TOP 50: Najlepsze polskie filmy wszech czasów
Prezentujemy przegląd przez historię rodzimej kinematografii. Oto najlepsze polskie filmy wszech czasów według Tomasza Ciesiołki.
Prezentujemy przegląd przez historię rodzimej kinematografii. Oto najlepsze polskie filmy wszech czasów według Tomasza Ciesiołki.
29. The Pianist (2002)
reż. Roman Polański
Magnum Opus Romana Polańskiego. Po zagranicznych sukcesach reżyser wrócił do macierzystego kraju, aby zmierzyć się z jego historią i jej najbardziej tragicznym rozdziałem. Uzbrojony w doświadczenie wyniesione z europejskiego i hollywoodzkiego kina, Polański ukazuje dramat jednostki w obliczu tragedii, która na zawsze zmieniła historię. Perfekcyjny Adrien Brody, chłodny Paweł Edelman za obiektywem i Polański w najlepszej formie.
28. Deja Vu (1989)
reż. Juliusz Machulski
Ze wszystkich gatunkowych pastiszów Machulskiego właśnie ten cenię najbardziej. Jerzy Stuhr rozwiązuje mafijną intrygę w Rosji. W tle przewijają się motywy zarówno z Ojca chrzestnego, jak i z Pancernika Potiomkina. Rzecz przede wszystkim dla fanów kina lubiących szukać przysłowiowej dziury w całym. To oni, lawirując pomiędzy kinowymi nawiązaniami, znajdą tutaj najwięcej frajdy.
27. Jańcio Wodnik (1993)
reż. Jan Jakub Kolski
Kolski to twórca, który ma w poważaniu oczekiwania widza. Konsekwentnie tworzy po kolei swoje wizje. Tutaj, naznaczony wpływami europejskiego kina, opowiada o Bogu i czasie. Z drugiej strony obiektywu – Franciszek Pieczka, po raz kolejny udowadniający swój nieprzeciętny talent. Wszystko zamknięte w formie szkatułkowej baśni.
26. Wniebowzięci (1973)
reż. Andrzej Kondratiuk
Rzecz unikalna, nawet jak na kino polskie, które wiele widziało i wiele przeżyło. Kultowy duet Maklakiewicza i Himlisbacha w krótkiej opowieści o marzeniach, które zostają zderzone z brutalną rzeczywistością. Film z lekkością snuje idylliczną opowieść, jednak pod tą warstwą kryje się bolesna, tragiczna prawda.
25. Wszyscy jesteśmy Chrystusami (2006)
reż. Marek Koterski
Ostatnie wielkie dzieło Koterskiego i ostatni film, w którym pojawia się słynny Adaś Miauczyński. Tym razem najsłynniejsze ucieleśnienie Polaka w historii kina mierzy się z alkoholizmem. Jest to podróż napiętnowana symbolizmem i starciem pokoleń, na dodatek zahaczająca o sakralne tematy. Opowieść o dziedzictwie, poświęceniu, pokucie w obliczu pochłaniającego wszystko nałogu.
24. Potop (1974)
reż. Jerzy Hoffman
Film legenda. Epickość wylewa się z każdej jego minuty. Produkcja dorównująca największym. W końcu - kino historyczne bez kompleksów, którym udowadniamy, że jeżeli chodzi o męstwo, to nasi filmowcy potrafią dorównać postaciom widzianym na ekranie.
23. Zaklęte rewiry (1975)
reż. Janusz Majewski
Film, który uczynił z Marka Kondrata gwiazdę. W starciu z Wilhelmim jest bezbłędny. Pojedynek pana i sługi zamknięty zostaje w ramie historycznej danego okresu, który jednak wcale nie przeszkadza w uniwersalności dzieła. Błyskotliwe aktorstwo i dramatyczna historia, a w tle miażdżący i bezwzględny kapitalizm.
Źródło: fot. Vision Film Distribution
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat