Anastazja (Paulina Pytlak) ma 20 lat, jest uzależniona od komiksów, gorącej czekolady i zakochana w chłopaku z sąsiedztwa. Gdyby tylko mogła, porwałaby go na randkę albo na koniec świata. Niestety to tylko marzenia, bo od dziecka jest przykuta do wózka, a z otoczeniem porozumiewa się za pomocą specjalnego programu. Mimo wszystkich ograniczeń Nastka nie traci pogody ducha, a optymizmem zaraża wszystkich. Najlepszą relację ma z nią starsza siostra Łucja (Joanna Drabik) – wschodząca gwiazda Baletu Narodowego, która właśnie stanęła u progu wielkiej kariery. Anastazję samotnie wychowuje ojciec Poldek (Tomasz Sapryk). Wkrótce życie całej trójki wkroczy w nowy etap, kiedy do ich drzwi zapuka przebojowa sąsiadka z naprzeciwka – Józefina (Kinga Preis). To za jej sprawą Anastazja i jej bliscy odkryją siebie na nowo, a przy okazji staną twarzą w twarz z rodzinną tajemnicą, która aż nazbyt długo czekała na rozwiązanie.
Aktorzy:
Kinga Preis, Karolina Gruszka (5) więcejKompozytorzy:
Bartosz ChajdeckiReżyserzy:
Kinga DębskaProducenci:
Piotr DzieciolScenarzyści:
Kinga DębskaPremiera (Świat):
18 września 2023Premiera (Polska):
6 października 2023Kraj produkcji:
PolskaDystrybutor:
Kino ŚwiatCzas trwania:
94 min.Gatunek:
Komedia, Obyczajowy
Trailery i materiały wideo
Święto ognia - trailer
Najnowsza recenzja redakcji
Święto ognia to taki typowy film tej reżyserki. I nie napisałem tego w negatywnym kontekście! Po prostu Kinga Dębska ma określony styl i sprawnie łączy komedię z historią obyczajową. Widzowie to lubią. Tutaj jest podobnie – pomimo faktu, że pierwowzór literacki nie jest klasyfikowany jako komedia. Mamy więc sporo niewymuszonego humoru, a także uroku, ciepła i dobrych emocji. To sprawia, że seans upływa w przyjemnej atmosferze i wywołuje pozytywne uczucia. To produkcja niewymuszona i szczerze zabawna.
Narratorką opowieści jest osoba z dziecięcym porażeniem mózgowym. Dzięki temu możemy spojrzeć na pewne sprawy z innej perspektywy i – jak to u Kingi Dębskiej bywa – troszkę się wzruszyć. Nie ma w tym ani nic depresyjnego, ani szczególnie smutnego. Historia pokazuje, że osoby z niepełnosprawnością, pomimo braku możliwości normalnej komunikacji, myślą i czują dokładnie tak jak ludzie zdrowi. To zostaje na długo z widzem dzięki świetnej roli nieznanej Pauliny Pytel, która fantastycznie oddaje wszelkie szczegóły zachowania Nastki. Wiarygodność w takiej kreacji jest ważna i na pewno bardzo trudna do osiągnięcia. Młoda aktorka sprawia, że emocjonalnie możemy się w to zaangażować.
Obok tego jest wątek związany z tytułem filmu i siostrą Nastki –baletnicą. Pojawia się w nim jednak wiele stereotypów gatunkowych, m.in. kontuzja dziewczyny i zażywanie leków przeciwbólowych, by dalej tańczyć. Przez to, że wątek oparto na ogranych motywach, nie jest on w stanie porwać i zaangażować. Niczym nie zaskakuje ani nie niesie takiego ładunku emocjonalnego. Trzeba jednak zaznaczyć, że Joanna Drabik dobrze radzi sobie w tej roli. To prawdziwa baletnica, więc w scenach tańca jest szalenie ekspresyjna. Dzięki temu taniec przekazuje więcej emocji niż sceny dialogowe, tak bardzo utopione w filmowych kliszach.
W tym filmie może Wam się spodobać aktorstwo. Tomasz Sapryk i Karolina Gruszka mają dobre sceny. Jednak ekran kradnie Kinga Preis w roli sąsiadki bohaterów, która nawiązuje z nimi bliskie relacje. Zabawna, przebojowa, czuła i szalenie pozytywna! To taki niesamowity wulkan energii, który staje się najmocniejszym punktem produkcji. Czuć, że reżyserka dała aktorce sporo przestrzeni i możliwości, a artystka to wykorzystuje i błyszczy na ekranie. Jej postaci nie da się nie pokochać.
Film ma jednak duży problem. To kolejna polska produkcja, która demonizuje raka w sposób okrutny i mało rozsądny. Zamiast edukować i pokazywać, że można walczyć z chorobą i wyjść z niej, ukazano nowotwór jako coś nieuleczalnego i ostatecznego. Kino powinno uczyć, że z chorobami można walczyć. Ten przestarzały motyw staje się wytrychem fabularnym. To jest wyraźna skaza na tym filmie i zwyczajnie niepotrzebny wątek, który i tak pojawia się tylko na chwilę. Niewiele z niego wynika. Rak wydaje się taką emocjonalną manipulacją, która nie sprawdza się na ekranie.
Jestem pewien, że Święto ognia spodoba się wielu widzom. Kinga Dębska umie perfekcyjnie łączyć komedię z obyczajową opowieścią o czymś naprawdę ważnym. Jednak w filmie tym jest też dużo nierówności. Drzemał w tym większy potencjał.