
Najnowsza recenzja redakcji
Wprawdzie w liczbie postaci i wątków dziejących się w różnych czasach i miejscach „Outlander” daleko do „Game of Thrones”, niemniej nadal jest to twardy orzech do zgryzienia. Ron Moore i jego scenarzyści chyba znaleźli metodę na to, jak zjeść ciastko i mieć ciastko. Znów dość znacznie ingerują w fabułę powieści, jednak nadal pozostają wierni jej przekazowi. Nadal też wykreowane przez nich wątki podążają do tego samego celu, mimo że niektóre z nich lub ich części są całkowicie nowe. Przy okazji twórcy dają też więcej miejsca postaciom drugoplanowym. Dzięki temu mają okazję pokazania szerszego spektrum politycznych oraz interpersonalnych rozgrywek i intryg, które coraz ciaśniej tkają się wokół głównych bohaterów. Ale też oczywiście daje to możliwość - i twórcom, i aktorom - stworzenia barwnej galerii postaci. W 10. odcinku szczególnie urzeka Lotte Verbeek jako Geillis Duncan – szczera i jednocześnie tajemnicza kobieta, która sprawia wrażenie, że wie, czego chce, i ocenia trzeźwo oraz cynicznie rzeczywistość i ludzi, ale jest w niej też ledwo uchwytna nuta szaleństwa. Geillis nieustannie balansuje między byciem czarownicą i dobrą wróżką, mieszając w głowie nie tylko Claire, ale przede wszystkim widzom. Podobnie jak główna bohaterka nigdy do końca nie możemy być pewni, czy darzyć żonę prokuratora sympatią, czy też raczej zachować w stosunku do niej bezpieczny dystans.
Centralnym elementem fabuły i przy okazji głównym źródłem komizmu w „By the Pricking of my Thumbs” jest kolejna postać drugoplanowa: z dużym wdziękiem zagrany przez Simona Callowa książę Sandringham – persona trochę kuriozalna, trochę groteskowa, z pozoru nieszkodliwa. Ale równocześnie wykazująca się sprytem i dająca do zrozumienia, że nie da z siebie bezkarnie zrobić durnia. Pytanie, co faktycznie zrobi ze skargą Jamiego człowiek, którego polityczne sympatie i osobiste powiązania są równie zagmatwane jak jego figury stylistyczne. Trudno wyczuć w przypadku tej postaci, czy to tylko kurtuazja i wpływ chwilowego nacisku, czy szczera obietnica. Odcinek 10 zdecydowanie sponsoruje pytanie o to, kto jest naszym wrogiem, a kto przyjacielem. Komu powinniśmy ufać, a kogo unikać?
[video-browser playlist="681759" suggest=""]
"Outlander" znowu zaskakuje narracją - twórcy zdecydowali się poniekąd na wprowadzenie równoległej perspektywy, aby pokazać dwójkę bohaterów jako postacie na równych prawach, a widzowi dać możliwość pełniejszego i równoczesnego wglądu w ich historie. Pozwala to też Jamiemu i Claire na zachowanie indywidualnej odrębności i nie ogranicza ich interakcji tylko do siebie nawzajem. Szczególnie w przypadku Jamiego, którego uwolniono w ten sposób od ograniczeń tego, co wie o nim i w jaki sposób postrzega go Claire. Mam nadzieję, że w takim razie twórcy pozwolą im na komentarze z offu, jeśli już ma być sprawiedliwy podział perspektywy.
Skoro o perspektywach i narracji mowa… O ile pewne rzeczy w serialu trzeba powiedzieć wprost, zamiast tylko zasugerować (inaczej mogłyby zginąć niezauważone), o tyle z drugiej strony inne można pokazać w dużo subtelniejszy sposób niż poprzez narrację z głowy bohaterki. Claire nie musi informować widza o tym, że zaczyna do niej docierać ewolucja własnych uczuć – widz dostaje to pokazane w bardzo ładny i stopniowany sposób, bez konieczności ustawiania po drodze wielkich szyldów i drogowskazów. To się po prostu się dzieje, w gestach i dialogach.
Nie ma chyba sensu w połowie sezonu rozpisywać się o stronie wizualnej, która jest od początku stałym i niezmiennie zachwycającym elementem serialu - o strojach, wystroju zamku Leoch (na okazje i bez okazji), wnętrzach pałacu Sandrighama oraz otaczającym to wszystko szkockim krajobrazie. To, co urzekło mnie szczególnie w tym odcinku, to lasy. Chłodne zielenie i błękity spowite mgłą tworzą atmosferę niesamowitości i godną oprawę wątków związanych z tematyką czarów i lokalnych przesądów. Przyodziana w kawałek zwiewnego materiału czarownica tańcząca wokół małych ognisk nie jest może aż tak malownicza i nie robi takiego wrażenia jak kobiety tańczące w kamiennym kręgu w 1945 roku, ale dzięki naturze oraz rozbrzmiewającym w tle wariacjom na temat "Dance of the Druids" Beara McCreary ma swój niezaprzeczalny urok. Urok, któremu na chwilę ulega nawet sceptyczna Claire.
Czytaj również: Emily Kinney z „The Walking Dead” o swojej roli w „The Flash”
„By the Pricking of my Thumbs” nie jest być może odcinkiem tak spójnym narracyjnie, tematycznie i symbolicznie jak poprzedni, ale nadal dzieje się w nim dużo, w dobrym tempie i przejrzystej konstrukcji, tworząc preludium do kolejnych dramatycznych, zaskakujących i decydujących wydarzeń. Ale na te trzeba jeszcze tydzień poczekać.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Sassenach (9 sierpnia 2014)
- Castle Leoch (16 sierpnia 2014)
- The Way Out (23 sierpnia 2014)
- The Gathering (30 sierpnia 2014)
- Rent (6 września 2014)
- The Garrison Commander (13 września 2014)
- The Wedding (20 września 2014)
- Both Sides Now (27 września 2014)
- The Reckoning (4 kwietnia 2015)
- By the Pricking of My Thumbs (11 kwietnia 2015)
- The Devil's Mark (18 kwietnia 2015)
- Lallybroch (25 kwietnia 2015)
- The Watch (2 maja 2015)
- The Search (9 maja 2015)
- Wentworth Prison (16 maja 2015)
- To Ransom a Man's Soul (30 maja 2015)
Sezon 2
- Through a Glass, Darkly (9 kwietnia 2016)
- Not in Scotland Anymore (16 kwietnia 2016)
- Useful Occupations and Deceptions (23 kwietnia 2016)
- La Dame Blanche (30 kwietnia 2016)
- Untimely Resurrection (7 maja 2016)
- Best Laid Schemes... (14 maja 2016)
- Faith (21 maja 2016)
- The Fox's Lair (28 maja 2016)
- Je Suis Prest (4 czerwca 2016)
- Prestonpans (11 czerwca 2016)
- Vengeance Is Mine (18 czerwca 2016)
- The Hail Mary (25 czerwca 2016)
- Dragonfly in Amber (9 lipca 2016)
Sezon 3
- The Battle Joined (10 września 2017)
- Surrender (17 września 2017)
- All Debts Paid (24 września 2017)
- Of Lost Things (1 października 2017)
- Freedom & Whisky (8 października 2017)
- A. Malcolm (22 października 2017)
- Crème de Menthe (29 października 2017)
- First Wife (5 listopada 2017)
- The Doldrums (12 listopada 2017)
- Heaven & Earth (19 listopada 2017)
- Uncharted (26 listopada 2017)
- The Bakra (3 grudnia 2017)
- Eye of the Storm (10 grudnia 2017)
Sezon 4
- America the Beautiful (4 listopada 2018)
- Do No Harm (11 listopada 2018)
- The False Bride (18 listopada 2018)
- Common Ground (25 listopada 2018)
- Savages (2 grudnia 2018)
- Blood of My Blood (9 grudnia 2018)
- Down the Rabbit Hole (16 grudnia 2018)
- Wilmington (23 grudnia 2018)
- The Birds & The Bees (30 grudnia 2018)
- The Deep Heart's Core (6 stycznia 2019)
- If Not for Hope (13 stycznia 2019)
- Providence (20 stycznia 2019)
- Man of Worth (27 stycznia 2019)
Sezon 5
- The Fiery Cross (16 lutego 2020)
- Between Two Fires (23 lutego 2020)
- Free Will (1 marca 2020)
- The Company We Keep (8 marca 2020)
- Perpetual Adoration (15 marca 2020)
- Better to Marry Than Burn (22 marca 2020)
- The Ballad of Roger Mac (29 marca 2020)
- Famous Last Words (12 kwietnia 2020)
- Monsters and Heroes (19 kwietnia 2020)
- Mercy Shall Follow Me (26 kwietnia 2020)
- Journeycake (3 maja 2020)
- Never My Love (10 maja 2020)
- Yule Log (17 maja 2020)
Sezon 6
- Echoes (6 marca 2022)
- Allegiance (13 marca 2022)
- Temperance (20 marca 2022)
- Hour of the Wolf (27 marca 2022)
- Give Me Liberty (3 kwietnia 2022)
- The World Turned Upside Down (10 kwietnia 2022)
- Sticks and Stones (24 kwietnia 2022)
- I Am Not Alone (1 maja 2022)
Sezon 7
- A Life Well Lost (16 czerwca 2023)
- The Happiest Place on Earth (23 czerwca 2023)
- Death Be Not Proud (30 czerwca 2023)
- A Most Uncomfortable Woman (7 lipca 2023)
- Singapore (14 lipca 2023)
- Where The Waters Meet (21 lipca 2023)
- A Practical Guide for Time-Travelers (28 lipca 2023)
- Turning Points (11 sierpnia 2023)
- Unfinished Business (22 listopada 2024)
- Brotherly Love (29 listopada 2024)
- A Hundredweight of Stones (6 grudnia 2024)
- Carnal Knowledge (13 grudnia 2024)
- Hello, Goodbye (20 grudnia 2024)
- Ye Dinna Get Used to It (27 grudnia 2024)
- Written in My Own Heart's Blood (3 stycznia 2025)
- A Hundred Thousand Angels (17 stycznia 2025)

