Orange Is the New Black (2013-2019)

Orange Is the New Black

Projekt oparty jest na książce Piper Kerman i opowiada o Piper (Taylor Schilling), zaręczonej kobiecie mieszkającej na Brooklynie, której relacja z dilerką narkotyków (Laura Prepon) sprawia, że zostaje razem z nią aresztowana i skazana na więzienie. Nie mając doświadczenia z prawdziwym życiem, Piper próbuje przeżyć w środowisku bezwzględnych kobiet.

Trailery i materiały wideo

Orange is The New Black - zwiastun

Najnowsza recenzja redakcji

Orange Is the New Black w ostatnich latach tracił na jakości i można było odnieść wrażenie, że gdzieś brakuje pomysłu na dokończenie tego serialu w sposób ponadprzeciętny. To samo odczucie towarzyszy mi w finałowym sezonie, który wydaje się być o wszystkim i zarazem o niczym. Wiele wątków strasznie się dłuży i czuć, że pomysłu na 13 odcinków to tutaj nie ma. W porównaniu do poprzednich sezonów brakuje w tej historii jakiegoś celu i fundamentu, który był podstawą zaangażowania widza w opowieść. Tutaj obserwujemy codzienne życie, problemy, z którymi muszą się borykać postaci i konflikty. A te w dużej mierze są przekombinowane, sztampowe i nieciekawe.

Kłopot jest taki, że twórcy z jakichś przyczyn uznali, iż w sumie happy end dla większości postaci nie jest wskazany. Nie mam nic przeciwko słodko-gorzkim zakończeniom, jeśli są przemyślane, zrobione dobrze i ciekawie. Przez tego typu podejście niektóre postaci stały się irytującym stereotypem (Daia jako dilerka narkotyków, konflikt z jej matką, która zachowuje się irracjonalnie w tym sezonie), który emocjonalnie niczego nie oferuje. Inne są festiwalem kiepskich pomysłów, które nijak nie pasują do klimatu serialu i nie są w stanie wywołać najmniejszych emocji. Głównie przez to, że takie rozwiązania jak demencja Red czy powrót Lorny do szaleństwa sprawiają wrażenie banału, który wchodzi na rejony sztampy i nie ma w sobie krzty głębszego przyjrzenia się danemu problemowi. A do tego poświęcenie czasu na poznawanie przeszłości nowych postaci w finałowym sezonie wydaje się jedną z najgorszych decyzji, bo... kogo interesują na tym etapie nowe bohaterki? Tego typu zabiegami bez pomysłu, wizji czy jakiejś głębszej kreatywności wypełniany jest czas ekranowy sezonu. 

Większy problem mam z tym, jak czasem twórcy chcą poruszać istotne tematy, choć ich seriale głównie są rozrywkowe. Orange is The New Black przeważnie bawił, wzruszał, a dopiero gdzieś na końcu omawiał jakieś społeczne kwestie. Dlatego wprowadzenie w tym sezonie wątku o ICE, czyli agencji zajmującej się nielegalnymi imigrantami w USA, wydaje się kompletnym nieporozumieniem. Nie dlatego, że scenarzyści stwierdzili, że trzeba wprowadzić "nowe" więzienia i poszukać jakiegoś rozwiązania, ale głównie dlatego, że przez polityczne pobudki temat jest potraktowany karygodnie i banalnie. Mamy jedną perspektywę ustaloną, że agenci ICE to bezmyślne potwory na usługach korporacji, a imigrantki to biedne ofiary systemu. Powierzchowność aż boli, bo jeśli już chcemy poruszać ważny społecznie temat, trzeba się w niego wgryźć głębiej. Zamiast tego dostajemy nudne oczywistości i przewidywalne zabiegi fabularne polane kiczowatym sosem artystycznej wizji (scena ze "znikającymi" imigrantkami z samolotu). Sam wątek może trafić bardziej do Amerykanów, bo problem jest im bliższy i przez to też, być może, nie dostrzegą jego ogólnikowości. Tak jakby trochę zapomniano, że to serial na cały świat i historie trzeba przedstawiać w sposób uniwersalny. Obok tego kompletnie zbyteczny wątek #MeToo, który prawdopodobnie został wprowadzony tylko dlatego, by Kaputo pojawiał się dłużej w tym sezonie. Potraktowano to równie po macoszemu.

Taystee wywołuje u mnie bardzo mieszane odczucia. Z jednej strony jej depresja jest zrozumiała, ale jednocześnie dostajemy rozwiązana fabularnie przeciągające ją w nieskończoność i przez to tworzące uczucie nudy. Nie potrafiono jakoś szczególnie zaangażować w dramat Taystee, który na tle innych bohaterek, jest przejmujący i poważny. Z drugiej strony jest problem jej przemiany, gdzie tak szybko wróciła do "dawnej" siebie, że można było nie zauważyć, kiedy to miało miejsce. Prawda jest taka, że jest to jeden z niewielu wątków, które wywołują emocje i potrafią poruszyć. Wszystko dzięki Danielle Brooks, która stworzyła kapitalną kreację, udowadniając, że jest jedną z bardziej utalentowanych osób w obsadzie. Tak komediowo, jak i dramatycznie. Kontrast jest nieprawdopodobny, gdy postawimy ją obok Uzo Aduby w roli Suzanne, która po latach powtarza jedynie do znudzenia to samo i jest jedną z najsłabszych postaci tego sezonu. Patrząc na wszystkie postacie, to chyba najlepsze zakończenie ma Maria Ruiz, która w odróżnieniu od każdej innej osoby, przeszła niesamowitą przemianę przez te lata, stając się kimś, kto pozostawia z pozytywnym wrażeniem. Taki dowód na skutek rehabilitacji w więzieniu połączony z pracą nad samą sobą. To dzięki niej też dostajemy naprawdę mocną i poruszającą scenę konfrontacji ze strażnikiem którego torturowała podczas zamieszek. Tego typu momenty wyrywają 7. sezon z objęć sztampy i braku pomysłu na 13 odcinków.

Trudno tak naprawdę pisać o Piper, bo jej wątek jest, tak jak wielu innych, oklepany do granic możliwości. Niełatwo jest się jej pogodzić z życiem poza więzieniem. Jednocześnie obok tego twórcy raczą widzów irytującym i absurdalnym zachowaniem bohaterki. Ten moment, gdy decyduje się wziąć marihuanę, bo brat jej powiedział, że będzie ok, jest jednym z największym nieporozumień tego sezonu, bo wszyscy wiemy, że najmniejsza wpadka doprowadzi do powrotu do więzienia. Połączenie Piper z nową miłością i rodzącym się problemem z relacją z Alex, staje się czymś, co wlecze się i tak naprawdę nie ma żadnej określonej kulminacji. Brak w tym satysfakcji, humoru, energii i jakiegoś pazura, znanego z poprzednich serii Orange is The New Black. Słodkie zakończenie ze zdaniem sobie przez nią sprawy o nowym otwarciu w życiu pozostawia z obojętnością i brakiem wrażenia, że warto było, a bardziej z pytaniem: To tyle? Już koniec? 

Finałowy sezon Orange is The New Black jest dowodem na to, jak zamówienie kolejnych serii z dużym wyprzedzeniem stało się problemem serialu. Przez te ostatnie lata widać było, że twórcy nie mają pomysłu i brak w ekipie świeżej energii, która nie spowodowałaby takiego popadnięcia w totalną monotonię i przedłużanie tego na siłę. Tak naprawdę w 7. sezonie historii jest na co najmniej połowę odcinków, niż w istocie dostajemy. Są w tym momenty emocjonujące, ciekawe i dające poczucie dawnej świetności, kapitalnie zagrane, ale zbyt często są wymieszane z przeciąganiem, naciąganiem i różnymi absurdami. Tak, jak pierwsze sezony wciągały w nieprawdopodobny sposób, zapadały w pamięć i bawiły do łez, tak 7. sezon Orange is The New Black pozostawia z totalną obojętnością i uczuciem nudy. Niby nie jest źle, nie ma nic, co mocno by zdenerwowało (może oprócz zakończenia historii Tiffany Doggett...), ale satysfakcji w tym za grosz. 

Sezony

Sezon 1

  1. I Wasn’t Ready (11 lipca 2013)
  2. Tit Punch (11 lipca 2013)
  3. Lesbian Request Denied (11 lipca 2013)
  4. Imaginary Enemies (11 lipca 2013)
  5. The Chickening (11 lipca 2013)
  6. WAC Pack (11 lipca 2013)
  7. Blood Donut (11 lipca 2013)
  8. Moscow Mule (11 lipca 2013)
  9. F*cksgiving (11 lipca 2013)
  10. Bora Bora Bora (11 lipca 2013)
  11. Tall Men with Feelings (11 lipca 2013)
  12. Fool Me Once (11 lipca 2013)
  13. Can’t Fix Crazy (11 lipca 2013)

Sezon 2

  1. Thirsty Bird (6 czerwca 2014)
  2. Looks Blue, Tastes Red (6 czerwca 2014)
  3. Hugs Can Be Deceiving (6 czerwca 2014)
  4. A Whole Other Hole (6 czerwca 2014)
  5. Low Self Esteem City (6 czerwca 2014)
  6. You Also Have a Pizza (6 czerwca 2014)
  7. Comic Sans (6 czerwca 2014)
  8. Appropriately Sized Pots (6 czerwca 2014)
  9. 40 Oz. of Furlough (6 czerwca 2014)
  10. Little Mustachioed Shit (6 czerwca 2014)
  11. Take a Break from Your Values (6 czerwca 2014)
  12. It Was the Change (6 czerwca 2014)
  13. We Have Manners. We’re Polite. (6 czerwca 2014)

Sezon 3

  1. Mother’s Day (12 czerwca 2015)
  2. Bed Bugs and Beyond (12 czerwca 2015)
  3. Empathy is a Boner Killer (12 czerwca 2015)
  4. Finger in the Dyke (12 czerwca 2015)
  5. Fake It Till You Fake It Some More (12 czerwca 2015)
  6. Ching Chong Chang (12 czerwca 2015)
  7. Tongue-Tied (12 czerwca 2015)
  8. Fear, and Other Smells (12 czerwca 2015)
  9. Where My Dreidel At (12 czerwca 2015)
  10. A Tittin’ and a Hairin’ (12 czerwca 2015)
  11. We Can Be Heroes (12 czerwca 2015)
  12. Don’t Make Me Come Back There (12 czerwca 2015)
  13. Trust No Bitch (12 czerwca 2015)
  14. Great Service, Lovely Scent (12 czerwca 2015)

Sezon 4

  1. Work That Body for Me (17 czerwca 2016)
  2. Power Suit (17 czerwca 2016)
  3. (Don’t) Say Anything (17 czerwca 2016)
  4. Doctor Psycho (17 czerwca 2016)
  5. We’ll Always Have Baltimore (17 czerwca 2016)
  6. Piece of Shit (17 czerwca 2016)
  7. It Sounded Nicer in My Head (17 czerwca 2016)
  8. Friends in Low Places (17 czerwca 2016)
  9. Turn Table Turn (17 czerwca 2016)
  10. Bunny, Skull, Bunny, Skull (17 czerwca 2016)
  11. People Persons (17 czerwca 2016)
  12. The Animals (17 czerwca 2016)
  13. Toast Can’t Never Be Bread Again (17 czerwca 2016)

Sezon 5

  1. Riot FOMO (9 czerwca 2017)
  2. Fuck, Marry, Frieda (9 czerwca 2017)
  3. Pissters! (9 czerwca 2017)
  4. Litchfield’s Got Talent (9 czerwca 2017)
  5. Sing It, White Effie (9 czerwca 2017)
  6. Flaming Hot Cheetos, Literally (9 czerwca 2017)
  7. Full Bush, Half Snickers (9 czerwca 2017)
  8. Tied to the Tracks (9 czerwca 2017)
  9. The Tightening (9 czerwca 2017)
  10. The Reverse Midas Touch (9 czerwca 2017)
  11. Breaking the Fiberboard Ceiling (9 czerwca 2017)
  12. Tattoo You (9 czerwca 2017)
  13. Storm-y Weather (9 czerwca 2017)

Sezon 6

  1. Who Knows Better Than I (27 lipca 2018)
  2. Sh*tstorm Coming (27 lipca 2018)
  3. Look Out for Number One (27 lipca 2018)
  4. I’m the Talking Ass (27 lipca 2018)
  5. Mischief Mischief (27 lipca 2018)
  6. State of the Uterus (27 lipca 2018)
  7. Changing Winds (27 lipca 2018)
  8. Gordons (27 lipca 2018)
  9. Break the String (27 lipca 2018)
  10. Chocolate Chip Nookie (27 lipca 2018)
  11. Well This Took a Dark Turn (27 lipca 2018)
  12. Double Trouble (27 lipca 2018)
  13. Be Free (27 lipca 2018)

Sezon 7

  1. Episode 1 (26 lipca 2019)
  2. Episode 2 (26 lipca 2019)
  3. Episode 3 (26 lipca 2019)
  4. Episode 4 (26 lipca 2019)
  5. Episode 5 (26 lipca 2019)
  6. Episode 6 (26 lipca 2019)
  7. Episode 7 (26 lipca 2019)
  8. Episode 8 (26 lipca 2019)
  9. Episode 9 (26 lipca 2019)
  10. Episode 10 (26 lipca 2019)
  11. Episode 11 (26 lipca 2019)
  12. Episode 12 (26 lipca 2019)
  13. Episode 13 (26 lipca 2019)

Co o tym sądzisz?

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV