Najnowsza recenzja redakcji
Tego jeszcze w Homeland nie było. Jedna z najlepszych funkcjonariuszek CIA w historii, przebiegła agentka o stu twarzach, daje się podejść domorosłemu hakerowi, który nie dość, że blokuje jej komputer przy pomocy oprogramowania szpiegującego, to jeszcze przejmuje kontrolę nad kamerą i mikrofonem w sprzęcie. Jak łatwo się domyśleć, Carrie ma w laptopie superważne dane, które mogą wysłać do więzienia zarówno ją, jak i Bogu ducha winnego Maxa.
Carrie w przeciągu całego odcinka rozwiązuje ten problem, ale taki wątek może zaskoczyć wielu fanów mniej oczywistych rozwiązań fabularnych. Motyw ten - mimo że ciekawie napisany i momentami nawet zabawny -nie pasuje do tego, do czego przyzwyczaił nas Homeland w poprzednich sezonach. Patrząc jednak na to z szerszej perspektywy, można dostrzec, że nie jest on jedynie krótką wstawką fabularną, a elementem służącym nakreśleniu sylwetki psychologicznej głównej bohaterki.
Carrie od początku serialu balansuje na granicy obłędu. Jej stan psychiczny od zawsze miał wielki wpływ na opowieść. W 7. sezonie spotykamy Mathison pozornie spokojną i opanowaną. Wewnątrz jednak nic nie jest w porządku. Bohaterka jest rozdygotana i napięta. Ponownie ogarnia ją paranoja i szaleństwo. Wątek hakera i sposób, w jaki sobie z nim poradziła, pokazuje że Carrie kroczy po cienkiej linie.
Twórcy na każdym kroku kwestionują stan psychiczny bohaterki. Uwolnienie dwustu nie kończy jej paranoi – wręcz przeciwnie, tylko ją intensyfikuje, zwłaszcza że Saul, o którego tak walczyła, stał się niespodziewanie współpracownikiem pani prezydent. Jakby tego było mało, dostajemy potwierdzenie obaw w postaci rozczulającego dialogu z córką, która również zauważa, że z matką dzieje się coś niedobrego.
Im więcej Carrie Mathison na ekranie, tym lepiej. Miejmy nadzieję jednak, że twórcy nie będą powielać rozwiązań z poprzednich sezonów i skupią się na bardziej oryginalnych pomysłach umęczenia psychicznie głównej bohaterki. Wątek hakera mimo że kuriozalny, skutecznie ubarwia opowieść wprowadzając do niej coś nowego. Zakładając że motyw ten ma służyć pogłębieniu sylwetki psychologicznej bohaterki, możemy przymknąć oko na jego osobliwość.
Nową jakość do fabuły wprowadza również Brett O’Keefe. Postać charyzmatyczna, ale też zepsuta moralnie. Kolejny świetny charakter. Doskonale napisany bohater, który wciąż ma olbrzymie pole do popisu jeśli chodzi o rozwój osobowości. Z każdym odcinkiem poznajemy go coraz lepiej. Widać że twórcy przywiązują dużą wagę do tego, aby O’Keefe stanowił pełnoprawną, pierwszoplanową postać. Jego wątek rozwija się jak na razie miarowo i powoli. Niedługo się to zapewne zmieni, bo Saul jest już na tropie tego radykalnego populisty.
Na tę chwilę jest za wcześniej, aby ocenić warstwę fabularną. Tak naprawdę trudno się domyślić, do czego to wszystko zmierza. Każdy z bohaterów zmaga się na razie z własnymi problemami. O’Keefe na wsi buduje osobistą armię, Carrie walczy z własnymi demonami, pani prezydent próbuje odzyskać zaufanie społeczne. Twórcy umiejętnie mylą tropy, dając nam jasno do zrozumienia, że to nie głowa państwa stała za zabójstwem generała.
Takie oszczędne podejście do rozpisywanej historii ma swoje zalety. Homeland przyzwyczaił nas do nieśpiesznego tonu w początkowej fazie sezonu. To jedna z wielkich zalet tej produkcji i duża przewaga nad konkurencją. Scenariusz za każdym razem jest rozpisany w sposób harmonijny, co minimalizuje liczbę dziur fabularnych i nielogiczności. Dzięki takiemu rozwiązaniu w 7.sezonie mamy możliwość lepiej poznać O’Keefe i wejść głębiej w paranoję Carrie. Wydarzenia nie pędzą na złamanie karku, ale w sposób logiczny i klarowny budują postacie. Temu służy właśnie wątek hakera czy niezdarne zabawy z bronią O’Keefe wśród ukrywających go wieśniaków.
Według twórców 7. sezon Homeland ma być przedostatnim. Jeśli finałowe odsłony zachowają poziom poprzednich, Homeland stanie się telewizyjnym fenomenem, bo trudno sobie przypomnieć serial, który przy tak dużej liczbie sezonów nie zaliczył jakiś dramatycznych dołów. Najnowsza odsłona naprawdę dobrze rokuje.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Wróg publiczny (2 października 2011)
- Rebelia (9 października 2011)
- Konfrontacja (16 października 2011)
- Niepowodzenie (23 października 2011)
- Blind Spot (30 października 2011)
- The Good Soldier (6 listopada 2011)
- The Weekend (13 listopada 2011)
- Achilles Heel (20 listopada 2011)
- Crossfire (27 listopada 2011)
- Representative Brody (4 grudnia 2011)
- The Vest (11 grudnia 2011)
- Marine One (18 grudnia 2011)
Sezon 2
- The Smile (30 września 2012)
- Beirut is Back (7 października 2012)
- State of Independence (14 października 2012)
- New Car Smell (21 października 2012)
- Q&A (28 października 2012)
- A Gettysburg Address (4 listopada 2012)
- The Clearing (11 listopada 2012)
- I’ll Fly Away (18 listopada 2012)
- Two Hats (25 listopada 2012)
- Broken Hearts (2 grudnia 2012)
- In Memoriam (9 grudnia 2012)
- The Choice (16 grudnia 2012)
Sezon 3
- Tin Man is Down (29 września 2013)
- Uh… Oh… Ah… (6 października 2013)
- Tower of David (13 października 2013)
- Game On (20 października 2013)
- The Yoga Play (27 października 2013)
- Still Positive (3 listopada 2013)
- Gerontion (10 listopada 2013)
- A Red Wheelbarrow (17 listopada 2013)
- One Last Thing (24 listopada 2013)
- Good Night (1 grudnia 2013)
- Big Man in Tehran (8 grudnia 2013)
- The Star (15 grudnia 2013)
Sezon 4
- The Drone Queen (5 października 2014)
- Trylon and Perisphere (5 października 2014)
- Shalwar Kameez (12 października 2014)
- Iron in the Fire (19 października 2014)
- About a Boy (26 października 2014)
- From A to B and Back Again (2 listopada 2014)
- Redux (9 listopada 2014)
- Halfway to a Donut (16 listopada 2014)
- There’s Something Else Going On (23 listopada 2014)
- 13 Hours in Islamabad (7 grudnia 2014)
- Krieg Nicht Lieb (14 grudnia 2014)
- Long Time Coming (21 grudnia 2014)
Sezon 5
- Separation Anxiety (4 października 2015)
- The Tradition of Hospitality (11 października 2015)
- Super Powers (18 października 2015)
- Why is This Night Different? (25 października 2015)
- Better Call Saul (1 listopada 2015)
- Parabiosis (8 listopada 2015)
- Oriole (15 listopada 2015)
- All About Allison (22 listopada 2015)
- The Litvinov Ruse (29 listopada 2015)
- New Normal (6 grudnia 2015)
- Our Man in Damascus (13 grudnia 2015)
- A False Glimmer (20 grudnia 2015)
Sezon 6
- Fair Game (15 stycznia 2017)
- The Man in the Basement (22 stycznia 2017)
- The Covenant (29 stycznia 2017)
- A Flash of Light (12 lutego 2017)
- Casus Belli (19 lutego 2017)
- The Return (26 lutego 2017)
- Imminent Risk (5 marca 2017)
- Alt.Truth (12 marca 2017)
- Sock Puppets (19 marca 2017)
- The Flag House (26 marca 2017)
- R is for Romeo (2 kwietnia 2017)
- America First (9 kwietnia 2017)
Sezon 7
- Enemy of the State (11 lutego 2018)
- Rebel Rebel (18 lutego 2018)
- Standoff (25 lutego 2018)
- Like Bad at Things (4 marca 2018)
- Active Measures (11 marca 2018)
- Species Jump (18 marca 2018)
- Andante (25 marca 2018)
- Lies, Amplifiers, F**king Twitter (1 kwietnia 2018)
- Useful Idiot (8 kwietnia 2018)
- Clarity (15 kwietnia 2018)
- All In (22 kwietnia 2018)
- Paean to the People (29 kwietnia 2018)
Sezon 8
- Episode 1 (9 lutego 2020)
- Catch and Release (16 lutego 2020)
- False Friends (23 lutego 2020)
- TBA (1 marca 2020)
- Chalk Two Down (8 marca 2020)
- Two Minutes (15 marca 2020)
- F**ker Shot Me (22 marca 2020)
- Threnody(s) (29 marca 2020)
- In Full Flight (5 kwietnia 2020)
- Designated Driver (12 kwietnia 2020)
- The English Teacher (19 kwietnia 2020)
- Prisoners of War (26 kwietnia 2020)
Co o tym sądzisz?