Okablowany kontroler pozwoli poczuć przedmioty w VR
Amerykańscy naukowcy zaprojektowali innowacyjną rękawicę VR, która pozwoli symulować opór, jaki stawiają masywne obiekty w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu nasza dłoń zatrzyma się na cyfrowych ścianach.
Amerykańscy naukowcy zaprojektowali innowacyjną rękawicę VR, która pozwoli symulować opór, jaki stawiają masywne obiekty w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu nasza dłoń zatrzyma się na cyfrowych ścianach.

Na rynku funkcjonuje szereg urządzeń haptycznych zdolnych do symulowania powierzchni obiektów oraz kształtów niewielkich przedmiotów, jakie napotykamy w wirtualnej rzeczywistości. Mają one jednak jedną, zasadniczą wadę – nie są w stanie poprawnie odwzorowywać zderzenia ze statycznymi obiektami, które nie poddają się sile naszych dłoni: ścianom, wyświetlaczom, rzeźbom. Problem ten rozwiązali naukowcy z Carnegie Mellon University.
Zespół amerykańskich badaczy postawił sobie za cel stworzenie technologii, która wyniesie systemy haptyczne na nowy poziom. Naukowcy chcieli, aby ich kontroler pozwalał poczuć kształt obiektów w wirtualnej rzeczywistości oraz stawić opór tym, których nie powinno się przesuwać. Ich praca zaowocowała stworzeniem rękawicy Wireality wyposażonej w szereg kabli na sprężynach łączących dłoń oraz poszczególne palce z układem hamowniczym przytwierdzonym do ramienia użytkownika.
Zastosowanie tak nietypowej konstrukcji pozwoliło przejąć pełną kontrolę nad tym, jak daleko możemy sięgnąć dłonią podczas zabawy w wirtualnej rzeczywistości. Kiedy nasza cyfrowa ręka natrafi na obiekt nie do poruszenia, odpowiedni linki zostaną unieruchomione. W ten sposób Wireality zapobiegnie włożeniu dłoni w wirtualną ścianę, ułatwi obsługę ekranów dotykowych stworzonych wewnątrz doświadczeń VR i pogłębi immersyjność wirtualnej rzeczywistości. Oto jak rękawica sprawdza się w praktyce:
Zalety Wireality nie ograniczają się wyłącznie do lepszego odwzorowywania zmysłu dotyku w VR. Twórcy twierdzą, że po wprowadzeniu urządzenia do masowej produkcji koszt jego zakupu mógłby wynieść mniej niż 50 dolarów. Ponadto rękawica obciążałaby dłonie w mniejszym stopniu niż konkurencyjne rozwiązania. Prototyp waży co prawda 273 gramy, ale mocowania przytwierdzone do dłoni ważą zaledwie 11 gramów - przeszło trzykrotnie mniej niż pudełko ładujące do Apple AirPodsów.
Źródło: Engadget



naEKRANIE Poleca
ReklamaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1983, kończy 42 lat
ur. 1992, kończy 33 lat
ur. 1994, kończy 31 lat
ur. 1981, kończy 44 lat
ur. 1973, kończy 52 lat

