Sony zaprezentowało kontroler ruchu śledzący ułożenie dłoni
Jedną z największych niedoskonałości technologii VR są kontrolery ruchu, które wybijają gracza z immersji. Tylko nieliczne systemy pozwalają precyzyjnie śledzić położenie dłoni, a nad jednym z nich pracują inżynierowie Sony.
Jedną z największych niedoskonałości technologii VR są kontrolery ruchu, które wybijają gracza z immersji. Tylko nieliczne systemy pozwalają precyzyjnie śledzić położenie dłoni, a nad jednym z nich pracują inżynierowie Sony.
Większość kontrolerów ruchu dla VR przypomina klasyczne pady – mają przyciski, triggery, gałki analogowe bądź gładziki. Śledzą co prawda położenie dłoni w trójwymiarowej przestrzeni, ale nie rejestrują układu naszych palców. W symulatorach kosmicznych mogą zapewnić sporą dozę immersji, ale w grach z otwartym światem, w których operujemy małymi przedmiotami – niekoniecznie. Na rynku funkcjonuje kilka technologii, które próbują rozwiązać ten problem – Leap Motion wykorzystuje czujniki optyczne do skanowania dłoni, a kontrolery Valve Index oraz Oculus Touch mają wbudowany system śledzenia palców. Nad podobnym padem pracuje także firma Sony.
Aby zaprojektować kontroler precyzyjnie monitorujący ułożenie dłoni, inżynierowie Kazuyuki Arimatsu oraz Hideki Mori sięgnęli po technologię uczenia maszynowego. Prototyp urządzenia wyposażono w 62 elektrody śledzące oddalenie palców od uchwytu kontrolera. W trakcie sesji treningowej grupa osób o różnej fizjonomii dłoni miała wykonywać konkretne gesty, a zgromadzone dane analityczne posłużyły do wyszkolenia sztucznej inteligencji w procesie rozpoznawania ruchu.
Na poniższym filmie można zobaczyć, jak prototyp sprawdza się w praktyce:
Warto zauważyć, że zespół podchodzi do tego projektu z umiarkowanym optymizmem. Choć udało się wyszkolić sztuczną inteligencję w dość precyzyjnym monitorowaniu położenia palców użytkownika, system dobrze funkcjonuje wyłącznie w środowisku laboratoryjnym. Nie jest jeszcze gotowy na rynkowy debiut, gdyż nie będzie w stanie precyzyjnie monitorować każdej dłoni.
Algorytmy stosowane przez korporację nie radzą sobie z precyzyjnym rozpoznawaniem m.in. grubości palców, a co za tym idzie – ustaleniem kąta ich odgięcia. Z tego powodu nie mamy co liczyć na ich rychłą premierę. Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości nowa generacja PSVR doczeka się tak precyzyjnych systemów rozpoznawania ruchu, jakie możemy dziś znaleźć na pecetowym rynku pod postacią kontrolerów Oculusa bądź Valve.
Źródło: Road to VR
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat