyrektorem CIA. Berenson wie, że każdy błąd może doprowadzić nawet do rozwiązania agencji, a musi martwic się także o dobro swoje i Carrie – swojej podopiecznej. Gdy nadarza się okazja neutralizacji sześciu z ośmiu odpowiedzialnych za zamach sprzed dwóch miesięcy, Saul wie, że nie ma innego wyjścia, tylko dać operacji zielone światło. Sześć celów na trzech kontynentach w ciągu 20 minut - bardzo trudna misja, która dostarcza niemałych emocji w trakcie seansu. Widać jednak jak na dłoni wewnętrzne rozdarcie bohatera, który przed podjęciem decyzji, w rozmowie ze swoją żoną, wypowiada niezwykle istotne słowa: - Nie jesteśmy zabójcami, tylko szpiegami! Końcowe sceny epizodu utwierdzają w przekonaniu, że Saul, przynajmniej tymczasowo, zagubił się – nie wie, co jest słuszne, a co nie w tym świecie pogrążonym w chaosie. Najbardziej poukładana i doświadczona postać w Homeland nie ma pojęcia, według jakich wartości i idei postępować. To jest wyznacznik tego, jaki będzie ten sezon - tułaczką bohaterów w celu odnalezienia się w nowej rzeczywistości.
Premiera trzeciego sezonu na pierwszy rzut oka mogła wydawać się dość spokojnym otwarciem. Odcinek to jednak niezwykle istotny, gdyż praktycznie redefiniuje świat, jaki znaliśmy z Homeland do tej pory. Świetnie zawiązuje akcję świeżych linii fabularnych, sygnalizuje rychłe poszukiwania nowego antagonisty i stawia głównych bohaterów w sytuacjach, jakie nigdy nie przyszłyby nam do głowy. Dalej może być chyba tylko lepiej.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Wróg publiczny (2 października 2011)
- Rebelia (9 października 2011)
- Konfrontacja (16 października 2011)
- Niepowodzenie (23 października 2011)
- Blind Spot (30 października 2011)
- The Good Soldier (6 listopada 2011)
- The Weekend (13 listopada 2011)
- Achilles Heel (20 listopada 2011)
- Crossfire (27 listopada 2011)
- Representative Brody (4 grudnia 2011)
- The Vest (11 grudnia 2011)
- Marine One (18 grudnia 2011)
Sezon 2
- The Smile (30 września 2012)
- Beirut is Back (7 października 2012)
- State of Independence (14 października 2012)
- New Car Smell (21 października 2012)
- Q&A (28 października 2012)
- A Gettysburg Address (4 listopada 2012)
- The Clearing (11 listopada 2012)
- I’ll Fly Away (18 listopada 2012)
- Two Hats (25 listopada 2012)
- Broken Hearts (2 grudnia 2012)
- In Memoriam (9 grudnia 2012)
- The Choice (16 grudnia 2012)
Sezon 3
- Tin Man is Down (29 września 2013)
- Uh… Oh… Ah… (6 października 2013)
- Tower of David (13 października 2013)
- Game On (20 października 2013)
- The Yoga Play (27 października 2013)
- Still Positive (3 listopada 2013)
- Gerontion (10 listopada 2013)
- A Red Wheelbarrow (17 listopada 2013)
- One Last Thing (24 listopada 2013)
- Good Night (1 grudnia 2013)
- Big Man in Tehran (8 grudnia 2013)
- The Star (15 grudnia 2013)
Sezon 4
- The Drone Queen (5 października 2014)
- Trylon and Perisphere (5 października 2014)
- Shalwar Kameez (12 października 2014)
- Iron in the Fire (19 października 2014)
- About a Boy (26 października 2014)
- From A to B and Back Again (2 listopada 2014)
- Redux (9 listopada 2014)
- Halfway to a Donut (16 listopada 2014)
- There’s Something Else Going On (23 listopada 2014)
- 13 Hours in Islamabad (7 grudnia 2014)
- Krieg Nicht Lieb (14 grudnia 2014)
- Long Time Coming (21 grudnia 2014)
Sezon 5
- Separation Anxiety (4 października 2015)
- The Tradition of Hospitality (11 października 2015)
- Super Powers (18 października 2015)
- Why is This Night Different? (25 października 2015)
- Better Call Saul (1 listopada 2015)
- Parabiosis (8 listopada 2015)
- Oriole (15 listopada 2015)
- All About Allison (22 listopada 2015)
- The Litvinov Ruse (29 listopada 2015)
- New Normal (6 grudnia 2015)
- Our Man in Damascus (13 grudnia 2015)
- A False Glimmer (20 grudnia 2015)
Sezon 6
- Fair Game (15 stycznia 2017)
- The Man in the Basement (22 stycznia 2017)
- The Covenant (29 stycznia 2017)
- A Flash of Light (12 lutego 2017)
- Casus Belli (19 lutego 2017)
- The Return (26 lutego 2017)
- Imminent Risk (5 marca 2017)
- Alt.Truth (12 marca 2017)
- Sock Puppets (19 marca 2017)
- The Flag House (26 marca 2017)
- R is for Romeo (2 kwietnia 2017)
- America First (9 kwietnia 2017)
Sezon 7
- Enemy of the State (11 lutego 2018)
- Rebel Rebel (18 lutego 2018)
- Standoff (25 lutego 2018)
- Like Bad at Things (4 marca 2018)
- Active Measures (11 marca 2018)
- Species Jump (18 marca 2018)
- Andante (25 marca 2018)
- Lies, Amplifiers, F**king Twitter (1 kwietnia 2018)
- Useful Idiot (8 kwietnia 2018)
- Clarity (15 kwietnia 2018)
- All In (22 kwietnia 2018)
- Paean to the People (29 kwietnia 2018)
Sezon 8
- Episode 1 (9 lutego 2020)
- Catch and Release (16 lutego 2020)
- False Friends (23 lutego 2020)
- TBA (1 marca 2020)
- Chalk Two Down (8 marca 2020)
- Two Minutes (15 marca 2020)
- F**ker Shot Me (22 marca 2020)
- Threnody(s) (29 marca 2020)
- In Full Flight (5 kwietnia 2020)
- Designated Driver (12 kwietnia 2020)
- The English Teacher (19 kwietnia 2020)
- Prisoners of War (26 kwietnia 2020)

