Sansa opuszcza Królewską Przystań. Okazuje się, że za jej ucieczką stoi Petyr Baelish. Tywin Lannister rozpoczyna przygotowanie młodszego brata Joffrey'a do objęcia władzy. Wielkimi krokami zbliża się się też proces Tyriona.
Serial:
Gra o tronSezon:
4Premiera (Świat):
20 kwietnia 2014Kraj produkcji:
USAGatunek:
Przygodowy, Dramat, Fantasy
Najnowsza recenzja redakcji
Wątek Dzikich dostarcza w tym odcinku jedynych scen akcji (rzezi?), na jakie możemy liczyć. Ich wypad do wioski po posiłek jest szybki, efektywny i mający odpowiednie znaczenie fabularne, bo chcą nim zasiać strach w sercach Wron. W scenach w Czarnym Zamku można dostrzec dwie ważne rzeczy: skuteczność tychże rajdów oraz przemianę Jona Snowa. Wydaje się, że jakiś czas temu Snow bez wahania ruszyłby wieśniakom na pomoc, dlatego też Jon patrzący chłodno na sytuację i podejmujący rozważne decyzje to coś, co można przyjąć z radością.
Historia Sama w tym odcinku wzbudza mieszane odczucia. Z jednej strony jest to wątek dający oddech od całego mroku, polityki, seksu, brutalności i walki o władzę. Zwyczajny nieśmiały chłopak i dziewczę wpadające mu w oko stanowią swego rodzaju powiew normalności w Westeros. Z drugiej jednak strony historia rozwija się w dziwnym kierunku. Sam twierdzi, że Goździk będzie w mieście bezpieczniejsza niż w Czarnym Zamku, lecz po pokazaniu miejsca, gdzie chce ją zostawić, nie jestem tego taki pewien. Czy rzeczywiście burdel utrzymany w tragicznych warunkach, kiedy w okolicy panoszą się Dzicy, jest lepszym miejscem dla kobiety z dzieckiem niż otoczenie uzbrojonych wojów? Niby są wśród nich gwałciciele i inne szumowiny, ale jednocześnie jest wielu prawych mężów, którzy dbają o tradycje Wron. Dlatego też trudno mi uwierzyć w decyzję Sama, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności fabularne.
Wyjątkowo dobrze w swojej prostocie prezentuje się występ Tyriona, który okupuje jedną z cel. Jego giermek, Podrick, zawsze stał gdzieś w tle i jakiejś szczególnej roli nie odgrywał. Świetnie, że w tych emocjonalnych scenach bardzo wyraźnie podkreślono ich relację, która jest wyrazista i prawdziwa. Jak zawsze Peter Dinklage nadaje swojej postaci charyzmy; dzięki niemu związek z podwładnym staje się czymś, co dobrze rozwija bohatera.
Perypetie Aryi to tak naprawdę lekcja życia, gdyż młoda Starkówna poznaje na własnej skórze wszelkie zasady rządzące brutalną rzeczywistością. Podróżując z Ogarem, zmuszona jest do podejmowania decyzji sprzecznej z jej naturą, gdyż pomimo tragicznych okoliczności nadal nie zmienia się wewnętrznie i nie daje się opanować cynizmowi czy obojętności. Ogar uczy ją tego dość skutecznie, więc raczej w końcu będzie musiało mieć to na nią wpływ. Ten duet ogląda się z niemałym zainteresowaniem, bo postacie świetnie do siebie pasują, potrafią się uzupełniać oraz nawet okazjonalnie rozbawić.
[video-browser playlist="634539" suggest=""]
Tym razem wątek Dany dostarcza wrażeń wizualnych i emocjonalnych. Twórcy Gry o tron nie szczędzą środków na ukazanie imponującej armii Khaleesi, ostrzału miasta machinami oraz przepięknej scenografii. Wszystko jak zwykle jest dopracowane i odpowiednio efektownie. Nieźle też prezentuje się walka championów, w której Dario Nahaaris w końcu pokazuje swoje wyjątkowe umiejętności. Cliffhanger jest sztandarowym przykładem tego, jak powinno się takie zabiegi stosować. Świetnie buduje emocje i zarazem irytuje, bo chciałoby się zobaczyć, co zaraz zrobią niewolnicy. Bunt może wybuchnąć lada moment.
Jasnymi i zarazem ciemnymi punktami odcinka są sceny w Wielkim Sepcie. Na pierwszy rzut dostajemy fantastyczną rozmowę Tywina z młodszym bratem Joffreya, który teraz ma zostać królem. Charles Dance ponownie pokazuje klasę, a sam dialog świetnie nakreśla osobowość starszego Lannistera i polityczną otoczkę Królewskiej Przystani. Mamy też scenę zbliżenia Jaimego z Cersei pod zwłokami ich syna. Jest to kontrowersyjny moment, który wywołuje bardzo mieszane odczucia. Na pewno będzie mieć to kluczowy wpływ na fabułę, ale kazirodczy seks pod zwłokami przypomina dość tanią próbę zszokowania. Jako że teraz wszyscy w mediach dyskutują tylko o tej scenie zamiast o innych aspektach odcinka, zagranie to najwyraźniej okazało się skuteczne.
Gra o tron oferuje niezły odcinek, który na tle dwóch poprzednich prezentuje się najsłabiej. Szkoda, że teraz nikt nie mówi o świetnej relacji Tyriona z Podem, wyjątkowej scenie Tywina czy dotarciu Daenerys do Meereen, ale tylko o scenie gwałtu. Produkcja ta powinna bronić się jakością, a nie zdobywać rozgłos zwyczajną kontrowersją, gdyż takie zabiegi są poniżej poziomu tego serialu i HBO.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Winter is Coming (17 kwietnia 2011)
- The Kingsroad (24 kwietnia 2011)
- Lord Snow (1 maja 2011)
- Cripples, Bastards, and Broken Things (8 maja 2011)
- The Wolf and the Lion (15 maja 2011)
- A Golden Crown (22 maja 2011)
- You Win or You Die (29 maja 2011)
- The Pointy End (5 czerwca 2011)
- Baelor (12 czerwca 2011)
- Fire and Blood (19 czerwca 2011)
Sezon 2
- The North Remembers (1 kwietnia 2012)
- The Night Lands (8 kwietnia 2012)
- What is Dead May Never Die (15 kwietnia 2012)
- Garden of Bones (22 kwietnia 2012)
- The Ghost of Harrenhal (29 kwietnia 2012)
- The Old Gods and the New (6 maja 2012)
- A Man Without Honor (13 maja 2012)
- The Prince of Winterfell (20 maja 2012)
- Blackwater (27 maja 2012)
- Valar Morghulis (3 czerwca 2012)
Sezon 3
- Valar Dohaeris (31 marca 2013)
- Mroczne Skrzydła, Mroczne Słowa (7 kwietnia 2013)
- Droga Kary (14 kwietnia 2013)
- A Teraz Jego Warta się Zakończyła (21 kwietnia 2013)
- Pocałowana przez Ogień (28 kwietnia 2013)
- Wzniesienie się (5 maja 2013)
- Niedźwiedź i Dziewica Cud (12 maja 2013)
- Drudzy Synowie (19 maja 2013)
- Deszcze Castamere (2 czerwca 2013)
- Mhysa (9 czerwca 2013)
Sezon 4
- Two Swords (6 kwietnia 2014)
- The Lion and the Rose (13 kwietnia 2014)
- Breaker of Chains (20 kwietnia 2014)
- Oathkeeper (27 kwietnia 2014)
- First of His Name (4 maja 2014)
- The Laws of Gods and Men (11 maja 2014)
- Mockingbird (18 maja 2014)
- The Mountain and the Viper (1 czerwca 2014)
- The Watchers on the Wall (8 czerwca 2014)
- The Children (15 czerwca 2014)
Sezon 5
- The Wars to Come (12 kwietnia 2015)
- The House of Black and White (19 kwietnia 2015)
- High Sparrow (26 kwietnia 2015)
- Sons of the Harpy (3 maja 2015)
- Kill the Boy (10 maja 2015)
- Unbowed, Unbent, Unbroken (17 maja 2015)
- The Gift (24 maja 2015)
- Hardhome (31 maja 2015)
- The Dance of Dragons (7 czerwca 2015)
- Mother’s Mercy (14 czerwca 2015)
Sezon 6
- The Red Woman (24 kwietnia 2016)
- Home (1 maja 2016)
- Oathbreaker (8 maja 2016)
- Book of the Stranger (15 maja 2016)
- The Door (22 maja 2016)
- Blood of My Blood (29 maja 2016)
- The Broken Man (5 czerwca 2016)
- No One (12 czerwca 2016)
- Battle of the Bastards (19 czerwca 2016)
- The Winds of Winter (26 czerwca 2016)
Sezon 7
- Dragonstone (16 lipca 2017)
- Stormborn (23 lipca 2017)
- The Queen’s Justice (30 lipca 2017)
- The Spoils of War (6 sierpnia 2017)
- Eastwatch (13 sierpnia 2017)
- Beyond the Wall (20 sierpnia 2017)
- The Dragon and the Wolf (27 sierpnia 2017)

