Życie na podglądzie
Trudno oprzeć się wrażeniu, że w dzisiejszych czasach jesteśmy podglądani na wiele różnych sposobów. Kamer i mikrofonów zapisujących obraz i dźwięk przybywa nie tylko na ulicach, ale też w naszych domach. A co, jeśli są one wykorzystywane do dobrych celów? Główni bohaterowie Impersonalnych mogą na ten temat powiedzieć coś więcej. W Polsce serial stacji CBS debiutuje na rynku DVD z pierwszym sezonem.
Trudno oprzeć się wrażeniu, że w dzisiejszych czasach jesteśmy podglądani na wiele różnych sposobów. Kamer i mikrofonów zapisujących obraz i dźwięk przybywa nie tylko na ulicach, ale też w naszych domach. A co, jeśli są one wykorzystywane do dobrych celów? Główni bohaterowie Impersonalnych mogą na ten temat powiedzieć coś więcej. W Polsce serial stacji CBS debiutuje na rynku DVD z pierwszym sezonem.
"Jesteś obserwowany" – tymi słowami rozpoczyna się każdy odcinek Impersonalnych. Nie odbierając nic aktorom wcielającym się w głównych bohaterów, w produkcji stacji CBS kluczową rolę odgrywa bohater fikcyjny, którym jest tajemnicza Maszyna, sztuczna inteligencja zaprojektowana w założeniach do wykrywania aktów terroryzmu. Jej działanie jest jednak znacznie szersze i napędza ono całą fabułę serialu. Jej poziom zaawansowania sprawia, że Maszyna dostrzega też zagrożenia życia ludzkiego, które z perspektywy bezpieczeństwa narodowego są zupełnie nieistotne. To właśnie tymi sprawami zajmują się główni bohaterowie Impersonalnych – Harold Finch (w tej roli Michael Emerson) oraz John Reese (Jim Caviezel).
Ich współpracę można określić jako momentami szorstką przyjaźń, szczególnie na początku serialu. Finch jest geniuszem i milionerem, a Maszynę, którą stworzył, traktuje jak swoje dziecko. Sam jednak nie jest w stanie ratować ludzi przed zagrożeniami wskazywanymi dzięki sztucznej inteligencji (i to nie tylko dlatego, że jest kaleką). Jego partnerem i facetem od czarnej roboty jest były agent CIA John Reese nazywany "człowiekiem w garniturze" i o nieznanej dla stróżów prawa tożsamości. Teoretycznie wydaje się, że Impersonalni to tylko zwykły serial kryminalny opowiadający co tydzień o tym samym. Na szczęście dla widzów to tylko pozory.
Pierwszy sezon Impersonalnych emitowany był w sezonie 2010/11, a jego format można uznać za prekursora współczesnych seriali dramatycznych. Produkcja Jonathana Nolana i J.J. Abramsa wytyczyła szlaki wielu amerykańskim produkcjom, które oglądamy dzisiaj. Stacja CBS jeszcze niedawno była znana głównie z produkcji cechujących się "sprawami tygodnia", niezależnymi wątkami, dzięki którym widz bez problemu mógł opuścić kilka odcinków w trakcie emisji całego sezonu. Wiedział wtedy, że nic nie straci. Format ten odszedł jednak w zapomnienie, a w jego miejscu wyrosło coś podobnego, ale jednocześnie zupełnie nowego.
Fabuła Impersonalnych to aktualnie (amerykańska telewizja kończy właśnie emisję trzeciej serii) jedna z najbardziej skomplikowanych fabularnie i wielowątkowych produkcji obecnych w ramówce. Nolan i Abrams stworzyli serial będący z pozoru dramatem proceduralnym. Niemal w każdym odcinki główni bohaterowie otrzymują numer ubezpieczenia osoby, którą trzeba uratować. Jednocześnie w tle rozwijają ogromną liczbę wątków związanych nie tylko z Finchem i Reese'em, ale też z Maszyną. Do serialu wprowadzają nowych bohaterów z pozoru drugoplanowych, którzy w dalszej części odgrywają kluczową rolę. Dzięki połączeniu sprawy tygodnia z ogromną liczbą wątków pobocznych systematycznie rozwijanych co odcinek produkcja CBS stała się przystępna zarówno dla fanów oglądających serial co tydzień, jak i dla tych, którzy przed telewizorem przesiadują rzadziej.
Z pozoru proste rozwiązanie fabularne sprawiło, że Impersonalni to do dziś jeden z najlepszych amerykańskich seriali emitowanych w telewizji ogólnodostępnej. Inteligentnie rozpisana fabuła sprawia, że każdy element odcinka ma tutaj jakieś znaczenie. Pod koniec pierwszego sezonu pojawia się sporo odniesień do tego, co oglądaliśmy na początku – i na odwrót. Odpowiedzi na pytania postawione w trakcie całej serii poznajemy na samym końcu. Nolan i Abrams połączyli najlepsze elementy znane z amerykańskich seriali. Dzięki temu w ich produkcji coś dla siebie znajdzie zarówno fan Impersonalni i ciągłej fabuły, jak i wielbiciel Kryminalnych zagadek Las Vegas, który lubi, gdy każdy epizod opowiada inną historię.
Co warte podkreślenia – Impersonalni to serial dramatyczny nastawiony na stosunkowo szybką akcję. Nie brakuje pościgów, strzelanin, scen walk. Wszystko to jest jednak odpowiednio zbalansowane. Trudno narzekać na nudę, a gdy na ekranie nie dzieje się zbyt dużo, Finch lub Reese z dużą łatwością zaskakują błyskotliwymi dialogami (często z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru). Nie brakuje też cliffhangerów, które nie zostają wyjaśnione w następnym odcinku, a nawiązań do nich szukać należy w epizodach późniejszych.
Pierwszy sezon Impersonalnych w naszym kraju został wydany na sześciu płytach DVD. Wydawca, firma Galapagos, zapakował je w solidny plastikowy box bez tekturowej nakładki (znanej choćby z wydań Gry o tron). Ogromnie cieszy, że na okładce poza polskim tytułem znalazło się też miejsce dla oryginalnego "Person of Interest", co pozwoli kupującym szybciej rozpoznać serial na półce w sklepie. Na płytach nie brakuje też kilku dodatków (bez polskich napisów): rozszerzonej wersji pilotowego odcinka, gagów z planu, a także interesującego materiału "Życie w czasach nadzoru", w którym o swoim serialu opowiada Jonathan Nolan.
Impersonalni to jeden z tych seriali, które zapamiętamy na długo. Pierwszy sezon to tylko wstęp, przystawka do wydarzeń, które mają miejsce w kolejnych seriach. Jeśli jeszcze nie zaczęliście oglądać tej produkcji, nadróbcie czym prędzej zaległości, a pierwszy sezon na DVD w Polsce jest do tego świetną okazją. Polecamy. Lepszego serialu łączącego ciągłą fabułę z serialem proceduralnym na rynku nie znajdziecie.
Tytuł oryginału: "Person of Interest" (6 DVD)
Produkcja: USA, 2010
Czas trwania: 967 min.
Dźwięk: angielski (DD 5.1), polski (lektor 2.0), węgierski (2.0)
Format: 16:9
Dystrybucja: Galapagos
Napisy: polskie, węgierskie, tureckie
Dodatki (tylko w oryginalnej wersji językowej):
- rozszerzona wersja pilota wraz z komentarzem,
- gagi z planu,
- dokument "Życie w czasach nadzoru".
Poznaj recenzenta
Marcin RączkaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat