Najnowsza recenzja redakcji
Udręczona Carrie, w psychotycznej panice, przewracająca nerwowo oczami na widok Saula to scena którą miłośnicy formatu zapamiętają bardzo długo. Finałowy los głównej bohaterki jest doskonałym podsumowaniem tego sezonu i świetnie wpisuje się w przesłanie serialu. Mathison poświęca wszystko dla swojego kraju – włącznie ze zdrowiem psychicznym. Jasne stają się powody, dla których twórcy męczyli Carrie przez długie odcinki bieżącego sezonu. Czytelny staje się również zwrot fabularny, podczas którego agentka bardzo szybko wraca do formy i jest gotowa na kolejną misję. W świetle wszystkich wydarzeń z siódmej serii poświęcenie Mathison niszczy ją doszczętnie. Sposób w jaki kraj dziękuję jej za oddanie, daje mocno do myślenia.
Zanim Carrie trafia do rosyjskiego więzienia, gdzie konfrontuje się z bezwzględnością Yevgeny’a Gromova, widzowie zostają uraczeni całkiem interesującą sekwencją akcji. Ulice Moskwy stają się polem chaotycznych działań amerykańskiej jednostki, próbującej wywieźć Simone Martin do USA, wyprowadzając tym samym w pole rosyjskie służby. Motyw ten trzyma w napięciu jak w starych dobrych szpiegowskich dreszczowcach. W momencie gdy Saul wraz z Simone i ekipą zostają zatrzymani przez służby graniczne i rozpoczyna się zamieszanie podczas którego obie strony niebezpiecznie wymachują bronią, naprawdę trudno domyślić się finału tej sytuacji. Podobnie jak rezultatu ucieczki Carrie, po wąskich moskiewskich uliczkach i reakcji Gromova na zdemaskowanie agentki.
Trochę bardziej przewidywalny jest wątek więzienny, podczas której Carrie zostaje skonfrontowana z dobrodusznym strażnikiem, imieniem Aleksander. Ogłada i zaangażowanie emocjonalne w los amerykanki nie zwiodły chyba żadnego widza. Klawisz od początku wydaje się podejrzany i aż dziw bierze że Mathison tak łatwo daje się wymanewrować Gromovowi. Bohaterka sama przecież wielokrotnie używała podobnych metod (nawet w bieżącym sezonie z Dante Allenem) i mało wiarygodne jest, że będąc przetrzymywana przez najbardziej bezwzględną służbę wywiadowczą świata, Carrie staje się tak mało uważna i dajea się podejść we wręcz dziecinny sposób.
Podobnie można odebrać drugi główny wątek sezonu czyli polityczną rozgrywkę w Białym Domu. Elisabeth Keane po znokautowaniu swoich przeciwników, nagle idzie po rozum do głowy i po nagłym ataku wątpliwości moralnych, decyduje się przekazać władzę swojemu zastępcy. Podczas pożegnalnego przemówienia padają znamienne słowa o rodzących się dyktaturach i krajach gdzie upada demokracja. Elisabeth Keane, widząc jak łatwo wódz, działając pod wpływem emocji, może sięgnąć po autorytarne środki, składa rezygnację.
Oczywiście powyższe wydarzenia trzeba traktować z przymrużeniem oka. Niestety oddalają one serial nieco od realizmu, stawiając na czystą fikcję. Trudno sobie wyobrazić podobne zachowanie u polityków w naszej rzeczywistości. Zasady demokracji naginane są na co dzień na całym świecie. Manipulacja, populizm, socjotechnika i zarządzanie przez kryzys, to przecież dzień powszedni wielu demokratycznych rządów. Tendencje te wpisują się w tezę pani prezydent o tym że współcześnie wolny świat nie upada w trakcie zbrojnych rewolt, ale podczas stopniowych działań zdeterminowanych ludzi. Uderzenie się w pierś przez Elisabeth Keane wywołuje jednak uśmiech politowania. O ile jej przemówienie można odnieść do zwiastowanego przez obserwatorów politycznych końca demokracji liberalnej, to już sama abdykacja nie jest zbyt wiarygodna. Szkoda że Homeland w finale siódmego sezonu uderza w tak niskie tony, bo do tej pory kluczem do sukcesu serialu było skrupulatne odzwierciedlanie rzeczywistej sytuacji globalnej.
O ile wątek polityczny kończy się fiaskiem, to opowieść o poświęceniu i udręczeniu głównej bohaterki robi wrażenie. Doskonale koresponduje z pierwszymi sezonami, opowiadającymi o naiwnym żołnierzu, wykorzystanym przez poszczególne reżimy do brutalnej walki politycznej. Carrie Mathison, podobnie jak niegdyś Nick Brody jest ofiarą ideałów, wartości i niewłaściwie pojmowanego patriotyzmu. Poświęcenie rodziny, zdrowia czy nawet życia dla państwa które finalnie okazuje się machiną działającą według bezwzględnego systemu to przesłanie, towarzyszące serialowi od pierwszych sezonów. W najnowszej serii również ma dobitny wydźwięk. Szkoda tylko że wątek polityczny mitręży nieco tą tezę, wyprowadzając opowieść na manowce populizmu.
Mimo to przedostatnią serię Homeland trzeba uznać za sukces, ponieważ po raz kolejny twórcom udaje się zachować niesamowicie równy poziom. Sezon wciąż jest niemiłosiernie aktualny. Wiele wydarzeń (fake news, rosyjska dezinformacja, nacjonalizmy) jest żywcem wyjętych z ogólnoświatowych programów informacyjnych. Dzięki temu Homeland wciąż stanowi ważny komentarz w kwestii współczesności, nawet wtedy gdy korzysta z atrakcyjnych fabularnie, ale mniej realistycznych środków. Wielki finał serialu już za rok. Czy Carrie zdąży uleczyć swój umysł aby po raz kolejny poświęcić się dla wolnego świata?
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Wróg publiczny (3 października 2011)
- Rebelia (10 października 2011)
- Konfrontacja (17 października 2011)
- Niepowodzenie (24 października 2011)
- Blind Spot (30 października 2011)
- The Good Soldier (6 listopada 2011)
- The Weekend (13 listopada 2011)
- Achilles Heel (20 listopada 2011)
- Crossfire (27 listopada 2011)
- Representative Brody (4 grudnia 2011)
- The Vest (11 grudnia 2011)
- Marine One (18 grudnia 2011)
Sezon 2
- The Smile (1 października 2012)
- Beirut is Back (8 października 2012)
- State of Independence (15 października 2012)
- New Car Smell (22 października 2012)
- Q&A (28 października 2012)
- A Gettysburg Address (4 listopada 2012)
- The Clearing (11 listopada 2012)
- I’ll Fly Away (18 listopada 2012)
- Two Hats (25 listopada 2012)
- Broken Hearts (2 grudnia 2012)
- In Memoriam (9 grudnia 2012)
- The Choice (16 grudnia 2012)
Sezon 3
- Tin Man is Down (29 września 2013)
- Uh… Oh… Ah… (6 października 2013)
- Tower of David (13 października 2013)
- Game On (20 października 2013)
- The Yoga Play (27 października 2013)
- Still Positive (3 listopada 2013)
- Gerontion (10 listopada 2013)
- A Red Wheelbarrow (17 listopada 2013)
- One Last Thing (24 listopada 2013)
- Good Night (1 grudnia 2013)
- Big Man in Tehran (8 grudnia 2013)
- The Star (15 grudnia 2013)
Sezon 4
- The Drone Queen (5 października 2014)
- Trylon and Perisphere (5 października 2014)
- Shalwar Kameez (12 października 2014)
- Iron in the Fire (19 października 2014)
- About a Boy (26 października 2014)
- From A to B and Back Again (2 listopada 2014)
- Redux (9 listopada 2014)
- Halfway to a Donut (16 listopada 2014)
- There’s Something Else Going On (23 listopada 2014)
- 13 Hours in Islamabad (7 grudnia 2014)
- Krieg Nicht Lieb (14 grudnia 2014)
- Long Time Coming (21 grudnia 2014)
Sezon 5
- Separation Anxiety (4 października 2015)
- The Tradition of Hospitality (11 października 2015)
- Super Powers (18 października 2015)
- Why is This Night Different? (25 października 2015)
- Better Call Saul (1 listopada 2015)
- Parabiosis (8 listopada 2015)
- Oriole (15 listopada 2015)
- All About Allison (22 listopada 2015)
- The Litvinov Ruse (29 listopada 2015)
- New Normal (6 grudnia 2015)
- Our Man in Damascus (13 grudnia 2015)
- A False Glimmer (20 grudnia 2015)
Sezon 6
- Fair Game (15 stycznia 2017)
- The Man in the Basement (22 stycznia 2017)
- The Covenant (29 stycznia 2017)
- A Flash of Light (12 lutego 2017)
- Casus Belli (19 lutego 2017)
- The Return (26 lutego 2017)
- Imminent Risk (5 marca 2017)
- Alt.Truth (12 marca 2017)
- Sock Puppets (19 marca 2017)
- The Flag House (26 marca 2017)
- R is for Romeo (2 kwietnia 2017)
- America First (9 kwietnia 2017)
Sezon 7
- Enemy of the State (11 lutego 2018)
- Rebel Rebel (18 lutego 2018)
- Standoff (25 lutego 2018)
- Like Bad at Things (4 marca 2018)
- Active Measures (11 marca 2018)
- Species Jump (18 marca 2018)
- Andante (25 marca 2018)
- Lies, Amplifiers, F**king Twitter (1 kwietnia 2018)
- Useful Idiot (8 kwietnia 2018)
- Clarity (15 kwietnia 2018)
- All In (22 kwietnia 2018)
- Paean to the People (29 kwietnia 2018)
Sezon 8
- Episode 1 (9 lutego 2020)
- Catch and Release (16 lutego 2020)
- False Friends (23 lutego 2020)
- TBA (1 marca 2020)
- Chalk Two Down (8 marca 2020)
- Two Minutes (15 marca 2020)
- F**ker Shot Me (22 marca 2020)
- Threnody(s) (29 marca 2020)
- In Full Flight (5 kwietnia 2020)
- Designated Driver (12 kwietnia 2020)
- The English Teacher (19 kwietnia 2020)
- Prisoners of War (26 kwietnia 2020)


