Outlander (2014-2019)

Outlander

Serial Outlander to produkcja łącząca kilka gatunków: romans, science fiction, historię i przygodę, która rozgrywa się w dwóch okresach historycznych. Główną bohaterką jest Claire – pielęgniarka opiekująca się rannymi żołnierzami podczas II wojny światowej, która niespodziewanie przenosi się w czasie do roku 1743. Wtedy to zaczyna się jej prawdziwa przygoda.

Trailery i materiały wideo

Outlander - zwiastun

Najnowsza recenzja redakcji

Spodziewająca się dziecka białogłowa czeka na swojego ukochanego w urokliwym i spokojnym azylu. Jej ojciec i matka wyruszają w pełną niebezpieczeństw podróż, aby uratować amanta będącego w niewoli u dzikusów. Ich eskapada kończy się sukcesem, mimo że po drodze przeżywają kilka mrożących krew w żyłach przygód. Finalnie młodzi kochankowie wpadają sobie w ramiona przy dźwiękach chwytającej za serce muzyki. Panna w opałach zdążyła w między czasie urodzić syna, więc niedawno balansujący na granicy życia i śmierci kawaler, za jednym razem zdobywa damę swojego serca oraz potomka.

Ten melodramatyczny rys fabularny jest oczywiście charakterystyczny dla formuły Outlandera, ale mocno niesatysfakcjonujący, jeśli chodzi o standardy współczesnej telewizji. Oczywiste jest, że mamy tu do czynienia z opowieścią opartą na literackim pierwowzorze, jednak twórcy seriali niejednokrotnie udowodnili, że materiał źródłowy w ich rękach może być tworzywem, a nie produktem końcowym. Scenarzyści Outlandera trzymają się ściśle oryginału, jeśli chodzi o najważniejsze momenty historii. Wynikiem tego, fabuła ma klasyczną i mało zaskakującą formę. Amatorzy romansów przygodowych z pewnością będą ukontentowani, jednak poszukujący mniej standardowych rozstrzygnięć mogą poczuć się lekko zawiedzeni.

Zwieńczenie historii czwórki głównych bohaterów jest bardzo przewidywalne. Przez to też postacie tracą swój urok. Każda z nich staje się pewnego rodzaju stereotypem, a przecież początki sezonu nie zapowiadały tak tradycyjnego podejścia do budowania protagonistów. Brianna to niewinna białogłowa, czekająca w połogu na swojego mężczyznę. Roger – fircyk w zalotach, zakochany na zabój amant, który dla miłości jest w stanie poświęcić życie. Jamie ponownie wchodzi w buty dobrego i silnego bohatera, dla którego każdy cel jest osiągalny. A Claire? Niegdyś zadziorna Sassenach i Biała Czarownica, teraz jedynie zatroskana matka. Bohaterka w najnowszym sezonie zupełnie została pozbawiona charakteru.

Twórcy starają się ubarwiać opowieść, wprowadzając wątek poboczny związany z Indianami. Okazuje się że duch Mohawka, którego Claire spotkała na początku sezonu, to kolejny przybysz z przyszłości. Próbował on wzniecić rewolucję wśród Indian, aby zdołali uniknąć czekającego ich smutnego losu. Historia intrygująca, jednak nie posiadająca wielkiej wartości merytorycznej. Również fabularnie okazuje się bez znaczenia. Przybysz zginął, a jego poczynania nic nie zmieniły. Podróżnik w czasie podzielił Mohawków, tworząc radykalne skrzydło w ich społeczności. Twórcy nie akcentują jednak tego faktu, bardzo szybko przechodząc do kolejnych łzawych momentów związanych z Fraserami. Ian postanawia zostać wśród Indian. Skąd ten pomysł? Oczywiście w poprzednich odcinkach widoczna była u niego fascynacja ich kulturą, ale podjęcie tak ekstremalnej decyzji nie ma w sobie za dużo logiki. Niezrozumiałe jest również przywiązanie Mohawków do „Psiej Twarzy”. Autochtoni uparli się, aby Roger na zawsze pozostał w ich niewoli. Jaki mieli w tym cel? Po co im ten biedny Szkot? Czyżby przez Indian przemawiała zwykła, ludzka złośliwość?

Największe zaskoczenie odcinka? Murtagh i ciotka Jocasta lądujący razem w łóżku. Dwójka ta jest kompletnie różna, a zarazem podobna do siebie. Maniery mają zdecydowanie inne, ale łączy ich zadziorny charakter i wewnętrzna siła. Ich romans można uznać za pozytywny akcent, choć ciężko im wyrokować wspólną przyszłość. Również przyjemnie patrzyło się, jak Roger daje łupnia Jamiemu. Oczywiście młody Szkot z XX wieku nie jest żadnym przeciwnikiem dla zahartowanego w bojach Frasera, ale i tak ta gwałtowna konfrontacja jest zadowalającym podsumowaniem trudnej relacji pomiędzy przyszłym teściem i zięciem. Na koniec segmentu twórcy raczą nas jeszcze cliffhangerem, sugerującym, że Roger, nie mogąc udźwignąć straszliwej prawdy o dziecku Brianny, opuszcza swoją ukochaną. Całe szczęście serial szybko rozwiewa wątpliwości i para młodych kochanków wpada sobie w ramiona. Dobrze, że tak się dzieje, bo gdyby twórcy kazali nam czekać na to oczywiste rozstrzygnięcie do kolejnego sezonu, moglibyśmy poczuć, że ktoś obraża naszą inteligencję.

Outlander nie oparł się jednak całkowicie dyskretnemu urokowi cliffhangerów. Końcówka zapowiada kolejne dramatyczne wydarzenia, w których tym razem główną rolę będą odgrywać Jamie i Murtagh. Jednym słowem, na następny sezon zostajemy w Ameryce. Czy jest to dobra wiadomość? Produkcja w czwartej serii miał kilka słabszych momentów, ale przeważnie trzymał zadowalający poziom. Fantastyki było jak na lekarstwo, a dominowała tradycyjna forma. Próbę wprowadzenia nowego bezlitosnego antagonisty można uznać za udaną, choć nie wiemy, czy Bonnet jeszcze pojawi się w serialu. Czy cliffhanger, zapowiadający bardziej dynamiczne wątki w kolejnej odsłonie, jest szansą na polepszenie jakości fabuły? Tak, o ile twórcy zdecydują się nieco pomieszać szyki bohaterom. Nikomu nie przeszkadzałby przecież trochę bardziej pogmatwany i skomplikowany Outlander. Finałowy odcinek jest doskonałym przykładem tego, że zbyt proste rozwiązania są w stanie położyć opowieść zarówno na płaszczyźnie fabularnej, jak i emocjonalnej. Dlatego też zakończenie sezonu nie można uznać za w pełni satysfakcjonujące.

Sezony

Sezon 1

  1. Sassenach (9 sierpnia 2014)
  2. Castle Leoch (16 sierpnia 2014)
  3. The Way Out (23 sierpnia 2014)
  4. The Gathering (30 sierpnia 2014)
  5. Rent (6 września 2014)
  6. The Garrison Commander (13 września 2014)
  7. The Wedding (20 września 2014)
  8. Both Sides Now (27 września 2014)
  9. The Reckoning (4 kwietnia 2015)
  10. By the Pricking of My Thumbs (11 kwietnia 2015)
  11. The Devil’s Mark (18 kwietnia 2015)
  12. Lallybroch (25 kwietnia 2015)
  13. The Watch (2 maja 2015)
  14. The Search (9 maja 2015)
  15. Wentworth Prison (16 maja 2015)
  16. To Ransom a Man’s Soul (30 maja 2015)

Sezon 2

  1. Through a Glass, Darkly (9 kwietnia 2016)
  2. Not in Scotland Anymore (16 kwietnia 2016)
  3. Useful Occupations and Deceptions (23 kwietnia 2016)
  4. La Dame Blanche (30 kwietnia 2016)
  5. Untimely Resurrection (7 maja 2016)
  6. Best Laid Schemes… (14 maja 2016)
  7. Faith (21 maja 2016)
  8. The Fox’s Lair (28 maja 2016)
  9. Je Suis Prest (4 czerwca 2016)
  10. Prestonpans (11 czerwca 2016)
  11. Vengeance Is Mine (18 czerwca 2016)
  12. The Hail Mary (25 czerwca 2016)
  13. Dragonfly in Amber (9 lipca 2016)

Sezon 3

  1. The Battle Joined (10 września 2017)
  2. Surrender (17 września 2017)
  3. All Debts Paid (24 września 2017)
  4. Of Lost Things (1 października 2017)
  5. Freedom & Whisky (8 października 2017)
  6. A. Malcolm (22 października 2017)
  7. Crème de Menthe (29 października 2017)
  8. First Wife (5 listopada 2017)
  9. The Doldrums (12 listopada 2017)
  10. Heaven & Earth (19 listopada 2017)
  11. Uncharted (26 listopada 2017)
  12. The Bakra (3 grudnia 2017)
  13. Eye of the Storm (10 grudnia 2017)

Sezon 4

  1. America the Beautiful (4 listopada 2018)
  2. Do No Harm (11 listopada 2018)
  3. The False Bride (18 listopada 2018)
  4. Common Ground (25 listopada 2018)
  5. Savages (2 grudnia 2018)
  6. Blood of My Blood (9 grudnia 2018)
  7. Down the Rabbit Hole (16 grudnia 2018)
  8. Wilmington (23 grudnia 2018)
  9. The Birds & The Bees (30 grudnia 2018)
  10. The Deep Heart’s Core (6 stycznia 2019)
  11. If Not for Hope (13 stycznia 2019)
  12. Providence (20 stycznia 2019)
  13. Man of Worth (27 stycznia 2019)

Sezon 5

  1. TBA (16 lutego 2020)

Sezon 6

Co o tym sądzisz?

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV