Serial:
Dziewczyny nad wyrazSezon:
1Premiera (Świat):
29 sierpnia 2017Kraj produkcji:
USAGatunek:
Dramat
Najnowsza recenzja redakcji
Odcinek Before Tequila Sunrise daje okazję swoim bohaterom, by się lepiej poznali. Nie mówimy tutaj oczywiście o samych głównych paniach: Sutton, Jane i Kat, ale o postaciach drugoplanowych, które do tej pory w przyjemny sposób uzupełniały wątki właściwe. Praktycznie wszystkich ważniejszych bohaterów zamknięto w jednym miejscu - budynku magazynu Scarlet - z którego nie mogli wyjść, ponieważ prezydent USA ucztował w jednej z pobliskich restauracji. Pracownicy okolicznych biur musieli zatem pozostać na miejscu, co w przypadku redakcji Scarlet skutkuje kilkoma ciekawymi momentami.
Przede wszystkim powrócił związek Pinstripe i Jane. Ten pierwszy stracił pracę, co jest wynikiem zwolnień, o których była mowa w poprzednim odcinku. Chemia między bohaterami dalej jest wyczuwalna, a ich duet jest jednym z ciekawszych w całym serialu. Dynamika pomiędzy postaciami nie jest ani wymuszona, ani męcząca, a lekko sarkastyczne poczucie humoru im towarzyszące zdecydowanie sprawdza się na ekranach. Z racji ograniczenia przestrzeni dla bohaterów, odcinek wydaje się być bardziej intensywny, a sama atmosfera zagęszczona od dwuznacznych spojrzeń i ukrytych sojuszy. Oczywiście spora dawka ekstrawagancko podanego alkoholu ma również wpływ na bieg wydarzeń. Gra polegająca na tym, by wypić shota za każdym razem, kiedy wspominane jest nazwisko prezydenta, dodaje miłego, rebelianckiego akcentu pokazującego ducha amerykańskiego społeczeństwa.
Serial poruszył też wątek migracji i ograniczeń terytorialnych, a to za sprawą postaci Adeny. Artystka nie została wpuszczona do USA, ponieważ status jej wizy nie był do końca jasny, a bilet wykupiony w jedną stronę nie nie robi pozytywnego wrażenia. W podobnej sytuacji, nie tak dawno temu, znaleźli się niektórzy obywatele Stanów Zjednoczonych, którym nowy prezydent odebrał możliwość powrotu do kraju. Problem jak najbardziej na czasie, choć jak zwykle serial poszedł na ideologiczną łatwiznę. Produkcja zmusza swoich widzów do myślenia, otwiera drzwi do dyskusji, ale po prostu jej nie podejmuje. W zamian za to dostaliśmy pięknie nakręconą randkę pomiędzy paniami, która może cieszyć wyłącznie oko. Dramat osób koczujących na lotnisku został ubrany w zbyt jasne i ciepłe kolory. Nawet tych kilka łez nie przekonuje za bardzo do powagi sytuacji. Adena i Kat spędzają uroczą noc na lotnisku, odpoczywają w stylowym hotelu, mając jedynie paręnaście godzin, by nacieszyć się sobą. Kat odkrywa jak bezpieczne, ale nudne, było jej dotychczasowe życie. Adena z kolei, podróżowała po świecie, odkrywając nie tylko świat, ale i siebie samą. Staje się dzięki temu inspiracją dla wszystkich tych, którzy boją się zrobić pierwszy krok ku własnym marzeniom. Niestety, nie wystarcza to Kat, która mimo że wydaje się być gotowa, by porzucić wszystko i podążyć za Adeną, ostatecznie nie podejmuje ryzyka. Sytuacja jak najbardziej znajoma tym, którzy choć raz się nad czymś wahali. Doskonale widać, że serial bardzo stara się otwierać oczy widzom, mobilizować ich do działania, w pewien sposób nawet wpłynąć na ich decyzje. I mimo całej mojej sympatii dla takiej “misji” czuję się nieco rozczarowana. Czegoś mi brakuje tutaj, takiej małej wisienki na torcie ideologii. Być może doczekam się na mocniejszy, bardziej życiowy akcent w finale sezonu.
Odcinek stoi również pod znakiem poważnego dylematu w życiu Jane. Młoda dziennikarka waha się pomiędzy lojalnością wobec Scarlet a przerażającym, ale być bardziej ambitnym i satysfakcjonującym etatem w magazynie Incite. Przez cały odcinek Jane rozważa za i przeciw zmiany pracy, robi listy, analizuje, a przede wszystkim rozmawia na ten temat ze wszystkimi, tylko nie z Jacqueline. W efekcie dochodzi do kilku dość standardowych wpadek i komicznych sytuacji, które są ogólnie dobre, ale nic ponad to. Jest zabawnie i lekko, ale zrezygnowano z elementów zaskoczenia. Mam dosyć mieszane uczucia wobec tego wątku i nie do końca są dla mnie jasne intencje twórców pod tym względem. Serial żyje magazynem Scarlet i więzią pomiędzy głównymi bohaterkami. Takie rozłączenie ich losów może zwiastować koniec dla pewnej bardzo charakterystycznej cechy całego serialu. Nie jestem po prostu przekonana, czy aby pewno jest to dobre rozwiązanie na tym etapie. Fabularnie stanowi to dość mocny konflikt popychający znacząco akcję do przodu i być może wynikną z tego ciekawe pomysły na przyszłość. Póki co jednak podchodzę do całej tej zmiany pracy sceptycznie i bez większego entuzjazmu.
Warto również zwrócić uwagę, że serial zdecydował się dość mocno porównać związki swoich bohaterów. Od jakiegoś czasu mniejszości seksualne domagają się pozytywnej reprezentacji swoich spraw w telewizji. The Bold Type ewidentnie wychodzi im naprzeciw, choć tym samym dyskredytuje (nie zawsze, ale jednak) heteroseksualne związki. Chodzi tutaj o sceny erotyczne pomiędzy Sutton i Alexem a Kat i Adeną. O ile dwie panie dostały pełną romantyzmu scenerię, a sam akt wychodzi z poczucia miłości i więzi o tyle Sutton i Alex kochają się na szybko i po dużej dawce alkoholu. Nawet sposób w jaki pokazano poranek po szalonej nocy jest całkowicie odmienny. Sutton i Alex, niczym prawie obcy sobie ludzie wstają do swoich spraw, gdzie z kolei Kat i Adena mają jeszcze czułe pięć minut dla siebie. Takie skontrastowanie relacji bohaterów posiada jednoznacznie oceniający wydźwięk. Nie wiem, czy w tym przypadku nie jest to aż przedobrzone. Zastanawia mnie tylko, na ile chodzi tu o kontrast homo/hetero związku, a na ile pokazanie różnych motywów w relacji pomiędzy partnerami, np. po alkoholu czy pod wpływem impulsu.
Odcinek Before Tequila Sunrise nie jest zły, choć do najłatwiejszych też nie należy. Twórcy zdecydowali się podjąć kilka ciekawych tematów, choć nie do końca udźwignęli ich ciężar. Niemniej jednak forma, w jakiej podają owe dylematy jak zwykle zadowala i stoi na równym poziomie. Jest szybko, przyjemnie i ciekawie i jeżeli komuś do tej pory nie przeszkadzał bardzo feministyczny wydźwięk, to i teraz nie będzie to większym problemem. Serial zbliża się do końca i przed nami pozostał już tylko finał.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (20 czerwca 2017)
- O Hell No (11 lipca 2017)
- The Woman Behind the Clothes (18 lipca 2017)
- If You Can’t Do It with Feeling (25 lipca 2017)
- No Feminism in the Champagne Room (1 sierpnia 2017)
- The Breast Issue (8 sierpnia 2017)
- Three Girls in a Tub (15 sierpnia 2017)
- The End of the Beginning (22 sierpnia 2017)
- Before Tequila Sunrise (29 sierpnia 2017)
- Carry the Weight (5 września 2017)
Sezon 2
- Feminist Army (12 czerwca 2018)
- Rose Colored Glasses (12 czerwca 2018)
- The Scarlet Letter (19 czerwca 2018)
- OMG (26 czerwca 2018)
- Stride of Pride (3 lipca 2018)
- The Domino Effect (10 lipca 2018)
- Betsy (17 lipca 2018)
- Plan B (24 lipca 2018)
- Trippin (31 lipca 2018)
- We’ll Always Have Paris (7 sierpnia 2018)
Sezon 3
- The New Normal (9 kwietnia 2019)
- Plus It Up (16 kwietnia 2019)
- Stroke of Genius (23 kwietnia 2019)
- The Deep End (30 kwietnia 2019)
- Technical Difficulties (7 maja 2019)
- #TBT (14 maja 2019)
- Mixed Messages (21 maja 2019)
- Revival (28 maja 2019)
- Final Push (4 czerwca 2019)
- Breaking Through the Noise (11 czerwca 2019)
Sezon 4
- Episode 1 (23 stycznia 2020)
- #Scarlet (30 stycznia 2020)
- Marathon (6 lutego 2020)
- Babes In Toyland (13 lutego 2020)
- Tearing Down The Donut Wall (20 lutego 2020)
- To Peg Or Not To Peg (27 lutego 2020)
- The Space Between (5 marca 2020)
- Stardust (12 marca 2020)
- 5, 6, 7, 8 (19 marca 2020)
- Some Kind Of Wonderful (26 marca 2020)
- Episode 11 (11 czerwca 2020)
- Snow Day (18 czerwca 2020)
- Lost (25 czerwca 2020)
- The Truth Will Set You Free (2 lipca 2020)
- Love (9 lipca 2020)
- Not Far from the Tree (16 lipca 2020)
Sezon 5
- Episode 1 (26 maja 2021)
- The Crossover (2 czerwca 2021)
- Rolling into the Future (9 czerwca 2021)
- Day Trippers (16 czerwca 2021)
- Don't Turn Away (23 czerwca 2021)
- I Expect You to Have Adventures (30 czerwca 2021)
Co o tym sądzisz?