Repertuar kin Nowość Program TV
Ocena recenzenta:
7/10

Aliens: Zbawienie. Ofiarowanie – recenzja komiksu

Komu obrzydły ostatnie filmowe wyczyny Ridleya Scotta przy serii o Obcym, ma jako alternatywę wydawane także po polsku komiksy z tego fantastycznego uniwersum. Wśród nich Aliens: Zbawienie. Ofiarowanie to pozycja wyjątkowa.

Pierwszy rzut oka na okładkę i każdy, kto uważa się za wielbiciela sztuki komiksowej, powinien poczuć szybsze bicie serca. Ta kreska, te charakterystyczne elementy (ów uroczy malutki kwadracik u dołu obrazka), ogólnie pulpa ożeniona z psychodelią. Od razu wiemy, z kogo twórczością mamy do czynienia – oto , czyli twórca Hellboya. Mignoli na naszym rynku ostatnio nie za wiele, więc każdy album z jego rysunkami jest na wagę złota. Zbawienie to praca sprzed ponad dwudziestu lat (Piekielny Chłopiec miał dopiero startować) pokazująca nam już ukształtowany, graficzny styl artysty, dzięki któremu Mignola stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych, komiksowych rysowników. I trzeba przyznać, że ów styl bardzo ciekawie spełnia się przy opowieści o Obcym. Bo przecież w sztandarowej serii artysty jest i mrok, i potwory, czyli coś, czego w historiach o ksenomorfach mamy często w nadmiarze.

Fani komiksów powinni również kojarzyć nazwisko Dave’a Gibbonsa, tutaj w roli scenarzysty, najbardziej znanego jako współtwórca Strażników. To jednak początek wyliczanki znanych nazwisk, ponieważ za druga historię umieszczoną w albumie odpowiadają Peter Milligan i Paul Johnson, czyli również komiksowe gwiazdy. Wszyscy ci twórcy spotkanie z Aliensami potraktowali nad wyraz poważnie, przez co powstały opowieści o dusznym klimacie zagrożenia, mroczne, próbujące wynieść motyw Obcego na wyższy poziom. Paradoksalnie, w jakiś sposób zapowiadające przyszłe, prometeuszowe wariacje Scotta, bo przecież mocno odwołujące się do kwestii wiary bądź aktów kreacji. Pytanie tylko, czy taka tematyka jest w tych opowieściach rzeczywiście potrzebna?

Po sukcesach dwóch pierwszych filmów wiadomym było, że franczyza zostanie rozbudowana, uniwersum poszerzone, a kolejni twórcy będą odpowiadać na wiele pytań nasuwających się po kinowych wersjach. Na szczęście, przy tych dwóch komiksach artyści od tego uciekli, stawiając na autonomiczne historie, bardziej dotykające ludzkich zachowań w obliczu niemal niepojętego zagrożenia, z którym nie da się nawiązać kontaktu. Stąd też religijne roztrząsania bohaterów obu komiksów, czasem patetyczne ( w Zbawieniu), czasem bardziej psychologicznie umotywowane (w Ofiarowaniu). Dobrze, że nie wychodzą one na pierwszy plan, dzięki czemu mamy okazję przeczytać niezłe fabuły, tyle że dosyć podobnie się rozwijające.

Bo w obu mamy katastrofy, po których kosmiczny statek ląduje na nieprzyjaznej planecie. W obu dosztukowanego przeciwnika, który za jakąś sprawą znalazł się tu z ludźmi i wiadomym jest, że będzie na nich polował. Mignola robi fajny klimat, choć czasem wydaje się, że jego styl nie do końca pasuje do posępnej konwencji opowieści. Klimatycznie robi się za sprawą rysunków Paula Johnsona, który ekspresyjnym fotorealizmem, przypominającym połączenie prac Alexa Rossa i Dave’a McKeana uwiarygodnia przedstawioną w Ofiarowaniu historię. Zaś Peter Milligan w roli scenarzysty dodaje niespodziewaną warstwę psychologiczno-symboliczną, wskazując, jak wiele interpretacyjnych konotacji zawiera w sobie źródłowa opowieść z Ripley i Obcym w roli głównej. Być może nie wszystkim przypadną do gustu i warstwa graficzna, i pisarskie ambicje twórców, niemniej Aliens to próba ambitnego spojrzenia na artystyczne możliwości i samopodpowiadające się ścieżki, które zawiera ta niezwykła, kosmiczno-horrorowa opowieść.

Aliens - Zbawienie. Ofiarowanie - okładka
Źródło: Scream Comics

Od horroru w metafizykę rodem z twórczości Ericha von Danikena  jak wiemy pożeglował Ridley Scott w Prometeuszu oraz mimo gwarancji o powrocie z tej drogi – wciąż na niej pozostał w Obcym: Przymierzu. A tymczasem saga o Obcym po prostu potrzebuje autonomicznych opowieści, mocnych, jednorazowych ciosów niewikłających się w łopatologiczne uzasadnianie podstaw uniwersum. Takie próbki dostajemy w niniejszym komiksie, próbki ambitne, może nieprzekonujące w całości do końca, ale pozostawiające po sobie niezłe wrażenie. Czytając komiksy czekamy zatem na film, po którym nie będziemy mieli poczucia zmarnowanego czasu. Bo przy Aliens (dodatkowy punkt za warstwę graficzną) od wydawnictwa Scream Comics, takowego z pewnością nie mamy.

Źródło: fot. Scream Comics
 

Poznaj recenzenta

Tomasz Miecznikowski
Zakochany w sztuce komiksowej od prawie czterdziestu lat. Wielbi geniusz Alana Moore’a, uwielbia powieści Stephena Kinga. Nałogowo wchłania seriale - dwa ulubione to „The Wire” i „Breaking Bad”. Oprócz komiksowych recenzji dla naekranie.pl, pisze o czym się tylko da dla dzikabanda.pl. Czasami można poczytać jego teksty także w „Nowej Fantastyce”.

Najlepsze z 24h

Paweł Krzystyniak
-

Stworzenia z World of Warcraft jak…

Pochodząca z Rosji artystka tworzy piękne rzeźby, które przedstawiają smoki, zwierzęta i potwory znane z…

Aleksander Mazanek
-

Cyberpunk 2077 – twitterowy żart genderowy…

Tożsamość płciowa jest czymś, na co środowisko LGBTQ+ jest bardzo czułe. Tym razem przekonał się…

Adam Siennica
-

Najlepsze seriale animowane Disneya. Jakie bajki…

Seriale animowane Disneya swego czasu były najpopularniejszymi tytułami na małym ekranie. Z perspektywy czasu widać,…

Adam Siennica
-

W końcu jest czaszka. Nowe zdjęcia…

Zdjęcia do 2. sezonu Punishera zakończyły się w ubiegłym tygodniu. Do sieci jednak trafiły kolejne…

Paweł Krzystyniak
-

Na gameplay z Cyberpunk 2077 jeszcze…

Słowa jednego z deweloperów pracujących nad gra Cyberpunk 2077 nie pozostawiają wątpliwości. Na publiczną prezentację…

Adam Siennica
Plotka
-

Kiedy zdjęcia do serialu Wiedźmin? Jest…

Portal Discussing Film twierdzi, że dowiedział się, kiedy rozpoczną się zdjęcia do serialu Wiedźmin Netflixa.

Co o tym sądzisz?