fot. HBO Max
W 4. sezonie serialu Detektyw, którego podtytuł to Kraina Nocy, w głównych rolach występują Jodie Foster oraz Kali Reis. Historia przenosi się na Alaskę do Ennis, gdzie zapada długa noc. Ośmiu mężczyzn pracujących w Arktycznej Stacji Badawczej Tsalal znika bez śladu. By rozwiązać sprawę, detektyw Liz Danvers (Foster) i Evangeline Navarro (Reis), będą musiały skonfrontować się nie tylko z mrokiem wewnątrz siebie, ale także zagłębić się w prawdy pogrzebane głęboko pod wiecznym lodem.
W serwisie Rotten Tomatoes nowa odsłona Detektywa ma 100% "świeżości" (pozytywnych opinii) od krytyków. Średnia ocena wynosi 8,6 w skali 1-10, co oznacza, że recenzenci są zachwyceni produkcją HBO Max, której pierwszy odcinek trafi na platformę 15 stycznia.
Detektyw: Kraina Nocy - 100% pozytywnych opinii
W sieci możemy przeczytać opinie recenzentów, którą są bardzo entuzjastyczne. Steve Erickson z Gay City News twierdzi, że Detektyw: Kraina Nocy powraca do poziomu jakości osiągniętego w pierwszym sezonie, jednocześnie nadając serialowi zupełnie inny kierunek. Patrick Cavanaugh z ComicBook.com uważa, że nowa odsłona w małym stopniu przypomina replikę pierwszego sezonu. Zamiast tego służy jako odzwierciedlenie bardziej efektywnych elementów tej podróży.
Cavanaugh wspomniał też o piosence w intro - zamiast bluesowych melodii, widzowie usłyszą utwór bury a friend w wykonaniu Billie Eilish, który sygnalizuje, że wyruszamy na świeższe terytorium.
fot. materiały prasoweWielu krytyków chwali kreację Jodie Foster. Carly Lane z Collider pisze, że jest stworzona do tej roli, która doskonale pasuje do tego etapu kariery aktorki. Hoai-Tran Bui z Inverse uważa, że jej występ jest twardy jak stal, która mogłaby przebić się przez zbroję. Jej obsesyjna i błyskotliwa Liz Danvers przyciąga wzrok.
Recenzenci zwracają uwagę również na Kali Reis, która w przeszłości uprawiała boks. Patrick Cavanaugh z ComicBook.com pisze, że wnosi fizyczność i intensywność, które nie są często podkreślane w serialu, a jednocześnie robi to z powściągliwością i nieoczekiwaną wrażliwością, co pozwala jej uniknąć zaszufladkowania w stereotypowej postaci, która jest po prostu szorstka. Ross McIndoe z Slant Magazine napisał:
fot. materiały prasoweM.N Miller z FandomWire uważa, że scenariusz Issy López jest mocną stroną serialu.
Carly Lane z Collider pochwaliła również zdjęcia Floriana Hoffmeistera, które w połączeniu z bystrym reżyserskim okiem López sprawiają, że serial jest sugestywną, uderzającą ucztą - widać, co się dzieje, nawet w najmroczniejszych momentach sezonu.
Nasz redaktor naczelny naEKRANIE.pl Dawid Muszyński zwraca uwagę też na wspaniałą muzykę autorstwa Vince’a Pope’a, która w połączeniu ze zdjęciami Hoffmeistera, sprawia, że panujący chłód jest wprost wyczuwalny po drugiej stronie ekranu.
fot. materiały prasoweVickey Jessop z London Evening Standard pisze, że w tym przypadku Detektyw przypomina wspaniałe, barokowe pudełko z puzzlami z nawarstwiającym się tajemnicami, które serwuje więcej mrożących krew w żyłach momentów niż większość horrorów. M.N Miller z FandomWire wskazuje, że Lopez wykorzystuje swoje doświadczenie z meksykańskich filmów grozy. Jednak Meghan O’Keefe twierdzi, że nie zawsze trafia w gustowne nuty noir, z których słyną sezony Pizzolatto, ale i tak Kraina Nocy jest ostrą, przeszywającą rozrywką. Rodrigo Perez z The Playlist pisze 4. sezon jest sugestywnym, upiornym przeżyciem z przerażającymi nadprzyrodzonymi wpływami.
Ross McIndoe ze Slant Magazine napisał, że czwarty sezon antologii rozwija się dzięki swojej zdolności do istnienia zarówno jako rześki, ekscytujący utwór gatunkowy, jak i ważny dramat filozoficzny. Patrick Cavanaugh z ComicBook.com pisze:
Na koniec Dawid Muszyński pisze, że nowy sezon Detektywa nie jest tak dobry jak pierwszy sezon, ale nie zawodzi.
fot. materiały prasoweŹródło: Rotten Tomatoes