Firma Harman opatentowała system latających głośników dla wirtualnej rzeczywistości
Koncerny technologiczne imają się najróżniejszych sztuczek, aby wyprodukować przestrzenne brzmienie. Firma Harman wpadła na szalony pomysł - chce, aby głośniki latały nad naszymi głowami.
Koncerny technologiczne imają się najróżniejszych sztuczek, aby wyprodukować przestrzenne brzmienie. Firma Harman wpadła na szalony pomysł - chce, aby głośniki latały nad naszymi głowami.

Mimo iż opatentowanie jakiegoś rozwiązania nie jest jednoznaczne z wprowadzeniem go na rynek, od czasu do czasu do urzędów trafiają wnioski, które aż proszą się o realizację. Nawet jeśli wydają się skrajnie dziwaczne i niepraktyczne. Jednym z takich szalonych projektów są latające głośniki od firmy Harman, które miałyby sprawić, że dźwięki przestrzenny wzniósłby się - nomen omen - na wyżyny doskonałości.
Patent, do którego dotarli dziennikarze Variety, opisuje system latającego dźwięku. Użytkownicy gogli rzeczywistości wirtualnej otrzymaliby do dyspozycji małą flotę dronów lub platform zasilanych silnikiem spalinowym, które w czasie rzeczywistym regulowałyby położenie głośników. Zastosowanie takiego dynamicznego zestawu audio pozwoliłoby precyzyjnie sterować rozmieszczeniem źródła dźwięku w przestrzeni, co mogłoby znacząco pogłębić immersyjnośc rozgrywki. Dzięki temu np. odgłosy strzałów dochodziłyby dokładnie z miejsca, z którego ktoś do nas strzela.
Według projektantów Harmana taki system mógłby sprawdzić się znacznie lepiej niż słuchawki zintegrowane z hełmem VR. Statyczne głośniki muszą programowo symulować kierunek rozchodzenia się dźwięku oraz odległość źródła od odbiorcy, a nie zawsze da się to zrobić z należytą precyzją. W teorii latające głośniki nie miałyby z tym większego problemu - po prostu ustawiłyby się w pozycji źródła dźwięku.
Ale choć firma dość entuzjastycznie podchodzi do tego patentu, zdaje sobie sprawę z tego, że nie sprawdziłby się w domowych warunkach - dźwięk z małych głośników mógłby być zagłuszany przez świst silników dronów krążących nam nad głowami. Harman widzi natomiast szansę na wykorzystanie systemu w parkach rozrywki bazujących na technologii VR takich jak The Void stworzony przy współpracy z firmą ILMxLAB:
Szkoda, że projekt ten prawdopodobnie nigdy nie doczeka się realizacji. Chętnie przekonałbym się, jak takie latające drony sprawdzają się w praktyce i czy rzeczywiście są w stanie wygenerować wierniejsze brzmienie niż profesjonalne systemy dźwięku przestrzennego.
Źródło: The Verge / Zdjęcie: uspto.gov



naEKRANIE Poleca
ReklamaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 42 lat
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1994, kończy 31 lat
ur. 1981, kończy 44 lat
ur. 1973, kończy 52 lat

