Serial:
OutlanderKraj produkcji:
USAGatunek:
Przygodowy, Sci-Fi, Fantasy
Najnowsza recenzja redakcji
Telewizja przez ostatnie lata przyzwyczaiła nas do wszelkiego kalibru scen przemocy, które czasami przewijają się przez ekran niemalże w charakterze ozdobników i elementów scenografii, jakby twórcom wydawało się, że dorzucenie odciętej kończyny tu czy obdartych ze skóry zwłok tam w jakiś sposób uatrakcyjni ich produkcję. Tymczasem przyzwyczajany do takich obrazów odbiorca z czasem przestaje zwracać na nie uwagę i beznamiętnie trawi każdą jatkę razem z kolacją. Zdarzają się jednak produkcje, które potrafią używać brutalnych scen tam, gdzie są one faktycznie nośnikiem fabuły i mają rzeczywisty, silny wpływ tak na bohaterów, jak i na emocje widza, a nie tylko wywołują sensację tym, co jeszcze można pokazać dla samego pokazania. I czasami potrafią jeszcze wspomnianym widzem wstrząsnąć.
"Outlander" to serial brutalnie szczery - również w przypadku tego, co przyniósł za sobą finał pierwszego sezonu. Założę się, że wielu widzów zadaje sobie pytanie, czy naprawdę trzeba było to pokazać. To okropne, paskudne i obrzydliwe. Takie jest i takie ma być. Nie da się czegoś takiego pokazać w ładny sposób, bez wywołania w widzu uczucia silnego dyskomfortu, nagłej chęci zwymiotowania i przytulenia kurzu pod kanapą. Tylko w ten sposób możemy w pełni zrozumieć, przez co przechodzi Jamie, poczuć ciężar koszmaru, który niczym wypalone na skórze inicjały pozostawia piętno na całe życie. Tylko w ten sposób można było pokazać, jak pod wpływem fizycznych i psychicznych tortur człowiek powoli zaczyna godzić się na wszystko, zatracając podstawowe poczucie godności aż do ostatecznego poniżenia, kiedy powstaje poczucie winy i uczucie obrzydzenia do samego siebie.
Kultura masowa ma tendencję do trywializowania i stereotypizacji gwałtu - rzuca nim lekko na prawo i lewo jako jeszcze jednym wątkiem fabularnym. "Outlander" stawia przemoc seksualną na właściwym miejscu, w rzędzie rzeczy ohydnych, których tak naprawdę nie chcemy oglądać. Ta sama kultura masowa przyzwyczaiła nas też do automatycznego obsadzania kobiet w roli ofiary (nawet serial Starz robił to przecież do tej pory). To kobiety padają ofiarami przemocy seksualnej - mężczyzn ona nie dotyczy, jakby w ogóle nie istniała, bardzo rzadko się o niej rozmawia. "Outlander" łamie ten stereotyp, przy okazji każąc nam zadać sobie pytanie: czy bylibyśmy tak samo zbulwersowani, gdyby na miejscu Jamiego znalazła się Claire?
[video-browser playlist="708928" suggest=""]
Trzeba mieć odwagę, żeby nie cofnąć się przed zwizualizowaniem takiego wątku w telewizji, mimo że Moore i tak pokazał tylko to, co niezbędne, zanurzając wszystko w mocnym półmroku więziennej celi i oszczędnym kadrowaniu, minimalizując jak to tylko możliwe dyskomfort widza (złagodzono także znacznie ten najbardziej upokarzający dla Jamiego aspekt). Ale trzeba chyba jeszcze więcej odwagi, żeby to zagrać, a do tego zrobić to tak dobrze jak Sam Heughan i Tobias Menzies.
Jak się okazuje, to nie jedyny stereotyp, który łamie finał sezonu. Do tej pory można było odnieść wrażenie, że - podobnie jak w innych tego typu historiach - bohaterka skończy w roli tak zwanej „damy w opałach” i pozwoli ratować się ukochanemu z kolejnych opresji. Ostatecznie tak się jednak nie dzieje i w "To Ransom a Man's Soul" (a nawet wcześniej) następuje kompletne odwrócenie ról. To Claire jest bohaterem, rycerzem na białym koniu, Orfeuszem, który zejdzie do piekła, żeby wyprowadzić z niego swojego męża, nie oglądając się za siebie.
Czy ten finał ma jakieś wady? W moim odczuciu niestety tak. Zabrakło jednego odcinka, który pozwoliłby nie zredukować do kilku krótkich scen jednego z najładniejszych rozdziałów powieści (zupełnie nie pojmuję, czemu w zamian za to nie zrezygnowano z "The Search"). Nawet jeśli odżałujemy tygodnie, a nawet miesiące spędzone przez Fraserów w opactwie wśród mnichów, powolny proces leczenia Jamiego, spokój, jaki odnajduje obydwoje bohaterów, filozoficzne dysputy Claire i brata Anzelma, powolne odbudowywanie relacji emocjonalnych i fizycznych (choć może Moore zostawił część tego na kolejny sezon); nawet jeśli odłożymy na bok książkę i skupimy się na samym serialu, "To Ransom a Man's Soul" pozostaje nadal odcinkiem niezbalansowanym. Koszmar Wentworth nie zostaje zrównoważony przez powolne wychodzenie z mroku. Nawet tempo i sposób, w jaki Claire stawia na nogi człowieka, który dopiero co usilnie próbował się zabić, wydają się dość niewiarygodne. To wszystko trwa za krótko, dzieje się za szybko, za bardzo na łeb na szyję, jakby najbardziej liczyła się akcja, w momencie, kiedy aż się prosi o chwilę wytchnienia, zatrzymania się i spojrzenia w głąb. I nawet wizualnie piękna scena na statku, jakże romansowa (aż nieco kiczowata), pozwalająca złapać wreszcie oddech po wszystkich klaustrofobicznych pomieszczeniach, w których rozgrywa się akcja odcinka, nie jest w stanie zastąpić tego odczucia katharsis i być wystarczającą gratyfikacją dla widzów, którzy sami jeszcze nie zdążyli otrząsnąć się z traumy Wentworth. Rozumiem, że Moore chciał dać widzom w nagrodę jakiś happy ending, ale akurat takim zakończeniem podkopał nieco emocjonalną siłę tego, co odważył się pokazać wcześniej.
Czytaj również: „Constantine” nie żyje. Oficjalnie nie będzie 2. sezonu
Tak samo, jak trudno ogląda się ten odcinek, jest także trudno go ocenić. Pomimo wszelkich jego wad i zakończenia, które zbyt szybko przeskakuje od koszmaru do radości, umniejszając poniekąd w uproszczony sposób na chwilę obecną ciężar traumy bohaterów, jest to odcinek wyjątkowy w telewizyjnym krajobrazie, łamiący stereotypy, schematy i tabu (nie mówiąc już o tym, że po raz kolejny rewelacyjnie zagrany) - i podobnie jak wcześniej „The Wedding”, tworzący historię telewizyjnych seriali.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Sassenach (9 sierpnia 2014)
- Castle Leoch (16 sierpnia 2014)
- The Way Out (23 sierpnia 2014)
- The Gathering (30 sierpnia 2014)
- Rent (6 września 2014)
- The Garrison Commander (13 września 2014)
- The Wedding (20 września 2014)
- Both Sides Now (27 września 2014)
- The Reckoning (4 kwietnia 2015)
- By the Pricking of My Thumbs (11 kwietnia 2015)
- The Devil's Mark (18 kwietnia 2015)
- Lallybroch (25 kwietnia 2015)
- The Watch (2 maja 2015)
- The Search (9 maja 2015)
- Wentworth Prison (16 maja 2015)
- To Ransom a Man's Soul (30 maja 2015)
Sezon 2
- Through a Glass, Darkly (9 kwietnia 2016)
- Not in Scotland Anymore (16 kwietnia 2016)
- Useful Occupations and Deceptions (23 kwietnia 2016)
- La Dame Blanche (30 kwietnia 2016)
- Untimely Resurrection (7 maja 2016)
- Best Laid Schemes... (14 maja 2016)
- Faith (21 maja 2016)
- The Fox's Lair (28 maja 2016)
- Je Suis Prest (4 czerwca 2016)
- Prestonpans (11 czerwca 2016)
- Vengeance Is Mine (18 czerwca 2016)
- The Hail Mary (25 czerwca 2016)
- Dragonfly in Amber (9 lipca 2016)
Sezon 3
- The Battle Joined (10 września 2017)
- Surrender (17 września 2017)
- All Debts Paid (24 września 2017)
- Of Lost Things (1 października 2017)
- Freedom & Whisky (8 października 2017)
- A. Malcolm (22 października 2017)
- Crème de Menthe (29 października 2017)
- First Wife (5 listopada 2017)
- The Doldrums (12 listopada 2017)
- Heaven & Earth (19 listopada 2017)
- Uncharted (26 listopada 2017)
- The Bakra (3 grudnia 2017)
- Eye of the Storm (10 grudnia 2017)
Sezon 4
- America the Beautiful (4 listopada 2018)
- Do No Harm (11 listopada 2018)
- The False Bride (18 listopada 2018)
- Common Ground (25 listopada 2018)
- Savages (2 grudnia 2018)
- Blood of My Blood (9 grudnia 2018)
- Down the Rabbit Hole (16 grudnia 2018)
- Wilmington (23 grudnia 2018)
- The Birds & The Bees (30 grudnia 2018)
- The Deep Heart's Core (6 stycznia 2019)
- If Not for Hope (13 stycznia 2019)
- Providence (20 stycznia 2019)
- Man of Worth (27 stycznia 2019)
Sezon 5
- The Fiery Cross (16 lutego 2020)
- Between Two Fires (23 lutego 2020)
- Free Will (1 marca 2020)
- The Company We Keep (8 marca 2020)
- Perpetual Adoration (15 marca 2020)
- Better to Marry Than Burn (22 marca 2020)
- The Ballad of Roger Mac (29 marca 2020)
- Famous Last Words (12 kwietnia 2020)
- Monsters and Heroes (19 kwietnia 2020)
- Mercy Shall Follow Me (26 kwietnia 2020)
- Journeycake (3 maja 2020)
- Never My Love (10 maja 2020)
- Yule Log (17 maja 2020)
Sezon 6
- Echoes (6 marca 2022)
- Allegiance (13 marca 2022)
- Temperance (20 marca 2022)
- Hour of the Wolf (27 marca 2022)
- Give Me Liberty (3 kwietnia 2022)
- The World Turned Upside Down (10 kwietnia 2022)
- Sticks and Stones (24 kwietnia 2022)
- I Am Not Alone (1 maja 2022)
Sezon 7
- A Life Well Lost (16 czerwca 2023)
- The Happiest Place on Earth (23 czerwca 2023)
- Death Be Not Proud (30 czerwca 2023)
- A Most Uncomfortable Woman (7 lipca 2023)
- Singapore (14 lipca 2023)
- Where The Waters Meet (21 lipca 2023)
- A Practical Guide For Time-Travelers (28 lipca 2023)
- Turning Points (11 sierpnia 2023)
- TBA (22 listopada 2024)