Najnowsza recenzja redakcji
Niezależnie od kształtu kolejnych wcieleń niezmiennym atutem „Homeland” pozostaje nie tylko fabuła mocno osadzona we współczesnych politycznych i geopolitycznych realiach, ale także umiejętne kreowanie emocjonującego thrillera. Rozgrywające się w Libanie sceny przemowy Otto Duringa i późniejszej ewakuacji mają w sobie dramaturgię i suspens nawet pomimo tego, że wybuchów i zamieszania od samego początku można się było spodziewać. Od technicznej strony tradycyjnie już nie można mieć zarzutów - to niemalże poziom widowiska filmowego.
Celem przedstawionego ataku była co prawda Carrie, ale zanim zajmiemy się owym zaskoczeniem, to zaznaczyć trzeba, że fundacja Duringa z pewnością nie okaże się tak przejrzystym i bezinteresownym organem, w jaki zdaje się wierzyć główna bohaterka. Zorganizowana za jej plecami tajemnicza impreza sugeruje, że niemiecki filantrop ma swoje ukryte motywy, a wątek ten najprawdopodobniej będzie systematycznie eksplorowany. W tym miejscu warto zauważyć także, że serial po raz pierwszy tak wyraźnie wspomina o przeszłości Carrie w Bejrucie. Temat ten podjęła powiązana z serialem powieść Andrew Kaplana, którą od teraz z pełną mocą traktować można jako integralną część przedstawionego świata.
Tymczasem w samych Niemczech sytuacja jest równie napięta. Ustami Alison powrócił charakterystyczny dla serialu wulgarny zwrot clusterfuck, który mimo że jest terminem potocznym, to najlepiej oddaje charakter rozgrywających się wydarzeń – tj. wiarygodnie nasilające się konsekwencje opublikowanego przecieku. Ciekawa dynamika rodzi się tu pomiędzy wspomnianą Alison a Saulem i wygląda to na zarzewie poważnego konfliktu. Warty odnotowania jest jednak subtelny wydźwięk całego tego wątku. "Homeland" nie zbliża się co prawda do obrazoburczego manifestu, ale sposób prezentowania amerykańskiej dziennikarki (nadęta, mało sympatyczna) w połączeniu z czołówką serialu (w której pada hasło „Edward Snowden to tchórz”) sugeruje, że w tym uniwersalnym dylemacie prawdy i bezpieczeństwa produkcja opowiada się raczej za makiawelizmem w działaniach państwa. Podsunięta zostaje refleksja o tym, że inwigilacja była posunięciem słusznym, naginanie i łamanie prawa jest usprawiedliwione w sprawach tej wagi, a to nieodpowiedzialnej, dziennikarskiej dekonspiracji należy się krytyka.
Najlepsze sceny odcinka znów należą jednak do Petera Quinna. Fantastycznie inscenizowana jest obserwacja celu, a także ostateczna likwidacja podejrzanej kobiety – kulka w głowę, bez zbędnych słów. To niewielka próbka, ale więcej jest tutaj realizmu, wyrachowania i przekonujących aspektów działania profesjonalnego zabójcy niż w pewnym niedawnym filmie, w którym tytułową rolę odgrywał ten sam Rupert Friend. Łatwym do przewidzenia było, że na drodze bohatera postawiona w końcu zostanie Carrie Mathison, niemałym zaskoczeniem jest jednak fakt, że dochodzi do tego tak szybko.
[video-browser playlist="754033" suggest=""]
Zanosi się więc na to, że to właśnie wątek zamachu na życie Carrie będzie motywem przewodnim sezonu. Bohater uciekający przed przedstawicielami władzy, niemogący nikomu zaufać i zmuszony zejść do podziemia, aby rozwikłać zawiązaną przeciw niemu konspirację, to iście hollywoodzki schemat, ale wierzę, że scenarzyści „Homeland” będą potrafili kreatywnie go zreinterpretować. Carrie niekoniecznie musi być zresztą osamotniona, ponieważ pomocy udzieli jej zapewne związany z nią prawnik. Łatwo domyślić się, że również Quinn nie wykona przedstawionego mu zlecenia bez próby zrozumienia sytuacji. Do wyjaśnienia pozostaje także, urwana w finale zeszłego sezonu, dynamika w relacji pomiędzy nim a jasnowłosą eksagentką CIA.
Fundamentalną zagadką sezonu będzie więc pytanie, kto chce śmierci Carrie. Łatwym domysłem jest któraś z terrorystycznych organizacji, ale bliższe prawdy może być zwrócenie się przeciw niej rządu USA (czego sugestie stopniowo otrzymujemy). Niekoniecznie musi to być skłócony z nią Saul, ale na przykład stojący wyżej w hierarchii, indywidualnie podejmujący decyzje Dar Adal. Można być pewnym, że szykuje się tutaj niemałe zaskoczenie.
Szczęśliwe zakończenie niekoniecznie pasuje do natury „Homeland” - może więc twórcy i stacja postanowią zakończyć produkcję potężnym uderzeniem, jakim byłaby śmierć Carrie? To intrygujący pomysł, aby zwieńczyć jej historię i definitywnie zakończyć cały serial, który jest już przecież coraz bliższy ostatecznego finału.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Wróg publiczny (2 października 2011)
- Rebelia (9 października 2011)
- Konfrontacja (16 października 2011)
- Niepowodzenie (23 października 2011)
- Blind Spot (30 października 2011)
- The Good Soldier (6 listopada 2011)
- The Weekend (13 listopada 2011)
- Achilles Heel (20 listopada 2011)
- Crossfire (27 listopada 2011)
- Representative Brody (4 grudnia 2011)
- The Vest (11 grudnia 2011)
- Marine One (18 grudnia 2011)
Sezon 2
- The Smile (30 września 2012)
- Beirut is Back (7 października 2012)
- State of Independence (14 października 2012)
- New Car Smell (21 października 2012)
- Q&A (28 października 2012)
- A Gettysburg Address (4 listopada 2012)
- The Clearing (11 listopada 2012)
- I’ll Fly Away (18 listopada 2012)
- Two Hats (25 listopada 2012)
- Broken Hearts (2 grudnia 2012)
- In Memoriam (9 grudnia 2012)
- The Choice (16 grudnia 2012)
Sezon 3
- Tin Man is Down (29 września 2013)
- Uh… Oh… Ah… (6 października 2013)
- Tower of David (13 października 2013)
- Game On (20 października 2013)
- The Yoga Play (27 października 2013)
- Still Positive (3 listopada 2013)
- Gerontion (10 listopada 2013)
- A Red Wheelbarrow (17 listopada 2013)
- One Last Thing (24 listopada 2013)
- Good Night (1 grudnia 2013)
- Big Man in Tehran (8 grudnia 2013)
- The Star (15 grudnia 2013)
Sezon 4
- The Drone Queen (5 października 2014)
- Trylon and Perisphere (5 października 2014)
- Shalwar Kameez (12 października 2014)
- Iron in the Fire (19 października 2014)
- About a Boy (26 października 2014)
- From A to B and Back Again (2 listopada 2014)
- Redux (9 listopada 2014)
- Halfway to a Donut (16 listopada 2014)
- There’s Something Else Going On (23 listopada 2014)
- 13 Hours in Islamabad (7 grudnia 2014)
- Krieg Nicht Lieb (14 grudnia 2014)
- Long Time Coming (21 grudnia 2014)
Sezon 5
- Separation Anxiety (4 października 2015)
- The Tradition of Hospitality (11 października 2015)
- Super Powers (18 października 2015)
- Why is This Night Different? (25 października 2015)
- Better Call Saul (1 listopada 2015)
- Parabiosis (8 listopada 2015)
- Oriole (15 listopada 2015)
- All About Allison (22 listopada 2015)
- The Litvinov Ruse (29 listopada 2015)
- New Normal (6 grudnia 2015)
- Our Man in Damascus (13 grudnia 2015)
- A False Glimmer (20 grudnia 2015)
Sezon 6
- Fair Game (15 stycznia 2017)
- The Man in the Basement (22 stycznia 2017)
- The Covenant (29 stycznia 2017)
- A Flash of Light (12 lutego 2017)
- Casus Belli (19 lutego 2017)
- The Return (26 lutego 2017)
- Imminent Risk (5 marca 2017)
- Alt.Truth (12 marca 2017)
- Sock Puppets (19 marca 2017)
- The Flag House (26 marca 2017)
- R is for Romeo (2 kwietnia 2017)
- America First (9 kwietnia 2017)
Sezon 7
- Enemy of the State (11 lutego 2018)
- Rebel Rebel (18 lutego 2018)
- Standoff (25 lutego 2018)
- Like Bad at Things (4 marca 2018)
- Active Measures (11 marca 2018)
- Species Jump (18 marca 2018)
- Andante (25 marca 2018)
- Lies, Amplifiers, F**king Twitter (1 kwietnia 2018)
- Useful Idiot (8 kwietnia 2018)
- Clarity (15 kwietnia 2018)
- All In (22 kwietnia 2018)
- Paean to the People (29 kwietnia 2018)
Sezon 8
- Episode 1 (9 lutego 2020)
- Catch and Release (16 lutego 2020)
- False Friends (23 lutego 2020)
- TBA (1 marca 2020)
- Chalk Two Down (8 marca 2020)
- Two Minutes (15 marca 2020)
- F**ker Shot Me (22 marca 2020)
- Threnody(s) (29 marca 2020)
- In Full Flight (5 kwietnia 2020)
- Designated Driver (12 kwietnia 2020)
- The English Teacher (19 kwietnia 2020)
- Prisoners of War (26 kwietnia 2020)
Co o tym sądzisz?