Repertuar kin Nowość Program TV
Ocena recenzenta:
7/10

Aliens: Zbawienie. Ofiarowanie – recenzja komiksu

Komu obrzydły ostatnie filmowe wyczyny Ridleya Scotta przy serii o Obcym, ma jako alternatywę wydawane także po polsku komiksy z tego fantastycznego uniwersum. Wśród nich Aliens: Zbawienie. Ofiarowanie to pozycja wyjątkowa.

Pierwszy rzut oka na okładkę i każdy, kto uważa się za wielbiciela sztuki komiksowej, powinien poczuć szybsze bicie serca. Ta kreska, te charakterystyczne elementy (ów uroczy malutki kwadracik u dołu obrazka), ogólnie pulpa ożeniona z psychodelią. Od razu wiemy, z kogo twórczością mamy do czynienia – oto , czyli twórca Hellboya. Mignoli na naszym rynku ostatnio nie za wiele, więc każdy album z jego rysunkami jest na wagę złota. Zbawienie to praca sprzed ponad dwudziestu lat (Piekielny Chłopiec miał dopiero startować) pokazująca nam już ukształtowany, graficzny styl artysty, dzięki któremu Mignola stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych, komiksowych rysowników. I trzeba przyznać, że ów styl bardzo ciekawie spełnia się przy opowieści o Obcym. Bo przecież w sztandarowej serii artysty jest i mrok, i potwory, czyli coś, czego w historiach o ksenomorfach mamy często w nadmiarze.

Fani komiksów powinni również kojarzyć nazwisko Dave’a Gibbonsa, tutaj w roli scenarzysty, najbardziej znanego jako współtwórca Strażników. To jednak początek wyliczanki znanych nazwisk, ponieważ za druga historię umieszczoną w albumie odpowiadają Peter Milligan i Paul Johnson, czyli również komiksowe gwiazdy. Wszyscy ci twórcy spotkanie z Aliensami potraktowali nad wyraz poważnie, przez co powstały opowieści o dusznym klimacie zagrożenia, mroczne, próbujące wynieść motyw Obcego na wyższy poziom. Paradoksalnie, w jakiś sposób zapowiadające przyszłe, prometeuszowe wariacje Scotta, bo przecież mocno odwołujące się do kwestii wiary bądź aktów kreacji. Pytanie tylko, czy taka tematyka jest w tych opowieściach rzeczywiście potrzebna?

Po sukcesach dwóch pierwszych filmów wiadomym było, że franczyza zostanie rozbudowana, uniwersum poszerzone, a kolejni twórcy będą odpowiadać na wiele pytań nasuwających się po kinowych wersjach. Na szczęście, przy tych dwóch komiksach artyści od tego uciekli, stawiając na autonomiczne historie, bardziej dotykające ludzkich zachowań w obliczu niemal niepojętego zagrożenia, z którym nie da się nawiązać kontaktu. Stąd też religijne roztrząsania bohaterów obu komiksów, czasem patetyczne ( w Zbawieniu), czasem bardziej psychologicznie umotywowane (w Ofiarowaniu). Dobrze, że nie wychodzą one na pierwszy plan, dzięki czemu mamy okazję przeczytać niezłe fabuły, tyle że dosyć podobnie się rozwijające.

Bo w obu mamy katastrofy, po których kosmiczny statek ląduje na nieprzyjaznej planecie. W obu dosztukowanego przeciwnika, który za jakąś sprawą znalazł się tu z ludźmi i wiadomym jest, że będzie na nich polował. Mignola robi fajny klimat, choć czasem wydaje się, że jego styl nie do końca pasuje do posępnej konwencji opowieści. Klimatycznie robi się za sprawą rysunków Paula Johnsona, który ekspresyjnym fotorealizmem, przypominającym połączenie prac Alexa Rossa i Dave’a McKeana uwiarygodnia przedstawioną w Ofiarowaniu historię. Zaś Peter Milligan w roli scenarzysty dodaje niespodziewaną warstwę psychologiczno-symboliczną, wskazując, jak wiele interpretacyjnych konotacji zawiera w sobie źródłowa opowieść z Ripley i Obcym w roli głównej. Być może nie wszystkim przypadną do gustu i warstwa graficzna, i pisarskie ambicje twórców, niemniej Aliens to próba ambitnego spojrzenia na artystyczne możliwości i samopodpowiadające się ścieżki, które zawiera ta niezwykła, kosmiczno-horrorowa opowieść.

Aliens - Zbawienie. Ofiarowanie - okładka
Źródło: Scream Comics

Od horroru w metafizykę rodem z twórczości Ericha von Danikena  jak wiemy pożeglował Ridley Scott w Prometeuszu oraz mimo gwarancji o powrocie z tej drogi – wciąż na niej pozostał w Obcym: Przymierzu. A tymczasem saga o Obcym po prostu potrzebuje autonomicznych opowieści, mocnych, jednorazowych ciosów niewikłających się w łopatologiczne uzasadnianie podstaw uniwersum. Takie próbki dostajemy w niniejszym komiksie, próbki ambitne, może nieprzekonujące w całości do końca, ale pozostawiające po sobie niezłe wrażenie. Czytając komiksy czekamy zatem na film, po którym nie będziemy mieli poczucia zmarnowanego czasu. Bo przy Aliens (dodatkowy punkt za warstwę graficzną) od wydawnictwa Scream Comics, takowego z pewnością nie mamy.

Źródło: fot. Scream Comics

 

 

Poznaj recenzenta

Tomasz Miecznikowski
Zakochany w sztuce komiksowej od prawie czterdziestu lat. Wielbi geniusz Alana Moore’a, uwielbia powieści Stephena Kinga. Nałogowo wchłania seriale - dwa ulubione to „The Wire” i „Breaking Bad”. Oprócz komiksowych recenzji dla naekranie.pl, pisze o czym się tylko da dla dzikabanda.pl. Czasami można poczytać jego teksty także w „Nowej Fantastyce”.

Najlepsze z 24h

Piotr Piskozub
-

Jazda bez trzymanki. Ant-Man i Osa…

W sieci pojawił się już finałowy zwiastun filmu Ant-Man i Osa. Mamy również okazję zobaczyć…

Adam Siennica
-

Rocky Balboa powraca. Zwiastun Creed 2

Do sieci trafił pierwszy zwiastun filmu Creed 2, czyli kontynuacji spin-offa serii Rocky, której bohaterem…

Piotr Piskozub
-

Przed czy po Wojnie bez granic?…

James Gunn potwierdził już, kiedy będzie rozgrywać się akcja filmu Strażnicy Galaktyki vol. 3.

Piotr Piskozub
spoilery
-

My mamy Hulka. Avengers: Wojna bez…

W sieci pojawiło się kilka nowych materiałów dokumentujących proces powstania filmu Avengers: Wojna bez granic…

Wiktor Fisz
-

Najlepsze genezy superbohaterów w filmach i…

Na ekranach naszych telewizorów króluje właśnie świetny serial Cloak & Dagger, który bardzo skrupulatnie i…

Piotr Piskozub
spoilery
-

Supergirl: sezon 3, odcinek 23 (finał…

Finał 3. sezonu Supergirl już za nami. Pytanie o to, czy odcinek Battles Lost and…

Ocena recenzenta:
1

Co o tym sądzisz?