Ujawniono, ile YouTube zarabia na reklamach
YouTube to dla Alphabet prawdziwa żyła złota. Dochody z reklam wyświetlanych w serwisie liczone są w miliardach dolarów i stale rosną.
YouTube to dla Alphabet prawdziwa żyła złota. Dochody z reklam wyświetlanych w serwisie liczone są w miliardach dolarów i stale rosną.
Po wprowadzeniu na polski rynek usługi YouTube Premium w sieci pojawiły się głosy o rzekomym zwiększeniu inwazyjności reklam w platformie. I w tych spekulacjach może tkwić ziarno prawdy. Przedstawiciele Alphabet, spółki-matki Google, po raz pierwszy ujawnili wysokość dochodów reklamowych pochodzących z najpopularniejszego internetowego serwisu wideo, które pokazują skalę zarobków firmy na tej platformie.
Korporacja poinformowała inwestorów, że ostatni kwartał finansowy udało się zamknąć z kwotą przychodu rzędu 46,1 mld dolarów, o 18 proc. wyższą niż w analogicznym okresie rozliczeniowym w roku ubiegłym. Najbardziej interesujący jest jednak raport długofalowy. Firma zdradziła, jak w latach 2017-2019 rozwijały się kluczowe segmenty biznesu Google. Choć w analizowanym okresie dochody związane z wyszukiwarką wzrosły o 40 proc. do oszałamiającego poziomu 98,1 mld dolarów w skali roku, to dynamika rozwoju YouTube'a okazała się najbardziej imponująca.
W ciągu dwóch lat dochody z reklam youtube'owych wzrosły aż o 86 proc. względem 2017 roku, osiągając wartość 15,15 mld dolarów w skali roku. 56-procentowy wzrost zanotowano także w segmencie "dochodów z innych kategorii", czyli ze sprzedaży sprzętu, subskrypcji usług własnych Google czy usług świadczonych w ramach Sklepu Play. To jednak najmniejsza część biznesu Google, która pozwoliła zarobić firmie 5,3 mld dolarów w skali roku.
W tym miejscu warto zestawić dane procentowe z liczbą użytkowników serwisu YouTube, aby zakreślić pełny obraz sytuacji. W 2017 roku z portalu aktywnie korzystało 1,5 mld użytkowników miesięcznie. Dwa lata później YouTube mógł pochwalić się 2 mld aktywnych użytkowników. To wzrost rzędu 33 proc., trzykrotnie mniejszy niż deklarowany wzrost dochodów z reklam. Nie można oczywiście wykluczyć, że tak duża różnica w dynamice przychodów i nowych użytkowników ma związek z inflacją oraz wzrostem ceny jednostek reklamowych, choć może być to także dowód na faktyczny wzrost inwazyjności reklam w serwisie.
Niezależnie od tego, z czego wynikają zwiększone dochody Google w tym segmencie swojego biznesu, jedno jest pewne - firma zarabia coraz więcej na użytkownikach korzystających z YouTube'a. I w najbliższym czasie prawdopodobnie nic się w tej materii nie zmieni.
Źródło: Engaget / Zdjęcie: Pixabay
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1942, kończy 82 lat
ur. 1966, kończy 58 lat
ur. 1974, kończy 50 lat
ur. 1944, kończy 80 lat