
Najnowsza recenzja redakcji
Homeland ma wprawę w takich motywach. Serial na moment rezygnuje z pędzącej na złamanie karku akcji i intryg pełnych fabularnych fajerwerków. Wydarzenia zwalniają do granic możliwości, lecz nie tracą na intensywności. Atmosfera się pogłębia, choć tym razem nikt nie wyskakuje zza winkla i nie straszy nas wojennym armagedonem. Najważniejsze rzeczy dzieją się w sferze uczuć, emocji i wewnętrznych przeżyć. Mimo że akcja posuwa się do przodu tempem żółwia wyścigowego, postacie rozwijają się perfekcyjnie. Po dość chaotycznym poprzednim epizodzie, tym razem całość sprawia wrażenie bardzo ułożonej i logicznej opowieści.
Piękny dramat fundują nam dwie główne bohaterki siódmego sezonu. Jedna z nich traci córkę, druga jest na dobrej drodze do utraty prezydentury. Mathison i Keane stają się ofiarami własnych wyborów, które z kolei są pokłosiem emocji nimi miotających. Jedna z nich, nie mogąc poradzić sobie z rozchwianiem psychicznym, doprowadza do ruiny swoją rodzinę. Druga, poddając się hegemonii strachu i nieufności, podejmuje decyzję mogącą zniszczyć jej karierę polityczną. Bieżący epizod doskonale pokazuje te mechanizmy. Twórcy po raz kolejny wgłębiają się w tematykę destrukcyjnej siły polityki i ideowej służby państwu. Na przykładzie dwóch głównych bohaterek obserwujemy, jak tradycyjna moralność ustępuje miejsca obsesjom i potrzebie kontroli wszystkich wokół. Patrząc na Homeland przez ten pryzmat, można odnieść wrażenie, że serial ma bardzo antypaństwowy charakter.
Sceny z udziałem Carrie i jej córki niosą olbrzymi ładunek emocjonalny. Matka, zrzekająca się opieki nad własną córką to mocna rzecz, zwłaszcza gdy obie są protagonistkami opowieści snutej już od kilku sezonów. Trudno się nie wzruszyć, obserwując moment pożegnania między nimi czy słuchając mądrych słów Maggie w sądzie. Twórcy zdecydowanie chcieli tutaj zamknąć wątki osobiste Carrie, aby bohaterka mogła w dwóch ostatnich epizodach poświęcić się całkowicie akcji w Rosji. Przysłużyły się ku temu również otwierające odcinek elektrowstrząsy, które zniwelowały psychotyczne zachowania bohaterki, tworząc z niej na nowo szpiega idealnego. Można przymknąć oko na tak szybkie rozwiązanie wątku problemów psychicznych. Carrie zapłaciła największą cenę za swoje działania, dlatego nie było już sensu dalej ją dręczyć.
Wreszcie fabularnego znaczenia nabiera pani prezydent. Nie jest tylko motywem przewodnim, uczestniczącym biernie w toczących się wydarzeniach. Elisabeth Keane w końcu podejmuje decyzję wpływające na dalszy rozwój wypadków. Po raz kolejny jesteśmy świadkami mrocznej strony jej osobowości, a raczej funkcji, którą pełni. W bieżącym odcinku dostajemy smakowity kąsek w postaci gry politycznej między panią prezydent a przeciwnymi jej senatorami. Dużą rolę w konflikcie odgrywa wiceprezydent, portretowany z powodzeniem przez Beau Bridges. Wszystkie machinacje, których dopuszczają się politycy, mają za zadanie pokazać coraz większą paranoję, w jaką popada pani prezydent. Motyw ten doskonale koresponduje z historią Carrie, która prowadzona przez swoje obsesje dotarła na granicę szaleństwa.
Trochę szkoda że w siódmym sezonie Saul Berenson odgrywa rolę jedynie operacyjną. Nie jest on zaangażowany emocjonalnie w toczące się wydarzenia. Spina wszystkie wątki i prowadzi opowieść od punktu A do punktu B. Pełni rolę organizacyjną i administracyjną, ale trudno dostrzec jakiekolwiek emocje w jego działaniach. Na początku sezonu, gdy był odpowiedzialny za negocjacje z Bretem O’Keefe, można było zauważyć u Saula coś więcej niż tylko beznamiętną zadaniowość. Być może w finałowych odcinkach podejście do postaci Berensona nieco się zmieni. W poprzednich epizodach śledziliśmy przecież bardzo dokładnie jego życie wewnętrzne.
Najnowszy epizod Homeland to piękny, emocjonalny dramat polityczno-obyczajowy. Dzięki lekkiemu przeskokowi w czasie chaotyczne wydarzenia z poprzedniej odsłony są już uporządkowane i podsumowane. Dante Allen nie żyje, Carrie zostaje wyleczona z problemów psychicznych, Frannie schodzi na dalszy plan. Czas na finałową rozgrywkę z Yevgeny’em Gromovem i Simone Martin, a Carrie, Saul i pani prezydent wydają się być w krwiożerczych nastrojach.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Wróg publiczny (2 października 2011)
- Rebelia (9 października 2011)
- Konfrontacja (16 października 2011)
- Niepowodzenie (23 października 2011)
- Blind Spot (30 października 2011)
- The Good Soldier (6 listopada 2011)
- The Weekend (13 listopada 2011)
- Achilles Heel (20 listopada 2011)
- Crossfire (27 listopada 2011)
- Representative Brody (4 grudnia 2011)
- The Vest (11 grudnia 2011)
- Marine One (18 grudnia 2011)
Sezon 2
- The Smile (30 września 2012)
- Beirut is Back (7 października 2012)
- State of Independence (14 października 2012)
- New Car Smell (21 października 2012)
- Q&A (28 października 2012)
- A Gettysburg Address (4 listopada 2012)
- The Clearing (11 listopada 2012)
- I’ll Fly Away (18 listopada 2012)
- Two Hats (25 listopada 2012)
- Broken Hearts (2 grudnia 2012)
- In Memoriam (9 grudnia 2012)
- The Choice (16 grudnia 2012)
Sezon 3
- Tin Man is Down (29 września 2013)
- Uh… Oh… Ah… (6 października 2013)
- Tower of David (13 października 2013)
- Game On (20 października 2013)
- The Yoga Play (27 października 2013)
- Still Positive (3 listopada 2013)
- Gerontion (10 listopada 2013)
- A Red Wheelbarrow (17 listopada 2013)
- One Last Thing (24 listopada 2013)
- Good Night (1 grudnia 2013)
- Big Man in Tehran (8 grudnia 2013)
- The Star (15 grudnia 2013)
Sezon 4
- The Drone Queen (5 października 2014)
- Trylon and Perisphere (5 października 2014)
- Shalwar Kameez (12 października 2014)
- Iron in the Fire (19 października 2014)
- About a Boy (26 października 2014)
- From A to B and Back Again (2 listopada 2014)
- Redux (9 listopada 2014)
- Halfway to a Donut (16 listopada 2014)
- There’s Something Else Going On (23 listopada 2014)
- 13 Hours in Islamabad (7 grudnia 2014)
- Krieg Nicht Lieb (14 grudnia 2014)
- Long Time Coming (21 grudnia 2014)
Sezon 5
- Separation Anxiety (4 października 2015)
- The Tradition of Hospitality (11 października 2015)
- Super Powers (18 października 2015)
- Why is This Night Different? (25 października 2015)
- Better Call Saul (1 listopada 2015)
- Parabiosis (8 listopada 2015)
- Oriole (15 listopada 2015)
- All About Allison (22 listopada 2015)
- The Litvinov Ruse (29 listopada 2015)
- New Normal (6 grudnia 2015)
- Our Man in Damascus (13 grudnia 2015)
- A False Glimmer (20 grudnia 2015)
Sezon 6
- Fair Game (15 stycznia 2017)
- The Man in the Basement (22 stycznia 2017)
- The Covenant (29 stycznia 2017)
- A Flash of Light (12 lutego 2017)
- Casus Belli (19 lutego 2017)
- The Return (26 lutego 2017)
- Imminent Risk (5 marca 2017)
- Alt.Truth (12 marca 2017)
- Sock Puppets (19 marca 2017)
- The Flag House (26 marca 2017)
- R is for Romeo (2 kwietnia 2017)
- America First (9 kwietnia 2017)
Sezon 7
- Enemy of the State (11 lutego 2018)
- Rebel Rebel (18 lutego 2018)
- Standoff (25 lutego 2018)
- Like Bad at Things (4 marca 2018)
- Active Measures (11 marca 2018)
- Species Jump (18 marca 2018)
- Andante (25 marca 2018)
- Lies, Amplifiers, F**king Twitter (1 kwietnia 2018)
- Useful Idiot (8 kwietnia 2018)
- Clarity (15 kwietnia 2018)
- All In (22 kwietnia 2018)
- Paean to the People (29 kwietnia 2018)
Sezon 8
- Episode 1 (9 lutego 2020)
- Catch and Release (16 lutego 2020)
- False Friends (23 lutego 2020)
- TBA (1 marca 2020)
- Chalk Two Down (8 marca 2020)
- Two Minutes (15 marca 2020)
- F**ker Shot Me (22 marca 2020)
- Threnody(s) (29 marca 2020)
- In Full Flight (5 kwietnia 2020)
- Designated Driver (12 kwietnia 2020)
- The English Teacher (19 kwietnia 2020)
- Prisoners of War (26 kwietnia 2020)

