Projekt oparty jest na książce Piper Kerman i opowiada o Piper (Taylor Schilling), zaręczonej kobiecie mieszkającej na Brooklynie, której relacja z dilerką narkotyków (Laura Prepon) sprawia, że zostaje razem z nią aresztowana i skazana na więzienie. Nie mając doświadczenia z prawdziwym życiem, Piper próbuje przeżyć w środowisku bezwzględnych kobiet.
Aktorzy:
Taylor Schilling, Laura Prepon, (18) więcejKompozytorzy:
Scott Doherty, Gwendolyn SanfordReżyserzy:
Andrew McCarthy, Michael TrimProducenci:
Jenji Kohan, Mark A. BurleyProducenci:
Jenji KohanPremiera (Świat):
11 lipca 2013Kraj produkcji:
USACzas trwania:
60 min.Gatunek:
Komedia, Dramat
Trailery i materiały wideo
Orange is The New Black - zwiastun
Najnowsza recenzja redakcji
Orange Is the New Black w ostatnich latach tracił na jakości i można było odnieść wrażenie, że gdzieś brakuje pomysłu na dokończenie tego serialu w sposób ponadprzeciętny. To samo odczucie towarzyszy mi w finałowym sezonie, który wydaje się być o wszystkim i zarazem o niczym. Wiele wątków strasznie się dłuży i czuć, że pomysłu na 13 odcinków to tutaj nie ma. W porównaniu do poprzednich sezonów brakuje w tej historii jakiegoś celu i fundamentu, który był podstawą zaangażowania widza w opowieść. Tutaj obserwujemy codzienne życie, problemy, z którymi muszą się borykać postaci i konflikty. A te w dużej mierze są przekombinowane, sztampowe i nieciekawe.
Kłopot jest taki, że twórcy z jakichś przyczyn uznali, iż w sumie happy end dla większości postaci nie jest wskazany. Nie mam nic przeciwko słodko-gorzkim zakończeniom, jeśli są przemyślane, zrobione dobrze i ciekawie. Przez tego typu podejście niektóre postaci stały się irytującym stereotypem (Daia jako dilerka narkotyków, konflikt z jej matką, która zachowuje się irracjonalnie w tym sezonie), który emocjonalnie niczego nie oferuje. Inne są festiwalem kiepskich pomysłów, które nijak nie pasują do klimatu serialu i nie są w stanie wywołać najmniejszych emocji. Głównie przez to, że takie rozwiązania jak demencja Red czy powrót Lorny do szaleństwa sprawiają wrażenie banału, który wchodzi na rejony sztampy i nie ma w sobie krzty głębszego przyjrzenia się danemu problemowi. A do tego poświęcenie czasu na poznawanie przeszłości nowych postaci w finałowym sezonie wydaje się jedną z najgorszych decyzji, bo... kogo interesują na tym etapie nowe bohaterki? Tego typu zabiegami bez pomysłu, wizji czy jakiejś głębszej kreatywności wypełniany jest czas ekranowy sezonu.
Większy problem mam z tym, jak czasem twórcy chcą poruszać istotne tematy, choć ich seriale głównie są rozrywkowe. Orange is The New Black przeważnie bawił, wzruszał, a dopiero gdzieś na końcu omawiał jakieś społeczne kwestie. Dlatego wprowadzenie w tym sezonie wątku o ICE, czyli agencji zajmującej się nielegalnymi imigrantami w USA, wydaje się kompletnym nieporozumieniem. Nie dlatego, że scenarzyści stwierdzili, że trzeba wprowadzić "nowe" więzienia i poszukać jakiegoś rozwiązania, ale głównie dlatego, że przez polityczne pobudki temat jest potraktowany karygodnie i banalnie. Mamy jedną perspektywę ustaloną, że agenci ICE to bezmyślne potwory na usługach korporacji, a imigrantki to biedne ofiary systemu. Powierzchowność aż boli, bo jeśli już chcemy poruszać ważny społecznie temat, trzeba się w niego wgryźć głębiej. Zamiast tego dostajemy nudne oczywistości i przewidywalne zabiegi fabularne polane kiczowatym sosem artystycznej wizji (scena ze "znikającymi" imigrantkami z samolotu). Sam wątek może trafić bardziej do Amerykanów, bo problem jest im bliższy i przez to też, być może, nie dostrzegą jego ogólnikowości. Tak jakby trochę zapomniano, że to serial na cały świat i historie trzeba przedstawiać w sposób uniwersalny. Obok tego kompletnie zbyteczny wątek #MeToo, który prawdopodobnie został wprowadzony tylko dlatego, by Kaputo pojawiał się dłużej w tym sezonie. Potraktowano to równie po macoszemu.
Taystee wywołuje u mnie bardzo mieszane odczucia. Z jednej strony jej depresja jest zrozumiała, ale jednocześnie dostajemy rozwiązana fabularnie przeciągające ją w nieskończoność i przez to tworzące uczucie nudy. Nie potrafiono jakoś szczególnie zaangażować w dramat Taystee, który na tle innych bohaterek, jest przejmujący i poważny. Z drugiej strony jest problem jej przemiany, gdzie tak szybko wróciła do "dawnej" siebie, że można było nie zauważyć, kiedy to miało miejsce. Prawda jest taka, że jest to jeden z niewielu wątków, które wywołują emocje i potrafią poruszyć. Wszystko dzięki Danielle Brooks, która stworzyła kapitalną kreację, udowadniając, że jest jedną z bardziej utalentowanych osób w obsadzie. Tak komediowo, jak i dramatycznie. Kontrast jest nieprawdopodobny, gdy postawimy ją obok Uzo Aduby w roli Suzanne, która po latach powtarza jedynie do znudzenia to samo i jest jedną z najsłabszych postaci tego sezonu. Patrząc na wszystkie postacie, to chyba najlepsze zakończenie ma Maria Ruiz, która w odróżnieniu od każdej innej osoby, przeszła niesamowitą przemianę przez te lata, stając się kimś, kto pozostawia z pozytywnym wrażeniem. Taki dowód na skutek rehabilitacji w więzieniu połączony z pracą nad samą sobą. To dzięki niej też dostajemy naprawdę mocną i poruszającą scenę konfrontacji ze strażnikiem którego torturowała podczas zamieszek. Tego typu momenty wyrywają 7. sezon z objęć sztampy i braku pomysłu na 13 odcinków.
Trudno tak naprawdę pisać o Piper, bo jej wątek jest, tak jak wielu innych, oklepany do granic możliwości. Niełatwo jest się jej pogodzić z życiem poza więzieniem. Jednocześnie obok tego twórcy raczą widzów irytującym i absurdalnym zachowaniem bohaterki. Ten moment, gdy decyduje się wziąć marihuanę, bo brat jej powiedział, że będzie ok, jest jednym z największym nieporozumień tego sezonu, bo wszyscy wiemy, że najmniejsza wpadka doprowadzi do powrotu do więzienia. Połączenie Piper z nową miłością i rodzącym się problemem z relacją z Alex, staje się czymś, co wlecze się i tak naprawdę nie ma żadnej określonej kulminacji. Brak w tym satysfakcji, humoru, energii i jakiegoś pazura, znanego z poprzednich serii Orange is The New Black. Słodkie zakończenie ze zdaniem sobie przez nią sprawy o nowym otwarciu w życiu pozostawia z obojętnością i brakiem wrażenia, że warto było, a bardziej z pytaniem: To tyle? Już koniec?
Finałowy sezon Orange is The New Black jest dowodem na to, jak zamówienie kolejnych serii z dużym wyprzedzeniem stało się problemem serialu. Przez te ostatnie lata widać było, że twórcy nie mają pomysłu i brak w ekipie świeżej energii, która nie spowodowałaby takiego popadnięcia w totalną monotonię i przedłużanie tego na siłę. Tak naprawdę w 7. sezonie historii jest na co najmniej połowę odcinków, niż w istocie dostajemy. Są w tym momenty emocjonujące, ciekawe i dające poczucie dawnej świetności, kapitalnie zagrane, ale zbyt często są wymieszane z przeciąganiem, naciąganiem i różnymi absurdami. Tak, jak pierwsze sezony wciągały w nieprawdopodobny sposób, zapadały w pamięć i bawiły do łez, tak 7. sezon Orange is The New Black pozostawia z totalną obojętnością i uczuciem nudy. Niby nie jest źle, nie ma nic, co mocno by zdenerwowało (może oprócz zakończenia historii Tiffany Doggett...), ale satysfakcji w tym za grosz.
Pokaż pełną recenzję
Obsada
-
Taylor Schilling Piper ChapmanPiper Chapman
-
Laura Prepon Alex VauseAlex Vause
-
Natasha Lyonne Nicky NicholsNicky Nichols
-
Jason Biggs Larry BloomLarry Bloom
Sezony
Sezon 1
- I Wasn’t Ready (11 lipca 2013)
- Tit Punch (11 lipca 2013)
- Lesbian Request Denied (11 lipca 2013)
- Imaginary Enemies (11 lipca 2013)
- The Chickening (11 lipca 2013)
- WAC Pack (11 lipca 2013)
- Blood Donut (11 lipca 2013)
- Moscow Mule (11 lipca 2013)
- F*cksgiving (11 lipca 2013)
- Bora Bora Bora (11 lipca 2013)
- Tall Men with Feelings (11 lipca 2013)
- Fool Me Once (11 lipca 2013)
- Can’t Fix Crazy (11 lipca 2013)
Sezon 2
- Thirsty Bird (6 czerwca 2014)
- Looks Blue, Tastes Red (6 czerwca 2014)
- Hugs Can Be Deceiving (6 czerwca 2014)
- A Whole Other Hole (6 czerwca 2014)
- Low Self Esteem City (6 czerwca 2014)
- You Also Have a Pizza (6 czerwca 2014)
- Comic Sans (6 czerwca 2014)
- Appropriately Sized Pots (6 czerwca 2014)
- 40 Oz. of Furlough (6 czerwca 2014)
- Little Mustachioed Shit (6 czerwca 2014)
- Take a Break from Your Values (6 czerwca 2014)
- It Was the Change (6 czerwca 2014)
- We Have Manners. We’re Polite. (6 czerwca 2014)
Sezon 3
- Mother’s Day (12 czerwca 2015)
- Bed Bugs and Beyond (12 czerwca 2015)
- Empathy is a Boner Killer (12 czerwca 2015)
- Finger in the Dyke (12 czerwca 2015)
- Fake It Till You Fake It Some More (12 czerwca 2015)
- Ching Chong Chang (12 czerwca 2015)
- Tongue-Tied (12 czerwca 2015)
- Fear, and Other Smells (12 czerwca 2015)
- Where My Dreidel At (12 czerwca 2015)
- A Tittin’ and a Hairin’ (12 czerwca 2015)
- We Can Be Heroes (12 czerwca 2015)
- Don’t Make Me Come Back There (12 czerwca 2015)
- Trust No Bitch (12 czerwca 2015)
- Great Service, Lovely Scent (12 czerwca 2015)
Sezon 4
- Work That Body for Me (17 czerwca 2016)
- Power Suit (17 czerwca 2016)
- (Don’t) Say Anything (17 czerwca 2016)
- Doctor Psycho (17 czerwca 2016)
- We’ll Always Have Baltimore (17 czerwca 2016)
- Piece of Shit (17 czerwca 2016)
- It Sounded Nicer in My Head (17 czerwca 2016)
- Friends in Low Places (17 czerwca 2016)
- Turn Table Turn (17 czerwca 2016)
- Bunny, Skull, Bunny, Skull (17 czerwca 2016)
- People Persons (17 czerwca 2016)
- The Animals (17 czerwca 2016)
- Toast Can’t Never Be Bread Again (17 czerwca 2016)
Sezon 5
- Riot FOMO (9 czerwca 2017)
- Fuck, Marry, Frieda (9 czerwca 2017)
- Pissters! (9 czerwca 2017)
- Litchfield’s Got Talent (9 czerwca 2017)
- Sing It, White Effie (9 czerwca 2017)
- Flaming Hot Cheetos, Literally (9 czerwca 2017)
- Full Bush, Half Snickers (9 czerwca 2017)
- Tied to the Tracks (9 czerwca 2017)
- The Tightening (9 czerwca 2017)
- The Reverse Midas Touch (9 czerwca 2017)
- Breaking the Fiberboard Ceiling (9 czerwca 2017)
- Tattoo You (9 czerwca 2017)
- Storm-y Weather (9 czerwca 2017)
Sezon 6
- Who Knows Better Than I (27 lipca 2018)
- Sh*tstorm Coming (27 lipca 2018)
- Look Out for Number One (27 lipca 2018)
- I’m the Talking Ass (27 lipca 2018)
- Mischief Mischief (27 lipca 2018)
- State of the Uterus (27 lipca 2018)
- Changing Winds (27 lipca 2018)
- Gordons (27 lipca 2018)
- Break the String (27 lipca 2018)
- Chocolate Chip Nookie (27 lipca 2018)
- Well This Took a Dark Turn (27 lipca 2018)
- Double Trouble (27 lipca 2018)
- Be Free (27 lipca 2018)
Sezon 7
- Episode 1 (26 lipca 2019)
- Episode 2 (26 lipca 2019)
- Episode 3 (26 lipca 2019)
- Episode 4 (26 lipca 2019)
- Episode 5 (26 lipca 2019)
- Episode 6 (26 lipca 2019)
- Episode 7 (26 lipca 2019)
- Episode 8 (26 lipca 2019)
- Episode 9 (26 lipca 2019)
- Episode 10 (26 lipca 2019)
- Episode 11 (26 lipca 2019)
- Episode 12 (26 lipca 2019)
- Episode 13 (26 lipca 2019)