Test bezpieczeństwa samochodów: fizyczne przyciski pokonują nowoczesne ekrany dotykowe
Ekrany dotykowe powoli, ale konsekwentnie zastępują fizyczne przyciski jako standardowa metoda obsługi funkcji w samochodach, ale czy są one łatwiejsze lub bezpieczniejsze niż ich odpowiedniki oparte na przyciskach?
Ekrany dotykowe powoli, ale konsekwentnie zastępują fizyczne przyciski jako standardowa metoda obsługi funkcji w samochodach, ale czy są one łatwiejsze lub bezpieczniejsze niż ich odpowiedniki oparte na przyciskach?

Szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägare poddał niedawno próbie kilkanaście pojazdów. W 11 z nich zastosowane były ekrany dotykowe, a tylko w jednym – 17-letnim Volvo V70 – tradycyjne fizyczne przyciski. W teście zmierzono, ile czasu zajmuje kierowcy wykonanie serii podstawowych zadań podczas jazdy z prędkością 110 km/h na godzinę po zamkniętej trasie. Warto zauważyć, że przed rozpoczęciem testów kierowcy mieli czas na zapoznanie się z każdym z samochodów i ich systemami informacyjno-rozrywkowymi.
Testy polegały na wykonaniu czterech zadań, w tym aktywacji podgrzewanych foteli, zwiększeniu temperatury o dwa stopnie i uruchomieniu odmrażacza, a także włączeniu zestawu stereo i ustawieniu stacji na konkretny kanał, zresetowaniu komputera pokładowego i przygaszeniu podświetlenia instrumentów do najniższego poziomu, a następnie wyłączeniu wyświetlacza centralnego.
Bez zaskoczenia okazało się, że w testach najlepiej wypadło Volvo V70 z 2005 roku, w którym przeprowadzenie wszystkich testów zajęło kierowcy jedynie 10 sekund. Jadąc z prędkością 110 km/h pojazd pokonał zaledwie 306 m, gdy kierowca wykonywał zadania testowe.

Na przeciwnym biegunie znajduje się MG Marvel R, kompaktowy chiński SUV. Kierowca potrzebował aż 44,6 sekundy, aby wykonać wszystkie zadania za pomocą ekranu dotykowego i przejechał w tym czasie aż 1372 m. Najlepiej radzącym sobie pojazdem z ekranem dotykowym była Dacia Sandero, której kierowca potrzebował zaledwie 13,5 sekundy na wykonanie wszystkich zadań. Volvo C40 było o włos od tego wyniku, osiągając czas 13,7 sekundy.
Według publikacji, producenci samochodów coraz częściej decydują się na ekrany dotykowe, ponieważ zapewniają one prostsze wnętrze z minimalną ilością części. Księgowi również faworyzują ekrany dotykowe, ponieważ są one tańsze w produkcji i instalacji oraz w razie potrzeby mogą być aktualizowane o dodatkowe funkcje.

Wolicie minimalistyczną estetykę, którą zapewniają nowoczesne pojazdy z ekranami dotykowymi, czy jesteście purystami z zamiłowaniem do wypróbowanych prawdziwych przycisków?
Źródło: Opracowanie własne/TechSpot



naEKRANIE Poleca
ReklamaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 42 lat
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1994, kończy 31 lat
ur. 1981, kończy 44 lat
ur. 1973, kończy 52 lat

