Naukowcy znaleźli prosty sposób na pozbycie się mdłości podczas grania w VR
Technologia wirtualnej rzeczywistości ma zapewniać pełną immersję w odbiorze cyfrowych treści, ale jest z tym pewien kłopot. Błędnik niektórych użytkowników źle reaguje na VR. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc innowacyjny system haptyczny.
Technologia wirtualnej rzeczywistości ma zapewniać pełną immersję w odbiorze cyfrowych treści, ale jest z tym pewien kłopot. Błędnik niektórych użytkowników źle reaguje na VR. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc innowacyjny system haptyczny.

Z technologicznego punktu widzenia płynne poruszanie się bo rozległych krainach VR nie jest żadnym problemem – wystarczy skorzystać z gałek analogowych, aby przejść Half-Life: Alyx tak, jak każdą inną odsłonę serii, w trybie pierwszoosobowym. Niestety, błędnik części użytkowników wirtualnej rzeczywistości źle to znosi, w skrajnych przypadkach doprowadzając do mdłości i zawrotów głowy.
Zespół naukowców z Narodowego Uniwersytetu Tajwańskiego, National Chengchi University oraz Texas A&M University opracował system wsparcia haptycznego, który może rozwiązać ten problem. Podczas konferencji CHI 2020 zaprezentowano WalkingVibe, układ interakcji człowiek-komputer wykorzystujący proste sygnały haptyczne do zniwelowania dyskomfortu podczas korzystania z technologii VR.
W trakcie testów laboratoryjnych naukowcy przetestowali różne metody radzenia sobie z nudnościami. Eksperymentowano m.in. z miniaturowymi stukaczami, które delikatnie uderzają w głowę użytkownika oraz układem wibracyjnym, drgającym synchronicznie z ruchem gracza na ekranie.
Po przebadaniu 240 ochotników okazało się, że zastosowanie dwustronnego systemu wibracyjnego pozwala w zauważalny sposób zredukować dyskomfort występujący podczas płynnego przemieszczania się w wirtualnych światach.
Ale choć badania nad WalkingVibe przebiegają obiecująco i zamontowanie takiego układu wewnątrz gogli nie powinno stanowić większego problemu, zespół podchodzi do swoich badań z dystansem. System testowany był pasywnie, ochotnicy nie mieli wpływu na tor przemieszczania się bohatera, a podczas całego eksperymentu pozostawali w pozycji siedzącej. Aby WalkingVibe zrewolucjonizowało branżę, należy przeprowadzić szereg dalszych badań i przetestować system w bardziej chaotycznych warunkach.
Źródło: Road to VR



naEKRANIE Poleca
ReklamaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 42 lat
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1994, kończy 31 lat
ur. 1981, kończy 44 lat
ur. 1973, kończy 52 lat

