Samsung chce poprawić wyświetlacze do VR
Koreańczycy zarejestrowali znak towarowy, który zwiastuje nadejście nowej generacji ekranów VR, które sprawią, że wirtualna rzeczywistość stanie się jeszcze bardziej immersyjna.
Koreańczycy zarejestrowali znak towarowy, który zwiastuje nadejście nowej generacji ekranów VR, które sprawią, że wirtualna rzeczywistość stanie się jeszcze bardziej immersyjna.
Wyświetlacze stosowane w goglach VR mają jedną dość poważną wadę. Spoglądamy na nie ze stosunkowo niewielkiej odległości, dlatego bez problemu dostrzegamy przestrzenie między poszczególnymi pikselami, co wpływa negatywnie na immersyjność rozgrywki. Defekt ten nazywa się Screen Door Effect. Samsung postanowił rozwiązać problem projektując wyświetlacz, w którym nie doświadczymy SDE. Firma złożyła już stosowny wniosek w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, w którym Koreańczycy zastrzegli znak towarowy Anti SDE AMOLED.
Na razie nie wiadomo, na jakiej zasadzie miałby działać nowe ekrany Samsunga, ale według dziennikarzy Road to VR korporacja może obrać trzy ścieżki, aby pozbyć się efektu SDE. Jednym z najoczywistszych rozwiązań byłoby zmniejszenie przestrzeni pomiędzy pikselami i subpikselami. Niestety, decydując się na nie istniałoby ryzyko, że niektórzy użytkownicy wciąż dostrzegaliby nieestetyczną siatkę. Można także wykorzystać dodatkową warstwę rozpraszającą, jak zrobili to twórcy gogli OSVR HDK2. Dzięki temu światło emitowane przez poszczególne piksele miesza się ze sobą, zasłaniając czarne przerwy. Taki sposób pozbycia się SDE również nie jest doskonały – warstwa dyfrakcyjna wpływa negatywnie na ostrość obrazu i rozmywa krawędzie wyświetlanych elementów.
Najbardziej prawdopodobnym wyjściem wydaje się stworzenie paneli o bardzo dużej rozdzielczości - a Samsung zademonstrował już taki wyświetlacz podczas Display Week 2018. Wspomniany 2,43-calowy ekran pracował w rozdzielczości 3840 × 2160, czyli przy 1200 DPI, co oznacza, że wyświetlał aż 2,6-raza więcej pikseli na cal niż gogle Oculus Rift czy HTC Vive. Dzięki takiemu rozwiązaniu gry w wirtualnej rzeczywistości wyglądałyby jeszcze lepiej, a grając w Batman: Arkham VR poczulibyśmy się jak prawdziwy gacek na służbie sprawiedliwości.
Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko poczekać na ujawnienie nowej technologii Samsunga. Po cichu liczę także na to, że ekran Anti SDE AMOLED powstaje głównie z myślą o pecetowych goglach VR a nie nowej generacji smartfonów Samsunga przeznaczonych do współpracy z Gear VR.
Źródło: Źródło: roadtovr.com / Zdjęcie: Pixabay
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat