Gry Alternatywnej Rzeczywistości – interaktywna promocja
ARGs, czyli gry alternatywnej rzeczywistości, to ciekawy sposób na promocję poprzez zaangażowanie ludzi do udziału w pełnej tajemnic zabawie.
ARGs, czyli gry alternatywnej rzeczywistości, to ciekawy sposób na promocję poprzez zaangażowanie ludzi do udziału w pełnej tajemnic zabawie.
Temat, który dziś poruszę, jest dla mnie niesamowicie zabawny. Bo kiedy kogoś spytam o to, czy wie czym jest ARG, spotykam się ze zdziwionymi minami i negatywnymi odpowiedziami. Gdy tłumaczę, o co w ARG chodzi, od razu spotyka mnie reakcja „Czemu ja wcześniej o tym nie słyszałem?!”. Może chodzi o to, że społeczeństwo nie lubi trudnych rozwiązań, które nie są od razu wyłożone na tacy i nie gra dla grania tylko dla wygrywania? A może po prostu o to, że to wciąż niespopularyzowana forma reklamy i rozrywki?
Marketing w sferze filmów i seriali ewoluował – to oczywiste. Standardem już jest pompowanie przez producentów ogromnych pieniędzy w kampanie reklamowe kolejnych części swoich hitów. Smutną rzeczywistością są także zwiastuny, które niegdyś jedynie uchylały przed widzem niewielki rąbek fabuły, by dziś streścić mu jej całość. Wraz z pojawieniem się Internetu, kwestią czasu było wykorzystanie go do promowania swoich produkcji na nowe sposoby. I tak właśnie możemy cieszyć się Alternative Reality Games – Grami Rzeczywistości Alternatywnej.
Istnieje kilka wyjaśnień, czym jest rzeczone ARG i czasami znacząco różnią się one podejściem do tematu – nic w tym dziwnego, gdyż to stosunkowo świeży pomysł, wciąż nie w pełni ukształtowany i zwyczajnie trudny do jednoznacznego zdefiniowania. Najprościej rzecz ujmując, ARG to interaktywne opowiadanie pewnej historii (najczęściej za pomocą Internetu), która – by mogła dojść do swego finału – potrzebuje aktywnej społeczności graczy, szukających tropów związanych z fabułą ARG i rozwiązujących napotkane na drodze zagadki.
Mimo iż już na początku lat 90. ubiegłego wieku powstawały gry z założeniami zbliżonymi do tych prezentowanych przez dzisiejsze ARG, pierwszym tego typu produktem powszechnie uznaje się ARG towarzyszące filmowi Artificial Intelligence: AI. The Beast, bo tak nazwana przez społeczność została gra, początek miała na napisach końcowych pierwszego zwiastuna filmu; tam właśnie wnikliwi widzowie mogli dostrzec imię i nazwisko osoby figurującej jako terapeutka maszyn – Jeanine Salla. Inny trailer natomiast zawierał ukryty numer telefonu. Gdy się pod niego zadzwoniło i postępowało zgodnie ze wskazówkami, dostawało się maila, mówiącego że „Jeanine jest kluczem”. Trzecią „króliczą norą”, czyli poszlaką, była zakodowana wiadomość na odwrocie niektórych plakatów filmu – Evan Chan was murdered. Jeanine is the key. Kolejnym etapem było przeszukiwanie dziesiątek stron internetowych dotyczących Jeanine, Evana i stworzonego na potrzeby produkcji świata – stron Anti-Robot Militia oraz Coalition of Robot Freedom. Gra trwała 12 tygodni i zapoczątkowała żywot ARG w naszym świecie.
Gry Alternatywnej Rzeczywistości mają wiele twarzy. Obecnie nie są związane stricte tylko z promocją produkcji filmowych i gier wideo; zdarzają się przypadki, że dotyczą dzieł książkowych czy muzycznych, a od jakiegoś czasu w Stanach niebywałą popularnością cieszą się niekomercyjne, stworzone przez graczy dla graczy ARG. W Polsce trudno o jakieś dobre i zarazem komercyjne ARG – ba, takie właściwie nie istnieją. Inaczej rzecz ma się z tymi fanowskimi – w 2013 roku Stowarzyszenie Topografie zaczęło realizować pierwszą Grę Alternatywnej Rzeczywistości w Polsce pod nazwą Retorda. Akcja miała miejsce w Bełchatowie, a głównym bohaterem był naukowiec, Szymon Kamiński, były pracownik firmy NanoLabs – produkującej części do robotów – którego celem było użycie ich technologii w imię znaczącego powiększenia swojej fortuny. Ambitny projekt nie przyniósł jednak ani dużej liczby graczy, ani popularności ARG w Polsce.
- 1 (current)
- 2
Źródło: fot. Cloverfield ARG
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat