Analiza ramówek na sezon 2013/14 – część pierwsza
Liczby mówią same za siebie. Tylu nowych seriali w jesiennych ramówkach amerykańskich stacji telewizyjnych nie było od dawna. Kto z kim i przeciwko komu powalczy o widza już za kilka miesięcy? W ramówkach doszło do wielu zmian, wydłużono pasma komediowe, a na swój debiut czekają interesujące premiery. Czy mają szansę przetrwać, a może zostały rzucone na pożarcie konkurencji? Przekonajcie się sami.
Liczby mówią same za siebie. Tylu nowych seriali w jesiennych ramówkach amerykańskich stacji telewizyjnych nie było od dawna. Kto z kim i przeciwko komu powalczy o widza już za kilka miesięcy? W ramówkach doszło do wielu zmian, wydłużono pasma komediowe, a na swój debiut czekają interesujące premiery. Czy mają szansę przetrwać, a może zostały rzucone na pożarcie konkurencji? Przekonajcie się sami.
Prezentujemy pierwszą część analizy "dzień po dniu" ramówek amerykańskich stacji telewizyjnych na jesień sezonu 2013/14. W tym artykule zajmiemy się poniedziałkiem, wtorkiem i środą. W ciągu najbliższych dni na Hatak.pl będziecie mogli przeczytać obszerną analizę czwartku (czyli dnia, kiedy najwięcej Amerykanów zasiada przed telewizorami), a także piątku i niedzieli.
Tym razem posuniemy się o krok dalej w porównaniu z zeszłorocznymi analizami. Amerykańska telewizja jest bardzo dynamiczna i zmienia się z sezonu na sezon. Jeszcze kilka lat temu stacje kablowe traktowane były jako odrębny twór, nie mający prawa zagrozić telewizji ogólnodostępnej. Nic bardziej mylnego! Teraz to kablówki zaczynają nadawać ton wieczornej rozrywce przed telewizorem – choćby w niedzielę. Dlatego też do doskonale znanych wam tabel z ramówkami CBS, NBC, ABC, FOX i CW dokładamy również seriale, które w tym samym czasie emitowane będą na kablówkach. Nie jest ich wiele; sporo z nich (jak choćby kolejny rozdział American Horror Story czy The Walking Dead) do ramówek dołączą dopiero w drugiej połowie października. Mimo tego ich emisja w znaczny sposób wpłynie na to, co dzieje się ze słupkami oglądalności telewizji ogólnodostępnej, czego byliśmy świadkami w zakończonym niedawno sezonie 2012/13.
Należy też pamiętać, że w tabelach podajemy tylko te seriale z kablówek, które mają w miarę pewną i potwierdzoną premierę. Jesteśmy przekonani, że jesienią w amerykańskiej telewizji na stacjach kablowych lecieć będzie znacznie więcej produkcji, ale na tę chwilę konkrety nie zostały jeszcze ujawnione. Wielce prawdopodobne, że w poniedziałkowe wieczory stacja Syfy emitować będzie nowy serial Rona D. Moore’a "Helix". Do końca nie wiadomo, jak wyglądać będzie jesienna ramówka HBO i jaki serial emitowany będzie razem z Zakazanym imperium.
PONIEDZIAŁEK:
[image-browser playlist="590868" suggest=""]
Wliczając nowy serial stacji Syfy pt. "Helix", który w ramówce zadebiutuje prawdopodobnie jesienią, w poniedziałek zaplanowano łącznie siedem premier. Ósma z nich – Intelligence na stacji CBS - emitowana będzie dopiero w midseasonie. Do tytułów pokolorowanych na czerwono wypada przywyknąć, ponieważ w sezonie 2013/14 nowych produkcji będzie naprawdę sporo, a poniedziałkowy wieczór tylko to potwierdza. Wystarczy spojrzeć na zupełnie przebudowaną ramówkę CBS, w której z pięciu znanych seriali pozostały zaledwie dwa, w tym jeden (How I Met Your Mother), dla którego najbliższa seria będzie finałowa.
CBS na przestrzeni ostatnich dwóch lat zaczęło w poniedziałki tracić na sile. Nowa ramówka wzmocniona dwoma komediami, a także dwoma serialami dramatycznymi z krótszymi sezonami (po 13 odcinków), ma sprawić, że tego dnia stacja znów będzie liderem. Wspomniany wcześniej sitcom How I Met Your Mother posłuży za wsparcie dla nowego serialu komediowego We Are Men. Takie samo zadanie będą mieć 2 Broke Girls, które mają zagwarantować solidną porcję widzów dla Mom – nowego sitcomu Chucka Lorre’a. Hostages to nietypowy serial dramatyczny jak na stację CBS. Produkcja ta będzie charakteryzować się ciągłą fabułą rozpisaną od początku do końca na trzynaście odcinków z cliffhangerami i zwrotami akcji. Z kolei Intelligence to produkcja w stylu Impersonalnych. Wyrazisty główny wątek pojawiał się będzie w każdym odcinku, ale bohaterowie skupią się również na pojedynczych sprawach. Nowa ramówka CBS na poniedziałek wygląda zaskakująco solidnie, a takie nazwiska, jak Tony Shalhoub, Anna Farris, Josh Holloway, Toni Collette i Dylan McDermott na pewno przyciągną przed telewizory wielu widzów.
Kolejny rok z rzędu największym przeciwnikiem CBS w walce o widza wydaje się być NBC. Stabilne The Voice z powracającymi jesienią do panelu trenerskiego Christiną Aguilerą i Cee Lo Greenem już na starcie sezonu gwarantuje solidną liczbę widzów, a dzięki temu wsparcie dla The Blacklist. Nowy serial z Jamesem Spaderem w roli głównej zapowiadany jest jako wielki hit. Sama produkcja tematyką znacznie różni się od Revolution, które w sezonie 2012/13 po niezłym starcie zaczynało tracić widzów i nie zachwycało poziomem.
Dużą niewiadomą jest postawa stacji FOX, której losy mogą potoczyć się dwojako. Nowa ramówka albo okaże się kompletną porażką (tak jak The Mob Doctor), albo dużym sukcesem (tak jak The Following). We wrześniu powrócą Bones, które przez kilka tygodni wspomagać będą premierę nowego serialu duetu Kurtzman & Orci pt. Sleepy Hollow. FOX liczy przede wszystkim na stabilną widownię jesienią, by o 20:00 uruchomić kolejny nowy serial – Almost Human. Jego szanse w starciu z The Voice i finałowym sezonem How i met your mother są jednak niskie.
Ramówki nie zmieniła stacja ABC. "Taniec z gwiazdami" emitowany będzie od sezonu 2013/14 tylko w poniedziałki, co może pomóc Castle, jeśli tuż przed jego początkiem ogłaszane będą wyniki tanecznego reality show. Czy jednak weteran ABC będzie w stanie obronić się przed naporem nowych projektów CBS i NBC? Nową ramówkę, ale bez nowości, przygotowała stacja CW. Z wtorku przesunięta została emisja Hart of Dixie, a z czwartku Beauty and the Beast. Emisja Przystani i prawdopodobnie "Helix" zaplanowana jest na Syfy na październik. Z kolei do końca października USA emitować będzie drugi sezon Major Crimes.
Wydaje się, że w poniedziałek liczyć się będą dwie stacje: znacznie wzmocnione CBS i prezentujące podobny pomysł jak przed rokiem NBC. Ze względu na ciągle spadającą oglądalność "Tańca z gwiadzami" (szczególnie w 18-49), wypada obawiać się o Castle. Wielką niewiadomą pozostaje przyjęcie przez widzów nowych seriali stacji FOX.
WTOREK:
[image-browser playlist="590869" suggest=""]
O wtorkowej jesiennej ramówce można pisać dużo, ale i tak większość tematów odnosić będzie się do jednego – Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.. Hype, jaki tworzy się wokół tego serialu od blisko roku, jest ogromny, a będzie jeszcze większy, jeśli produkcja zagości na lipcowym Comic-Con (wiele na to wskazuje) i zaprezentuje dziennikarzom pilotowy odcinek. Nazwisko Jossa Whedona jako autora projektu, a także uniwersum Marvela, w jakim osadzony jest serial (i Agent Coulson jako główny bohater!), gwarantują bardzo wysoką widownię przynajmniej na starcie. Pytanie tylko, czy produkcja obroni się poziomem na przestrzeni całego sezonu.
Specjalnie dzięki Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. stacja ABC postanowiła we wtorek stworzyć zupełnie nową ramówkę składająca się z czterech nowości. Niestety wiele wskazuje na to, że The Goldbergs, Trophy Wife i Lucky 7 okażą się niewypałami, skoro bolesne jest nawet oglądanie ich zwiastunów. O 20:00 ABC nieszczególnie musi obawiać się konkurencji w postaci NCIS. Władze tej telewizji słusznie zauważają, że są to seriale dla zupełnie innej widowni. Proceduralni NCIS kierowani są dla nieco starszych widzów niż "S.H.I.E.L.D.", które ma szansę na świetne współczynniki oglądalności w przedziale wiekowym 18-49.
Wbrew pozorom ramówka stacji CBS na wtorek wydaje się być mocniejsza niż przed rokiem. Wszystko za sprawą genialnego (przynajmniej "na papierze") ruchu i przenosin Impersonalnych z trudnego slotu w czwartek o 21:00 na wtorek, godzinę 22:00. Przez dwa sezony serial Jonathana Nolana i J.J. Abramsa wyrobił sobie stabilną, wysoką widownię, która na pewno podąży za produkcją na wtorek, gdzie konkurencja jest znacznie mniejsza.
Na podobny zabieg zdecydowała się stacja NBC, która wynikami The Voice (emitowanego o 21:00) planuje wzmocnić przeniesione ze środy na wtorek Chicago Fire. Wydaje się, że w środę serial NBC miał mniejszą konkurencję, ale za to we wtorek może liczyć na naprawdę solidne wsparcie dzięki muzycznemu reality show. Dodając do tego emitowane na kanale FX Sons of Anarchy można dojść do wniosku, że walka o widza we wtorki o 22:00 zapowiada się niezwykle ekscytująco i nieprzypadkowo Lucky 7 od ABC wydaje się być na najbardziej straconej pozycji.
We wtorkowe wieczory trudne zadanie czeka nowe seriale stacji FOX i CW. FOX postanowił drugi rok z rzędu zaproponować we wtorek komediową ramówkę składającą się z czterech komedii. Wieczór rozpocznie Dads Setha MacFarlane’a i Brooklyn Nine-Nine. Mimo ciekawego konceptu i zabawnych zwiastunów, obie produkcje mają bardzo małe szanse na zaistnienie w ramówce, gdy zmuszone są konkurować z Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. na ABC. Podobna sytuacja ma miejsce na CW. Czy zagorzali fani Pamiętników wampirów i Klausa podążą za nim na wtorek na 20:00, by oglądać przygody oryginalnego wampira w The Originals? Do wtorkowej ramówki CW powrócił również serial Supernatural, który swoją przygodę rozpoczynał osiem lat temu właśnie tego samego dnia, a dopiero w kolejnych sezonach przesunięty został na czwartek i piątek.
Wyrocznią dla wtorku będzie postawa Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.. To od oglądalności nowego serialu Jossa Whedona zależeć będzie przyszłość innych debiutanckich seriali, których premiera odbędzie się we wrześniu i październiku. Interesująco zapowiada się również pojedynek o widza o godzinie 22:00. W sezonie 2012/13 Sons of Anarchy w 18-49 było chętniej oglądane niż emitowane w tym samym czasie Vegas, Parenthood i Private Practice, ale tym razem konkurencja wygląda znacznie poważniej.
ŚRODA:
[image-browser playlist="590870" suggest=""]
Środowa ramówka z czterema nowościami i jedną ważną zmianą emisji. ABC kopiuje taktykę CBS z poniedziałku przy promowaniu swoich nowych komedii. Tuż po Pępku świata stacja emitować będzie Back In The Game, a po Współczesnej rodzinie – Super Fun Night. Miejsca w ramówce nie zmieniło bardzo przeciętnie radzące sobie w sezonie 2012/13 Nashville, co może być dużym zaskoczeniem.
Bez zmian ramówki CBS i FOX, za to interesująco zapowiada się walka o widza przez stację NBC, która postanowiła przesunąć Revolution z poniedziałku (22:00) na środę (20:00). Ruch ten jest co najmniej ryzykowny, ale należy zauważyć, że właśnie tego dnia o tej porze konkurencja jest niewielka i serial ma szansę przynajmniej utrzymać oglądalność z sezonu 2012/13. Z kolei o 22:00 NBC wyemituje nowy dramat proceduralny pt. Ironside. W ten sposób liczy na powtórzenie sukcesu Chicago Fire, które z podobną konkurencją zdołało się obronić i przetrwać pierwszy sezon. Należy też pamiętać, że w październiku stacja FX kontynuować będzie emisję American Horror Story.
Na CW Arrow posłuży jako wsparcie dla nowego serialu pt. The Tomorrow People. Zbliżona tematyka obu produkcji może tylko temu pomóc. Wydaje się, że w środę znów najchętniej oglądana będzie stacja CBS. Ramówka ABC ze słabo zapowiadającymi się serialami komediowymi nie wygląda zbyt pewnie. Dzięki temu szansę na zaistnienie będzie mieć NBC.
Czwartek, piątek i niedzielę przeanalizujemy za tydzień, w drugiej części "Analizy ramówek" na sezon 2013/14.
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat