Lubimy lokowanie produktu w polskich serialach telewizyjnych
Dom mediowy MEC dokonał badań polskiego rynku, z których wynika, że Polakom nie przeszkadza lokowanie produktu, a nawet to lubią.
Dom mediowy MEC dokonał badań polskiego rynku, z których wynika, że Polakom nie przeszkadza lokowanie produktu, a nawet to lubią.
Dom mediowy MEC przeprowadził badania metodą CAWI na próbie 2 tysięcy internautów. Odbyły się one w czerwcu 2015 roku. Z raportu opublikowanego przez wirtualnemedia.pl wynika, że ponad 54% polskich internautów w wieku powyżej 20 lat deklaruje, że lubi, gdy bohaterowie seriali używają prawdziwych marek, które mogą naprawdę kupić.
Czytaj także: Lokowanie produktu - polski top
Według analizy jest to kwestia oczekiwania realizmu w produkcjach telewizyjnych. W tej kwestii 56% badanych mający potrzebę realizmu to mężczyźni, a 51% to kobiety. W tym jest 56% starszych badanych, a niespełna 50% to badani w wieku 20-29 lat.
Aż 70% badanych wie, że w serialach są pokazywane marki, które za to płacą. Większą świadomość lokowania produktu mają mężczyźni, bo aż 72% badanych, gdzie wśród kobiet to 68% badanych. W większym stopniu tę świadomość mają widzowie w wieku 30-39 lat. A w najmniejszym stopniu osoby w wieku ponad 50 lat.
- Prawdopodobnie ta świadomość jest tak wysoka m.in. na skutek regulacji z 2011 roku, w myśl których nadawcy muszą informować widzów, że program zawierał lokowanie produktu. - mówi Izabela Albrychiewicz, prezes MEC w rozmowie z wirtualnemedia.pl
Zaskoczeniem mogą być wyniki badań irytacji lokowaniem produktów w serialach i programach telewizyjnych, bo mimo wszystko panuje przekonanie, że w Polsce robi się to inwazyjnie i w stylu kiczowatej reklamy telewizyjnej. Tutaj bowiem tylko 35% badanych internautów twierdzi, że ich to irytuje, a 51% ma przeciwne zdanie. Zdaniem Izabeli Albrychiewicz przyczyną jest to, że reklamodawcy i scenarzyści wprowadzają to mniej inwazyjnie niż przed laty. Dzięki temu jej zdaniem udaje się pogodzić interes widza i reklamodawcy.
Czytaj także: Lokowanie produktu po polsku
Wirtualnemedia.pl opublikowały także wyniki badania obłożenia lokowaniem produktu polskich seriali, z którego wynika, że według widzów najwięcej marek promuje się w serialu "Rodzinka.pl". Tę produkcję wskazało aż 35% badanych. Na drugim miejscu znalazła się "Pierwsza miłość" telewizji Polsat, którą wskazało 16% badanych. Podium zamyka "M jak Miłość" z takim samym wynikiem 16% badanych.
Ciekawostką jest, że "Klan" znany w sieci z bardzo inwazyjnego i łopatologicznego lokowania produktu został wskazany tylko przez 12% badanych.
Źródło: wirtualnemedia.pl / zdjęcie główne: materiały prasowe
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat